Bijaklah dalam Mencintai Seseorang. Jangan Terlalu Bodoh Jika Kamu Benar-Benar Mencintainya

Terlalu Mencintai seseorang akan mengubah dirimu sendiri dan pribadimu. Pengaruh dari orang yang paling kamu sayang akan membawa perubahan dalam perilaku dan sikapmu. Saking sayangnya sama seseorang, kadang kita jadi melakukan hal-hal terlalu bodoh yang bisa merugikan diri sendiri. Saat cinta sedang membutakan mata, hal ini kerap tidak kita sadari. Apa aja sih hal-hal bodoh yang bisa menghancurkanmu saat kamu terlalu dalam jatuh cinta pada seseorang?

1. Untukmu, kamu adalah sumber kebahagiaanku dan semangatku

Kamu merasa bahwa hanya dengan kehadiran dia kamu bisa bahagia. Dialah yang jadi sumber semangatmu, sumber hal-hal positif dalam dirimu. Kalau tanpa dia, kamu merasa hidupmu akan hampa dan nggak ada artinya.

Kenyamanan dan kebahagiaan diri hanya bisa kamu sendiri yang menciptakannya. Kamu nggak butuh orang lain untuk merasa bahagia. Kamu cuma butuh merasa nyaman dengan diri sendiri, bersyukur dan menjalani hidup ini dengan positif.

Satu-satunya cara untuk menemukan kebahagiaan sejati adalah dengan mengambil risiko untuk terluka.

2. Merubah gaya hidup dan penampilan hanya untuk dia

Kamu sampai manjangin rambut demi bisa dapetin dia yang suka sama cewek feminin. Celana panjang dan kaus belel kamu ganti dengan rok dan blouse floral. Semua kamu lakukan untuk mendapatkan perhatiannya.

Saat kamu sampai mengorbankan gaya dan jati dirimu, berarti kamu sudah memasuki tahap cinta yang membuatmu bodoh. Orang yang benar-benar sayang sama kamu nggak akan memaksamu untuk berubah demi memanjakan matanya. Lepaskan dia. Suatu saat nanti, akan ada orang yang menerima anehnya caramu berpenampilan dengan tulus. Sebab dia mencintaimu dengan sepenuh hati, bukan hanya ingin memandang manekin yang dia suka.

Biarkan dunia mengenalmu sebagai dirimu, bukan sebagai siapa yang engkau anggap seharusnya, karena cepat atau lambat, bila engkau sedang berpose, engkau akan melupakan pose itu, dan lalu di manakah engkau?

3. Rela mengorbankan waktu demi dia dan melupakan teman-temanmu

Dulunya kamu adalah orang yang sangat dekat dengan teman-teman. Hubunganmu dan mereka malah sudah selayak keluarga. Tapi semua berubah setelah kamu mengenal pasanganmu yang satu ini. Bukannya makin mendekatkan ikatan pertemanan, keberadaannya justru membuat hubunganmu dan teman-teman jadi renggang.

Kamu yang sedang jatuh cinta setengah mati biasanya akan memilih untuk mengorbankan teman-teman demi bisa bersama si dia. Pokoknya udah cinta mati, deh. Gak bisa diganggu gugat. Hmm, ingat-ingat lagi deh. Siapa yang sudah bersama denganmu lebih dulu, dia atau teman-temanmu? Siapa yang selama ini selalu ada di tiap episode hidupmu? Masih mau mengorbankan teman hanya demi cinta yang belum tentu nggak pakai drama?

Satu sahabat yang faham arti air mata mu lebih berharga dibanding ribuan teman yang hanya tau arti senyum mu

Satu sahabat yang paham arti air mata mu lebih berharga dibanding ribuan teman yang hanya tau arti senyum mu

4. Rela berbohong!

Kamu berbohong demi bisa terlihat baik. Kamu menutupi apa yang kamu rasa gak pantes buat dia, agar dia kagum sama kamu. Nggak cuma sama dia, kamu juga berbohong ke teman-teman dan keluargamu demi bisa terus bersama dia. Man, sadar deh. Kamu hanya sedang menyakiti orang-orang yang sungguh-sungguh menyayangimu dengan ketidak jujuranmu.

5. Terlalu bergantung sama dia

Kadang cinta yang terlalu dalam membuat kamu bergantung sepenuhnya pada dia. Dia jadi tujuan dari hidupmu. Cuma sama dia kamu bisa mendapatkan suntikan percaya diri, cuma sama dia kamu merasa nyaman. Bersamanya, kamu merasa nggak perlu lagi bersosialisasi dengan orang lain. Karena dia sudah memenuhi semua yang kamu butuhkan.

Well, perasaan dan orang bisa berubah. Apalagi kalau kamu masih dalam tahap pacaran. Pasangan yang sudah menikah berpuluh-puluh tahun aja bisa cerai, kok. Pikirkan lagi deh, kamu yakin dia akan selalu ada selamanya untuk mendampingimu? Mencintai seseorang tidak sepatutnya membuatmu kehilangan kemandirian dan rasa berdaya. Dia itu pasangan yang sepatutnya mendampingimu, bukan jadi orang yang jadi sumber kehidupanmu.

6. Merasa Sepi tanpa dia

Kamu jadi rendah diri kalau dia gak ada. Seakan-akan hidupmu nggak ada artinya tanpa kehadirannya. Kamu merasa cuma dia yang bisa mencintaimu apa adanya, dan kalau kehilangan dia kamu nggak akan merasakan perasaan cinta lagi.

Hey, dia juga cuma manusia biasa yang punya kelemahan kok. Coba ingat-ingat lagi hidupmu sebelum bertemu dia. Kamu punya keunikan dan kepribadian yang bisa kamu banggakan dan membuat orang lain tertarik padamu kan? Kepribadian dan keunikanmu itu sudah ada dalam dirimu jauh sebelum kamu memutuskan menjalani hubungan dengan pasanganmu.

7. Selalu merasa bersalah, padahal belum tentu kamu salah!


Saking takutnya kehilangan, kamu selalu menempatkan diri jadi pihak bersalah setiap kalian bertengkar. Kamu jadi orang yang gak objektif memandang masalah. Setiap permintaan maaf datang dari kamu, semata-mata karena kamu takut hubungan kalian rusak.

Mencintai seseorang dengan sangat dalam bukan berarti harus terus menyalahkan diri sendiri loh. Saat dia yang melakukan kesalahan, kenapa harus kamu yang meminta maaf? Hubungan kan membutuhkan usaha dari 2 pihak. Bukan kamu saja yang perlu mengakui kesalahan, dia pun perlu melakukannya.

8. Terlalu mencintainya, sehingga kamu lupa mencintaimu dirimu sendiri

Orang yang kamu cintai ini ingin jadi orang yang selalu bisa kamu bahagiakan. Kamu akan melakukan apapun agar dia merasa bahagia. Bahkan sampai harus mengorbankan kebahagianmu sendiri. Kamu happy-happy aja selama itu bikin dia senang.

Padahal, cinta yang benar adalah saat kamu bisa mencintai dirimu sepenuhnya dulu sebelum meluapkannya untuk orang lain. Ibarat gelas nih ya, kamu harus full dulu sebelum bisa melimpahkan isimu demi memberimu minum orang lain. So, jangan korbankan harga diri dan perasaanmu sendiri demi orang yang kamu cintai ya.

9. Teralu berharap lebih dan takut kehilangannya

Mencintai seseorang terkadang membuat kita tidak mau kehilangan. Meski pasangan kita tidak bisa memenuhi harapan yang kita miliki. Dampaknya, kamu selalu berharap agar pasanganmu bisa mewujudkan keinginan-keinginanmu. Walau dalam hati kamu sadar bahwa dia nggak akan pernah bisa memenuhinya.

Ketika ekspektasimu tidak terpenuhi dan kamu masih terus berharap, ada baiknya kamu mulai mempertimbangkan apakah hubungan ini masih layak dipertahankan. Pilihannya kamu harus menerima pasanganmu apa adanya, atau move on dan cari yang lain

10. Terlalu percaya sama dia, sehingga kamu mengabaikan pendapat orang lain

Saat kamu jatuh terlalu dalam pada seseorang,kamu akan memberikan kepercayaanmu sepenuhnya padanya. Sampai-sampai kamu menutup mata terhadap kesalahannya. Terkadang kamu bahkan memilih untuk tidak mau percaya dan berpegang teguh pada gambaran ideal tentang pasangan yang ada di kepalamu.

Mulai sekarang, dengarkanlah pendapat dari orang-orang disekitarmu. Meski itu adalah hal buruk dari pasanganmu. Terkadang kita memang perlu second opinion agar bisa memandang suatu keadaan dengan lebih objektif. Percaya boleh, tapi juga harus tetap berhati-hati

11. Rela hancur dan tersakiti, lalu mudah untuk memaafkannya

Rasa cinta yang terlalu dalam pada orang ini membuat kamu toleran terhadap semua kesalahannya. Kamu mengasosisasikan rasa sakit dengan rasa cinta. Kamu merasa bahwa sakit adalah bagian yang tidak terpisahkan dari mencintai seseorang. Karenanya, kamu tidak keberatan saat tersakiti karena perbuatannya.

Ini berdampak pada mudahnya kata maaf kamu obral dalam hubungan kalian. Semua kesalahannya selalu kamu maafkan. Padahal orang yang benar-benar peduli padamu akan berusaha untuk tidak pernah menyakitimu. Cinta yang terus menyakitimu sudah sepatutnya kembali dipertimbangkan, masihkah harus diteruskan?

Kamu mengambil hatiku dgn mudahnya, menerbangkannya, dan membuat seakan indah. Tapi dgn sangat mudah pula kamu menjatuhkannya. -Bams Aldistha-

Cara Sujud Sahwi Bila Terlupa Rakaat Dan Doa Qunut

“Rasanya aku lupalah nak baca doa qunut tadi. Apa patut buat aku buat ya?”

Kita sebagai hamba Allah yang lemah memiliki banyak kekurangan. Kita tak akan terlepas dari sifat lupa atau leka walaupun ketika beribadah kepadaNya. Sujud sahwi adalah cara untuk menutup kekurangan dalam solat fardhu.

Cara Solat Dhuha Yang Mudah, Ringkas & Betul. Dengan Doa!

Foto Kredit: nev.it

HUKUM SUJUD SAHWI

Sahwi bererti lupa. Menurut Imam merangkap Penolong Pengarah Pembinaan Sakhsiah Masjid Negara, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Mohd Zuhairee Mohd Yatim, sesuai dengan namanya, sujud sahwi ini dilakukan adalah untuk menampung beberapa jenis kesalahan yang dibuat ketika solat akibat lalai atau terlupa. Antara kesalahannya adalah terlupa melakukan salah satu sunat ab’adh, iaitu tahiyat awal dan doa qunut.

Hal ini adalah berdasarkan hadis daripada al-Mughirah bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Apabila salah seorang kamu berdiri sesudah dua rakaat tetapi ia belum sampai sempurna berdiri, maka hendaklah ia duduk kembali (untuk tasyahud pertama) tetapi jika ia sudah berdiri dengan sempurna, maka jangan ia duduk kembali dan hendaklah ia sujud dua kali (Sujud Sahwi)”. (Riwayat Ahmad)

Selain itu, ia juga dianjurkan sekiranya kita berasa ragu-ragu terhadap bilangan rakaat. 

Dari Abu Sa’id al-Khudri RA, di mana Rasulullah SAW bersabda:

إِذَا شَكَّ أَحَدُكُمْ فِـيْ صَلاَتِهِ فَلَمْ يَدْرِ كَمْ صَلَّى؟ ثَلاَثًا أَوْ أَرْبَعًـا؟ فَلْيَطْرَحِ الشَّكَّ وَلْيَبْنِ عَلَى مَـا اسْتَيْقَنَ ثُمَّ يَسْجُدُ سَجْدَتَيْنِ قَبْلَ أَنْ يُسَلِّمَ. فَإِنْ كَـانَ صَلَّى خَمْسًا شَفِعْنَ لَهُ صَلاَتُهُ، وَإِنْ كَانَ صَلَّى إِتْمَامًا ِلأَرْبَعٍ كَانَتَا تَرْغِيْمًا لِلشَّيْطَانِ.

“Jika salah seorang di antara kamu ragu dalam solatnya sehingga dia tidak tahu berapa rakaat yang telah dia lakukan, tiga rakaat atau empat rakaat. Maka hendaklah ia tepis keraguan itu dan ikutilah yang dia yakini. Setelah itu, hendaklah dia sujud dua kali sebelum salam. Jika ternyata dia mengerjakan lima rakaat, maka dia telah melengkapkan solatnya. Namun, jika dia mengerjakan empat rakaat, maka dua sujud tadi adalah penghinaan bagi syaitan.” (Hadis Riwayat Muslim, Abu Dawud, An-Nasa’i RA)

Sujud sahwi hukumnya adalah sunat. Ini bermakna, tidaklah batal solat seseorang jika tidak dilakukan.

cara sujud sahwi

Foto Kredit: jebateja.blogspot.com

CARA SUJUD SAHWI YANG LENGKAP

Walaupun hukumnya sunat, eloklah kita melakukannya apabila perlu. Ini kerana, cara sujud sahwi sebenarnya amat mudah, iaitu seperti berikut:

1. NIAT

Sujud sahwi perlu diniat terlebih dahulu pada penghujung rakaat terakhir. Sesudah tahiyat akhir, sebelum memberi salam, takbir dan sujud dengan lafaz sujud sahwi.

*Menurut kuliah Ustaz Don Daniyal, jika kita sudah berniat mahu melakukan sujud sahwi, duduk tahiyat akhir seeloknya dalam keadaan duduk antara dua sujud.

2. SUJUD

Lafaz ini dibacakan 3 kali dalam sujud sahwi:
سُبْحَانَ مَنْ لاَ يَنَامُ وَلاَيَسْهُوْ
Subhana Man Laa Yanaamu Walaa YasHuu

Maksudnya: Maha suci Allah, zat yang tidak pernah tidur dan tidak pernah lupa

3. DUDUK ANTARA DUA SUJUD

Selepas membaca lafaz tersebut, bangun daripada sujud dan duduk dalam posisi di antara dua sujud, sama seperti yang biasa kita lakukan dalam solat. Bacaan juga sama seperti duduk antara dua sujud.

4. SUJUD SEKALI LAGI

Sesudah itu duduk kembali pada posisi duduk di antara dua sujud dan lakukan sujud sahwi sekali lagi. Kemudian duduk dalam keadaan tahiyat akhir dan beri salam seperti biasa (tak perlu mengulang bacaan tahiyat akhir sekali lagi).

cara sujud sahwi

Foto Kredit: photo.elsoar.com

BAGAIMANA KALAU TERTINGGAL PERBUATAN YANG TERMASUK DALAM RUKUN SOLAT?

Setakat ini, kita dijelaskan bahawa kita digalakkan melakukan sujud sahwi apabila kita terlupa sesuatu perbuatan sunat ab’adh, iaitu doa qunut atau tahiyat awal yang tidak termasuk dalam 13 rukun solat.

Jadi, apakah yang sepatutnya kita lakukan jika kita terlupa melakukan perkara yang termasuk dalam rukun (contohnya membaca al-fatihah atau rukuk)?

Menurut kuliah ini, kita tidak boleh menggantikan perkara yang tertinggal tadi dengan sujud sahwi semata-mata. Contohnya, kita terlupa membaca al-fatihah pada rakaat ketiga dalam solat maghrib. Maka, kita perlu membaca al-fatihah yang tertinggal tadi dengan cara mengulang rakaat ketiga secara keseluruhannya (kerana rakaat ketiga tadi tidak dikira sempurna). Sebelum mengakhiri solat, barulah kita melakukan sujud sahwi.

Cara Solat Istikharah Ringkas Dengan Bacaan Doa!

Foto Kredit: garyschapman.com

HIKMAH SUJUD SAHWI

Sujud sahwi sangat dituntut untuk membaiki solat kita yang cela. Allah yang Maha Penyayang masih boleh menerima ibadah kita walaupun ada cacat celanya.

Segala amalan yang dituntut dalam Islam pasti ada hikmahnya. Dalam perihal sujud sahwi, kita sebagai hamba banyak kekurangannya. Maka, Rasulullah SAW mengajar kita cara sujud sahwi sebagai salah satu cara menutup kekurangan kita.

Kita sebagai hamba perlu segera memohon keampunan kepada Allah jika khilaf. Hanya kepada Allah tempat kita bersujud dan memohon keampunan atas kealpaan kita.

Semoga amal ibadat kita diterima oleh Allah.

Gabungkan 4 Jenis Buah Ini Dalam Satu Air Detox Boleh Turunkan Berat Anda Dengan Cepat!

Air detox merupakan salah satu amalan yang popular bagi mereka yang nak kuruskan badan. Katanya, dengan mengamalkan air detox, perut dan badan pun rasa ringan sahaja. Hal ini kerana, air detox dikatakan mampu untuk mengeluarkan segala toksin dalam badan kerana khasiat air dan buah-buahan dalam kandungan air detox ini. Kalau anda nak gabungan buah yang betul-betul dapat menurunkan berat badan. Jom cuba resipi air detox ini.

RESEPI AIR DETOX

Untuk buang toksin dan paling best boleh kurangkan berat badan

Lemon+Orange+Apple Hijau & Merah

Hiris semua buah-buahan dan campurkan sekali masukkan ke dalam botol & juga air. Kemudian, simpan di dalam peti sejuk 1-2 jam sebelum diminum.

www.facebook.com/aniey.juhaini

Air detox ini dapat membantu mengurangkan lemak dan meningkatkan kadar metabolisme.

www.facebook.com/aniey.juhaini

MANFAAT AIR DETOX

1.  Lemon dapat membantu merawat segala kesakitan tubuh badan dan dalam masa yg sama boleh mengeluarkan toksin yang terkumpul.

2. Oren membantu meningkatkan sistem Imun tubuh badan dan membantu penghasilan kolegen sebagai stuktur penting untuk kulit, tulang dan sendi.

3. Boleh mengurangkan risiko diabetis, memberi kesihatan jantung yang baik, meningkatkan fungsi Otak serta kekebalan tubuh.

4. Boleh membantu menurunkan berat badan, menurunkan paras kolestrol dalam badan dan dapat mengatasi masalah sembelit.

www.facebook.com/aniey.juhaini

*Simpan dalam peti sejuk lepas tu baru minum. Barulah sedap!

Sumber: Aniey Juhaini

Dua Dosa yang Tetap Mengalir Walaupun Sudah Meninggal

Sebagian manusia bisa dengan mudah melakukan perbuatan dosa dalam kehidupan sehari-hari. Karena seringnya dilakukan, tindakan tersebut terkadang dianggap biasa sehingga tidak terasa seperti dosa. Padahal dosa bukanlah perkara main-main.

Balasannya mutlak neraka yang sudah disiapkan Allah SWT bagi hamba-Nya yang ingkar. Ternyata, setelah meninggal tanggungjawab terhadap dosa maksiat yang pernah dilakukan tidak terputus begitu saja.

Selama perbuatan maksiat tersebut masih berdampak dan berpengaruh kepada orang lain, maka dosanya akan tetap mengalir kepada pelakunya meski Ia sudah meninggal. Apa saja dosa-dosa tersebut? Berikut ulasannya.

Jika biasanya kita mengenal amal jariyah yang pahalanya mengalir meski sudah meninggal, maka ada juga dosa jariyah yang di janjikan Allah SWT akan diterima manusia. Saat sudah meninggal, seseorang akan tetap mendapatkan dosa karena perbuatannya semasa di dunia masih berpengaruh buruk terhadap orang lain.

Padahal di alam barzah manusia sangat membutuhkan limpahan pahala sebagai pertolongan mereka menunggu hari kiamat. Namun karena dosa jariyah ini mereka justru harus menanggung dosa-dosa yang dilakukan orang lain, akibat pengaruh atas tindakan maksiat yang pernah Ia lakukan semasa hidup.

“Sesungguhnya Kami menghidupkan orang-orang mati dan Kami menuliskan apa yang telah mereka kerjakan dan bekas-bekas yang mereka tinggalkan. dan segala sesuatu Kami kumpulkan dalam kitab Induk yang nyata (Lauh Mahfuzh).” (QS. Yasin: 12)

Lantas apa saja dosa yang akan terus mengalir ini?

1. Menjadi Pelopor Maksiat
Pelopor merupakan orang yang pertama melakukan suatu tindakan sehingga yang lain turut mengikuti. Pengikutnya bersedia meniru baik dengan paksaan maupun tanpa diminta sama sekali. Kondisi ini akan sangat bagus jika menjadi pelopor untuk tujuan yang baik. Namun bagaimana jika menjadi pelopor maksiat?

Dalam hadis dari Jarir bin Abdillah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Siapa yang mempelopori satu kebiasaan yang buruk dalam islam, maka dia mendapatkan dosa keburukan itu, dan dosa setiap orang yang melakukan keburukan itu karena ulahnya, tanpa dikurangi sedikitpun dosa mereka.” (HR. Muslim).

Orang yang menjadi pelopor ini sama sekali tidak mengajak orang di lingkungannya untuk berbuat maksiat serupa. Ia juga tidak memberikan motivasi kepada orang lain untuk mengikutinya. Namun karena perbuatannya ini Ia berhasil menginsipirasi orang lain melakukan maksiat serupa.

Itulah mengapa anak Nabi Adam, Qabil, yang menjadi orang pertama yang membunuh manusia harus bertangungjawab atas semua kasus pembunuhan di alam ini. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Tidak ada satu jiwa yang terbunuh secara dzalim, melainkan anak adam yang pertama kali membunuh akan mendapatkan dosa karena pertumpahan darah itu.” (HR. Bukhari 3157, Muslim 4473 dan yang lainnya).

Tidak bisa dibayangkan, bagaimana dosa yang akan ditanggung pelopor dan pendesign rok mini, baju you can see, penyebar video porno dan masih banyak tindak maksiat lainnya. Sebagai pelopor dosa mereka akan terus mengalir hingga hari kiamat kelak.

2. Mengajak Orang lain Melakukan Kesesatan dan Maksiat
Berbeda dengan pelopor yang hanya menginspirasi orang lain, orang yang satu ini dengan nyata mengajak orang lain untuk melakukan kesesatan dan tindakan maksiat. Merekalah merupakan juru dakwah kesesatan, atau mereka yang mempropagandakan kemaksiatan.

Dalam Alquran Allah SWT menceritakan bagaimana orang kafir kelak akan menerima dosa dari kekufurannya. Belum lagi dengan dosa-dosa orang-orang yang juga mereka sesatkan.

“Mereka akan memikul dosa-dosanya dengan penuh pada hari kiamat, dan berikut dosa-dosa orang yang mereka sesatkan yang tidak mengetahui sedikitpun (bahwa mereka disesatkan).”(QS. an-Nahl: 25)

Ayat ini memiliki makna yang sama dengan  hadis dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : “Siapa yang mengajak kepada kesesatan, dia mendapatkan dosa, seperti dosa orang yang mengikutinya, tidak dikurangi sedikitpun.” (HR. Ahmad 9398, Muslim 6980, dan yang lainnya).

Contoh mudah terkait hadist ini adalah orang-orang yang menjadi propaganda kesesatan, mereka menyebarkan pemikiran-pemikiran yang menyimpang, mengajak masyarakat untuk berbuat kesyirikan dan bid’ah.

Merekalah para pemilik dosa jariyah, lantas bagaimana dosa mereka? Selama masih ada manusia yang mengikuti apa yang mereka serukan, maka selama itu pula orang ini turut mendapatkan limpahan dosa, sekalipun dia sudah dikubur tanah.

Termasuk juga mereka yang mengiklankan maksiat, memotivasi orang lain untuk berbuat dosa, sekalipun dia sendiri tidak melakukannya, namun dia tetap mendapatkan dosa dari setiap orang yang mengikutinya.

Semoga kita lebih berhati-hati dalam bertindak, dan lebih banyak melakukan amal shaleh dibanding dosa-dosa maksiat. Karena hidup tidak hanya semata di dunia lalu selesai ketika sudah meninggal. Namun perjalanan masih panjang untuk menuju kehidupan yang kekal.

Bukan Hanya Cuci Rahim, Air Jamu Ini Dapat Bantu Pecahkan Lemak dan Atasi Bau Badan. Rugi Tak Cuba!

Rahsia keintiman rumah tangga bukan sekadar memiliki wajah yang cantik dan bentuk badan yang langsing, tetapi bagaimana cara menjaga dalaman diri supaya pasangan sentiasa mahu dekat dengan kita.

Nak cantik dan sihat tidak perlu keluar belanja yang banyak. Jom cuba petua yang dikongsikan oleh Puan Mira Baharin ini.

Selain dapat membuang angin dalam badan, minuman berkhasiat ini juga membantu dalam mengatasi masalah bau badan serta memecahkan lemak di perut.

Bagi wanita yang sudah berkahwin atau yang masih bujang pun boleh cuba air jamu ini kerana ia sangat bagus untuk cuci rahim selepas habis haid bagi mencegah lebihan darah haid yang kotor dan tersumbat.

Cukup mudah, bahan-bahannya juga murah dan menjimatkan. Anda boleh peroleh dari dapur saja yang  mana khasiatnya tidak perlu kerana sangat berkesan.

Jom sama-sama kita amalkan AIR JAMU “CUCI RAHIM” ni.

RESEPI AIR JAMU “CUCI RAHIM”:

Bahan-Bahan:

2 inci kunyit hidup dihiris atau ditumbuk.

2 inci halia dihiris atau ditumbuk.

2 batang serai dihiris atau ditumbuk.

2 helai daun pandan

Gula batu atau madu.

3 cawan air putih.

 

Tips 1: Jika yang dah berkahwin boleh tambahkan 2 biji manjakani untuk merapatkan faraj (Tidak sesuai untuk yang belom berkahwin)

Tips 2: Bagi yang ada masalah keputihan boleh ditambah 2 helai daun sireh.

Cara-caranya:

1. Basuh semua bahan-bahan dan terpulang sama ada nak hiris atau tumbuk. Jika nak rasa lagi power sila tumbuk ye.

2. Seterusnya masukkan 3 cawan air ke dalam periuk dan masukkan semua bahan-bahan.

3. Rebus sehingga menjadi 1 cawan air. apabila siap, tutup api dan tunggu sehingga suam boleh terus minum!

NOTA: Cukup hanya sebulan sekali sahaja minum air jamu ini. Janganlah risau tak pahit tau wangi adalah bau dia.

Cuma jika ditambah dengan manjakani akan rasa sedikit pahit tapi tidak lah terlalu pahit sangat.. ngam-ngam jer rasa dia.

Selamat mencuba!

sumber: Mira Baharin

5 Saintis Non-Muslim Peluk Islam Selepas Mengetahui Keajaiban Al-Quran

non muslim membaca al quran

Bagi mereka yang bijak pandai seperti para saintis, mereka hanya mempercayai apa yang boleh dilihat dan dibuktikan. Itu adalah naluri biasa seorang saintis dan cendekiawan. Kerja mereka adalah melakukan eksperimen dan membuat penemuan-penemuan saintifik.

Dan apabila kajian dan eksperimen yang mereka lakukan, diketahui bahawa telah dinyatakan lebih 1,400 tahun dahulu di dalam Al-Quran dan oleh Nabi Muhammad, para saintis ini sangat terkejut dan kagum. Bagaimana sesuatu yang berlaku hari ini mampu diketahui beribu tahun dahulu?

pelawak russel brand membaca al quran

iluminasi.com ingin berkongsi 5 saintis bukan muslim yang memeluk Islam setelah mengetahui kejaiban Al-Quran.

1. Professor Siaveda (Jepun)

professor siaveda

Professor Siaveda adalah seorang profesor geologi marin dari Jepun. Beliau telah ditanyakan beberapa soalan oleh Sheikh Zindani berkenaan kepakarannya, dan memberitahunya mengenai ayat-ayat Quran dan Hadis yang menyebut fenomena yang sama seperti dikemukakannya. Sheikh Zindani juga bertanya mengenai bentuk gunung, dan sama ada ia mempunyai akar dalam bumi.

Apakah pendapat anda mengenai apa yang anda lihat dalam Al-Quran dan Hadis, dengan rahsia alam semesta, yang mana para saintis baru menemui baru-baru ini? :

“Bagi saya, ia tersangat misteri, seolah-olah ia mustahil. Saya berasa jika apa yang anda katakan itu benar, bermakna kitab ini adalah sebuah kitab yang tersangat luar biasa, dan saya setuju,”

2. E. Marshall Johnson (Amerika Syarikat)

e marshall johnson 2

Beliau merupakan seorang profesor dan pengerusi Jabatan Biologi Anatomi dan Pembangunan, dan Pengarah Institut Daniel Baugh di Universiti Thomas Jefferson, Pennsylvania, Amerika Syarikat.

Juga telah menerbitkan lebih daripada 200 penulisan. Profesor Johnson mula berminat terhadap tanda-tandan saintifik dalam Al-Quran di Persidangan Perubatan Saudi ke-7 pada tahun 1982 apabila ahli komiti khas ditubuhkan bagi menyiasat petanda saintifik dalam Al-Quran dan Hadis.

Beliau enggan menerima kewujudan ayat-ayat Quran dan Hadis berkenaan dengan proses saintifik. Namun selepas perbincangan dengan Sheikh Zindani, beliau mula menumpukan perhatian padaa kajiannyaa di internet dan juga tumbesaran luaran fetus.

“Quran bukan sahaja menerangkan tumbesaran luaran fetus, malah menekankan peringkat dalaman, peringkat dalaman embrio, ciptaan dan perkembangan, menekankan perkara utama yang berlaku dan ia diiktiraf oleh sains kontemporari. “

“Sebagai seorang saintis, saya hanya boleh berurusan dengan perkara yang saya nampak. Saya dapat memahami embriologi dan perkembangan biologi. Saya juga dapat memahami perkataan yang diterjemahkan daripada Al-Quran. Saya tak melihat bukti untuk membantah konsep Muhammad harus mengembankan maklumat (Al-Quran) daripada beberapa tempat. Jadi saya tak melihat apa-apa yang bertentangan dengan konsep bahawa terdapat campurtangan ilahi dalam penulisan yang dilakukan baginda,”

3. Joe Leigh Simpson (Amerika Syarikat)

joe leigh simpson 863

Beliau adalah seorang profesor dan penegrusi Jabatan Obstektrik dan Ginekologi di Kolej Perubatan Baylor, Texas, Amerika Syarikat. Profesor Joe juga merupakan presiden Persatuan Kesuburan Amerika dan banyak menerima anugerah termasuk Anugerah Pengiktirafan Awam Persatuan Profesor Obstetrik dan Ginekologi tahun 1992.

Seperti profesor-profesor lain, Profesor Joe terkejut apabila mengetahui bahawa Quran dan Hadis mengandungi ayat-ayat berkaitan dengan bidang beliau. Dan apabila bertemu dengan Sheikh Abdul Majeed A. Zindani, beliau berkeras untuk mengesahkan ayat-ayat yang dikemukakan padanya dari Quran dan Hadis.

“Hadis ini tak mungkin diperolehi berdasarkan pengetahun saintifik yang boleh didapati ketika zaman “penulis” tersebut. Ia bukan tidak ada konflik antara genetik dan agama (Islam), malah agama (Islam) mampu membimbing sains dengan menambah wahyu kepada beberapa pendekatan saintifik tradisional. Terdapat ayat-ayat dalam Quran yang yang ditunjukkan berabad-abad lamanya yang kemudiannya menyokong pengetahun dalam Al-Quran yang diturunkan oleh Tuhan,”

4. Gerald C. Goeringer (Amerika Syarikat)

gerald c goeringer

Beliau merupakan seorang profesor dan Penyelaras Embriologi Perubatan di Jabatan Biologi Sel, Sekolah Perubatan Universiti Georgetown di Washington, Amerika Syarikat.

Sheikh Abdul Majeed A.Zindani telah bertemu dengan Profesor Gerald dan bertanya beliau sama ada sejarah embriologi terdapat sebutan mengenai perbezaan tahap perkembangan embrio, atau sama ada wujudnya apa-apa teks embriologi pada zaman Nabi Muhammad.

Sheikh Zindani juga bertanyakan pendapat beliau mengenai istilah yang digunakan oleh Al-Quran untuk menerangkan perbezaan fasa perkembangan fetus. Selepas perbincangan panjang, Profesor Gerald membentangkan kajian beliau di Konferens Perubatan Saudi ke-8:

“Dalam beberapa ayat Al-Quran terkandung penerangan yang sangat komprehensif mengenai pembangunan manusia bermula dari penggabungan gamet melalui proses organogenesis. Tidak ada rekod perkembangan seperti klasifikasi, terminologi dan penerangan yang wujud sebelum ini. Sekurang-kurangnya, penerangan ini telah ditulis berabad-abad lamanya,”

5. Yushidi Kusan (Jepun)

yushidi kusan

Beliau merupakan Pengarah di Balai Cerap Tokyo, Tokyo, Jepun. Sheikh Abdul Majeed telah mengemukakan beberapa ayat Quran menerangkan permulaan alam semesta dan syurga, serta hubungan antara bumi dan syurga. Yushidi menjelaskan kehairanannya dengan mengatakan Quran menerangkan alam semesta seperti apa yang dilihat daripada titik pemerhatian tertinggi, sehinggakan semuanya begitu jelas.

“Apa yang saya boleh kata adalah saya sangat kagum mengenai penemuan fakta astronomi dalam Al-Quran, dan bagi kita ahli astronomi moden yang mempelajari sekeping alam semesta yang sangat kecil. Kita telah menumpukan sepenuh usaha dalam memahami hanya sebahagian kecil sahaja.

Kerana dengan menggunakan teleskop, kita hanya dapat melihat bahagian-bahagian kecil langit sahaja tanpat memikirkan tentang keseluruhan alam semesta. Jadi dengan membaca Al-Quran, dan dengan menjawab soalan-soalan yang diajukan, saya rasa saya sudah menemui jalan untuk menyiasat alam semesta,”

Rujukan : True Religion Debate

Sumber: Iluminasi

Cara 2-in-1 Buat Bubur Bayi & Nasi Sekaligus. Senang, Jimat Masa!

“Leceh juga nak buat bubur bayi ni. Nak tunggu nasi masak pun dah satu hal. Nanti nak tunggu lembut pun makan masa juga. Tak ada cara lain ke yang mudah sikit ya?”

Ibu-ibu mesti faham betapa lecehnya nak buat bubur bayi kerana prosesnya mengambil masa yang agak lama. Nak-nak pula kalau bayi dah merengek kelaparan.

Tak cukup dengan itu, nak masak nasi untuk keluarga lagi, nak masak lauk, urus anak dan sebagainya. Maka, anda pasti teruja kalau kami kongsikan salah satu tips jimatkan masa untuk memasak kedua-dua nasi dan bubur ini sekaligus.

Tips ini merupakan perkongsian asal Puan Musyahadah Oo yang telah mendapat hampir 20k perkongsian. Menurutnya, memang jimat masa kalau buat begini. Menariknya, kita juga boleh adjust sama ada nak bubur yang lembek atau keras, bergantung pada umur bayi.

Jom kita ikuti dengan lebih lanjut.

INI CARA NAK JIMAT MASA BUAT BUBUR BAYI, 2-IN-1 SEKALI MASAK NASI!

Berikut adalah bahan-bahan yang diperlukan untuk bubur. (Bahan nak masak nasi tu, macam biasalah ya.)

BAHAN-BAHAN

  • Ikan bilis / ayam
  • Sayuran ikut kegemaran
  • 1 sudu minyak sayuran

CARA-CARA

Ini pula cara-cara memasak bubur sekali dengan nasi dalam rice cooker.

1. SEDIAKAN ALATAN

Pertama sekali, sediakan peralatan yang akan digunakan iaitu rice cooker dan cawan / mangkuk kecil.

Biasa cawan stainless steel tu saya buang tangannya. Saya tak suka guna yang plastik sebab bahaya. Jadi, macam inilah yang saya buat.

cara buat bubur bayi

2. SUKAT BERAS

Beras dalam cawan dibahagikan kepada 3 bahagian. 1 beras, 2 air.

Kalau nak lembek, kurangkan beras. Agak-agak macam buat bubur. Nasi yang dalamrice cooker kita masak macam sukatan biasalah ya.

3. ISI AIR

Seterusnya, isikan air secukupnya dan letak di tengah-tengah rice cooker.

4. TAMBAH BAHAN-BAHAN PERASA

Selepas itu, masukkan pula bahan-bahan perasa untuk bubur. Ikut sukalah nak bubuh ikan bilis, ayam, sayuran, atau apa-apa bahan lain.

Kemudian saya tambahkan sedikit minyak sayuran. Fungsinya untuk melembutkan lagi bubur. Kalau tak ada minyak sayuran gunakan minyak zaitun, minyak bunga matahari, atau apa-apa minyaklah. Minyak masak biasa pun boleh.

5. MASAK MACAM BIASA

Bila dah bubuh semua bahan, bolehlah masak macam biasa.

6. GAULKAN

Akhir sekali bila dah masak, gaulkan sedikit bubur supaya bubur akan melembut.

Boleh nampak dalam gambar di bawah perbezaan tekstur bubur dan nasi yang dimasak.

SIAP!

Sambil masak nasi, dapat masak bubur sekali. Memang mudah dan menjimatkan masa, kan? Hasilnya bolehlah dapat dalam 2 mangkuk kecil bubur, cukup untuk 2 kali makan.

Wah, lepas ini tak perlu nak masak asing-asing lagi. Nasi dapat, bubur pun siap sekali. Hari-hari dapat bagi bayi makan bubur yang fresh. Tak perlu jaga api, bubur pun takkan hangus. Senang kan? Tak payah pening kepala!

SEMOGA BERMANFAAT

Terima kasih Puan Musyahadah untuk idea yang kreatif dan bernas. Semoga tips ini dapat memudahkan ibu-ibu yang sibuk dengan kerja di pejabat mahupun tugas harian di rumah.

Selamat mencuba!

Sumber  Puan Musyahadah Oo  via Siraplimau

Rasa sakit ketika cinta bertepuk sebelah tangan akan membuatmu lebih dewasa dan bijak dalam menghadapi cinta berikutnya

Cinta dapat menghancurkan hatimu namun ia juga dapat memberi pembelajaran untukmu. Sesuatu dapat merusak dan membangun tergantung bagaimana cara kita menghadapinya. Rasa sakit yang kamu alami ketika cintamu bertepuk sebelah tangan akan membuatmu lebih dewasa dan bijak dalam menghadapi cinta. Cinta adalah sesuatu yang tak perlu kamu sesali maupun kamu salahkan. Cinta datang begitu saja, karena hati yang telah memilihnya. Namun apabila cintamu tak terbalas pahamilah itu sebagai pembelajaran dan membuatmu mengerti bahwa selamanya cinta tak dapat dipaksakan. Pahamilah cinta sebagai anugrah dan hal yang membuatmu bahagia, setidaknya kamu dapat merasakan betapa menakjubkannya cinta.

Cinta itu simpel, cinta datang dengan sendirinya, natural dan manusiawi. Tetapi hal tersulit dari cinta adalah menggantinya atau menghentikannya, move on.

Patah hati itu normal, patah hati adalah bagian dari perjalanan cinta manusia. Cinta yang tidak terbalaskan (memendam), cinta yang bertepuk sebelah tangan, kenyataan pahit tersebut harus kita sikapi. Untuk menyikapi hal tersebut, ada beberapa hal yang bisa kita lakukan.

cinta bertepuk sebelah tangan

Langkah Terbaik Menyikapi Patah Hati

Move on bagaimanapun harus dilakukan. Patah hati yang berlarut-larut tidak akan membuat semuanya lebih baik. Justru sebaliknya, semua hal yang kamu lakukan akan terasa berat dan tidak maksimal. Untuk keluar dari jebakan ini, ada beberapa hal yang bisa kita lakukan.

Jangan Merunduk, Terus Jalan Kedepan

move on

Memang sulit untuk bertahan dan melawan rasa sakit akibat patah hati. Jangan coba menghindari itu, jika rasa sakit itu datang, jangan coba melupakannya. Terus ingat itu sampai akhirnya kamu bosan, kamu bisa mengingat itu sambil melakukan aktivitas lain.

Semakin lama, rasa sakit itu akan berkurang. Bahkan, kamu bisa jadi tidak akan sadar bahwa kamu sudah menjalani hidup kamu dengan normal. Hal positif yang kamu dapat dari pelajaran ini adalah menjadi peribadi yang lebih kuat.

Jadilah Mandiri, Jangan Ketergantungan

Jangan Ketergantungan

Ketika seseorang patah hati, bagaimanapun juga, kamu pasti memikirkan untuk memiliki orang tersebut. Hal yang ada dipikiran kamu saat ini adalah dia, untuk bahagia kamu hanya bisa bersama dia.

Saat kondisi ini berlangsung, kamu di sini melupakan hal-hal lain yang jauh lebih baik dan bisa membuat kamu lebih bahagia. Kegagalan dengan seseorang, bukan berarti akan membuat kegagalan pada hal lain bukan?

Percayalah, masih banyak hal positif lain yang bisa kamu lakukan yang jauh lebih menyenangkan daripada meratapi orang tersebut. Bercerminlah dan pikirkan apa yang ingin kamu capai/lakukan selama ini.

Keluarkan Potensi Diri Kamu

Keluarkan potensi

Saat ini juga, kamu mungkin berpikir bahwa kamu memiliki kekurangan dalam diri sehingga kamu mengalami hal seperti ini. Ada rasa sakit dan kecewa pada diri kamu, kamu merasa kurang percaya diri.

Hal ini justru bagus, dengan mengetahui kelemahan kamu. Kamu sudah selangkah lebih maju, kamu bisa belajar untuk menutupi apa yang dirasa menjadi kekurangan kamu. Cobalah lepas dari hal-hal ini, selain rasa percaya diri kembali tumbuh, kamu juga mengeluarkan potensi positif dalam diri kamu.

Lupakan Dia, Don’t Stalk

stalking

Kamu mungkin penasaran apa yang sedang dia lakukan sekarang. Sekarang untuk mengetahui itu sangat mudah, semudah membuka facebook atau twitter.

Sebaiknya hindari hal ini. Jika mungkin, coba mute dan hilangkan dia dari timeline sosial media kamu. Pertama mungkin kamu akan merasa kehilangan, tetapi semua akan berjelan normal setelah beberapa minggu. Hal ini juga bisa membantu melupakan dia.

Hal ini bukan menghindar, tetapi pemulihan. Setalah semua dirasa sudah normal dan kamu sudah bisa menikmati indahnya hidup kamu. Kamu bisa unmute akun sosial media dia.

Temukan Harapan Baru yang Lebih Baik

temukan harapan baru

Mungkin yang ada dalam pikiran kamu saat ini adalah bayang-bayang masa depan yang suram karena hal sekarang. Coba hilangkan perspektif itu, bayangkanlah masa depan yang indah, yang jauh lebih baik.

Ketika kamu bisa memaafkan itu semua, kamu akan bisa melihat semuanya menjadi positif. Jangan berhenti berharap, rasa sakit ini mungkin masih ada, tetapi dibalik rasa sakit tersebut tersimpan harapan dan kebahagiaan yang jauh akan mengalahkan semuanya.

11 Kelebihan Istighfar Yang Patut Anda Tahu

Apabila dilihat makna di sebalik ungkapan ISTIGHFAR, “Aku memohon keampunan dari Allah swt.”; dapat dilihat bahawa ungkapan ini adalah suatu lafaz bertaubat dari dosa-dosa dan kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh seorang hamba kepada Tuhannya. Jelas sekali bahawa lafaz yang sangat pendek ini amat besar nilainya di sisi Allah swt iaitu sama besarnya dengan taubat seperti dalam firmanNya:

annasr3

Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat. (Surah An-Nasr: 3)

Justeru pasti lafaz yang tinggi kepentingannya sehingga sering dianjurkan Allah swt di dalam kitabNya ini memiliki banyak rahsia dan kelebihannya. Berikut adalah antara kelebihan-kelebihan mengamalkan istighfar di dalam kehidupan seharian kita.

#1 – Diampunkan Dosa-Dosanya oleh Allah swt

Kita adalah seorang hamba yang tidak dapat lari dari melakukan kesalahan dan jauh sekali dari kesempurnaan. Kelemahan diri dalam melawan hawa nafsu menyebabkan kita sering jatuh tersungkur di lembah maksiat.

Namun janganlah pernah berputus asa dalam mengharapkan keampunan daripada Allah swt dan teruslah beristighfar. Kerana Allah swt telah berjanji seperti di dalam sabda baginda Rasulullah saw:

Allah telah berfirman, “Wahai hamba-hambaKu, setiap kalian pasti berdosa kecuali yang Aku jaga. Maka beristighfarlah kalian kepadaKu, nescaya kalian Aku ampuni. Dan barangsiapa yang meyakini bahawa Aku punya kemampuan untuk mengampuni dosa-dosanya, maka Aku akan mengampuninya dan Aku tidak peduli (beberapa banyak dosanya).”
Riwayat Ibnu Majah, Tirmidzi

#2 – Dimakbulkan Permintaan & Hajat

Orang yang sentiasa ikhlas memohon keampunan daripada Allah swt pasti sentiasa dibersihkan dari dosa-dosanya. Apabila seseorang hamba itu bersih dari dosa maka munajatnya mudah diperkenankan oleh Allah swt kerana dekatnya dia di sisi Allah swt. Adalah tidak mustahil bagi Allah swt untuk memakbulkan segala permintaannya dengan sifat Allah Yang Maha Pemurah itu.

Imam Ahmad Ibnu Hambal mengisahkan kelebihan istighfar yang diamalkan oleh seorang pembuat roti. Sepanjang malam si pembuat roti akan membuat roti sambil beristighfar tanpa henti dan ini telah didengari oleh Imam Ahmad yang menumpang tidur di rumahnya.
istighfar tasbih quran

Doa dimakbulkan jika yakin dan rajin beristighfar kepada Allah. [Azrin]

Lalu ditanyakan kepadanya apakah kelebihan yang diperolehinya melalui amalan istighfar yang bersungguh-sungguh itu. Dijawab si pembuat roti bahawa Allah swt telah mengkabulkan segala permintaannya selama ini setiap kali dia berdoa kecuali permintaannya untuk bertemu dengan Imam Ahmad Ibnu Hambal.

(Si pembuat roti tidak mengenali Imam Ahmad yang dipelawanya untuk menumpang tidur di rumahnya sendiri ketika itu). Imam Ahmad sangat terkejut bagaimana Allah swt telah merencanakan perjalanannya sehingga dia berteduh di rumah si pembuat roti. Ternyata juga ini semua untuk memperkenankan hajat si pembuat roti iaitu ingin bertemu dengannya.

Melalui kisah ini dapat dikongsikan bahawa antara kelebihan amalan istighfar ialah diperkenankan segala permintaan dan dimakbulkan hajat oleh Allah swt pada hamba-hambaNya yang sentiasa memohon keampunan dariNya.

#3 – Bertambah Kekuatan

“Tiada daya dan kudrat melainkan hanya dengan Allah swt,” itulah fitrah kejadian manusia. Segala kekuatan hanya milik Sang Pencipta. Betapa setiap ujian dan cabaran dalam hidup yang ada pasang surutnya membuatkan kita lelah.

Mahu tidak mahu segala keperitan itu perlu dihadapi juga. Tapi dari manakah segala kekuatan dapat diperolehi kembali setelah diri dirasakan telah lunyai diasak dugaan? Firman Allah swt yang bermaksud:

hud52

Dan wahai kaumku! Mintalah ampun kepada Tuhan kamu, kemudian kembalilah taat kepadaNya, supaya Ia menghantarkan kepada kamu hujan lebat serta menambahkan kamu kekuatan di samping kekuatan kamu yang sedia ada; dan janganlah kamu membelakangkan seruanku dengan terus melakukan dosa! (Surah Hud: 52)

Dekatnya seorang hamba kepada Sang Pencipta, dekat lagi Sang Penciptanya kepada hamba itu. Dia tidak akan meninggalkan hamba-hambaNya yang begitu tekun mendekatiNya dengan sentiasa mengharapkan keampunanNya. Dan Tuhannya juga berjanji untuk menambah kekuatan hambaNya agar menang dalam menghadapi segala cabaran hidup di atas dunia ini.

#4 – Mudah Mendapat Zuriat

Para ulama’ menyarankan kepada setiap pasangan yang berhajat pada zuriat untuk memperbanyakkan amalan istighfar. Antara kisah yang boleh dikongsi di sini adalah dari Imam al Qurtubi yang diriwayatkan oleh Ibnu Shabih tentang seorang lelaki yang tidak mempunyai zuriat telah menemui Hasan al-Basri kerana hal ini.

Lelaki itu kemudiannya telah dinasihatkan oleh Hasan untuk mengamalkan istighfar. Setelah beberapa ketika mengamalkan istighfar, lelaki itu kembali kepada Hasan untuk memaklumkan kehamilan isterinya.

zuriat gembira keluarga

Memperoleh zuriat merupakan kebahagiaan paling bermakna dalam hidup. [Asknie]

Kelebihan istighfar dalam ikhtiar untuk mendapatkan zuriat juga telah dikongsi oleh Syeikh Aidh al Qarni di dalam ceramahnya. Syeikh Aidh al Qarni menceritakan bagaimana seorang wanita yang disahkan mandul oleh doktor dan pakar perubatan telah dikurniakan dengan anak setelah mengamalkan saranan seorang ulama’ untuk memperbanyakkan istighfar.

Menurut penceramah terkenal Ustazah Siti Nor Bahyah, Allah swt sentiasa mengasihi dan merahmati mereka yang beristighfar. Kasih sayang Allah swt kepada mereka memungkinkan pengurniaan cahaya mata dari Allah swt. Kerana itu beliau sangat menggesa agar pasangan yang inginkan cahaya mata untuk terus mengamalkan istighfar.

Nasihat yang sama kini turut diberikan oleh seorang penulis buku Ustaz Mohamad Abdul Kadir bin Sahak. Istighfar merupakan salah satu amalan yang disenaraikan oleh ustaz kepada soalan yang ditanyakan kepadanya tentang bagaimana untuk dikurniakan anak.

#5 – Menyembuhkan Penyakit

Seorang da’i yang hanya dikenali sebagai Ustaz Danu telah berkongsi tentang pengalamannya selama 15 tahun yang meneliti bahawa terdapatnya hubungkait suatu penyakit dengan kebiasaan maksiat dan dosa yang dilakukan oleh seorang pesakit.

Menerusi pemerhatian inilah dia akhirnya menyimpulkan bahawa istighfar merupakan salah satu jalan kepada kesembuhan penyakit. Semua yang menemuinya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk menghadapi ujian penyakit yang dialami akan diusulkan agar memperbanyakkan istighfar. Imam Qatadah pernah berkata:

“Al-Qur’an telah menunjukkan penyakit dan ubat kalian, adapun penyakit kalian adalah dosa, dan ubat kalian adalah istighfar.”
Kitab Ihya’ Ulumuddin: 1/410

Rahsia amalan istighfar sebagai jalan penyembuhan juga telah saya alami sendiri. Sejak kecil lagi saya menghidapi suatu penyakit. Penyakit ini telah memberi kesukaran dan kesulitan kepada saya dalam menjalankan aktiviti harian.

Saya pernah berjumpa ramai doktor dan berikhtiar dengan ramai ustaz, namun ternyata Allah swt belum mengizinkan kesembuhan ke atas saya. Sehinggalah saya dinasihati oleh seseorang untuk memohon keampunan dari Allah swt.

sembuh penyakit darah merah

Dengan izin Allah, dengan istighfar dapat menyembuhkan penyakit. [jibonbld]

Jangan minta apa-apa untuk dunia dan jangan minta apa-apa untuk akhirat; jangan minta apa-apa dari Allah swt melainkan keampunan sahaja, begitu sekali ditekankan kepada saya. Selama tiga hari saya hanya minta ampun tanpa memikirkan apa-apa selain itu, bahkan berdoa untuk kesembuhan kesakitan itu juga saya tidak.

Segala puji hanya bagi Allah swt, tanpa disangka penyakit yang dihadapi selama bertahun-tahun itu sembuh selepas hanya tiga hari. Sejak itu saya sangat yakin dengan amalan istighfar dan sesiapa sahaja akan saya nasihatkan agar perbanyakkan istighfar sebagai kunci mendapatkan kesembuhan.

#6 – Menyejukkan Hati Isteri yang Sedang Marah

Dikisahkan tentang seorang hamba Allah yang telah bertengkar dengan isterinya mulai saat dia tiba di rumah sehingga menjelang Subuh. Teruknya keadaan mereka suami isteri bertengkar sehingga si isteri membuat keputusan untuk keluar dari rumah dan pulang kepada orang tuanya.

Kecewa kerana gagal memujuk si isteri, hamba Allah ini telah pergi ke masjid dalam keadaan marah dan beremosi ketika isterinya sibuk mengemas pakaian. Selepas solat Subuh berjemaah, hamba Allah ini memilih untuk beristighfar selama sejam bagi menenangkan dirinya dari terus pulang ke rumah.

isteri marah pujuk keluarga

Utamakan keluarga dan tenteramkanlah hati kerana Allah swt. [ashrafali]

Usai beristighfar dia kembali ke rumah namun alangkah terkejutnya dia apabila melihat si isteri sedang menanti dengan wajah yang manis dan ceria. Lebih menghairankan apabila si isteri juga meminta maaf atas keterlanjuran dan pertelingkahan yang berlaku sepanjang malam itu.

Hamba Allah ini lalu bertanya si isteri apa yang berlaku sehingga si isteri boleh berubah. Si isteri menjawab bahawa dia juga tidak tahu namun sejak sejam yang lalu hatinya tiba-tiba merasa tenang dan jiwanya jadi tenteram. Si isteri juga jadi sedar pada kesilapannya. Hamba Allah ini lantas teringat bahawa pada sejam itulah dia sedang khusyuk beristighfar. Hamba Allah ini sangat bersyukur atas bantuan Allah swt dalam mendamaikan hati mereka berdua.

Mungkin ada kesilapan, dosa dan maksiat yang kita lakukan secara sedar atau tidak kepada Allah swt sehingga kita diuji dengan pasangan dan keluarga kita. Anak-anak jadi degil dan liar, entah ke mana perginya. Kembalilah kepada Allah swt atas teguran ini, berhentilah dengan dosa dan banyakkan memohon ampun. InsyaAllah akan dikembalikan keamanan di dalam keluarga kita.

#7 – Dijauhkan dari Azab & Bala

 

alanfal33

Dan Allah tidak sekali-kali akan menyeksa mereka, sedang engkau (wahai Muhammad) ada di antara mereka; dan Allah tidak akan menyeksa mereka sedang mereka beristighfar (meminta ampun). (Surah Al-Anfal: 33)

Mintalah ampun pada setiap masa kerana sungguh kita tidak tahu ketika bila Allah swt mengurniakan keampunan kepada kita. Jangan berhenti mengharapkan keampunan Allah swt kerana kita tidak tahu lafaz yang mana diangkat Allah swt sebagai asbab menyelamatkan kita dan keluarga kita dari azab dan bala di dunia dan di akhirat.

Seorang pemotong daging telah ditanya oleh seorang ulama’ tentang amalan apakah yang sering dilakukannya sehingga kubur ayahnya begitu lapang dan bercahaya. Amalan apakah yang menyebabkan ayahnya tidak diazab di alam barzakh sedangkan penghuni kubur yang lain berada dalam dukacita.

Ternyata jawab si pemotong daging bahawa dia tidak pernah berhenti memohon keampunan Allah swt untuk ayahnya dan amalan inilah yang menyelamatkan ayahnya di sana.

#8 – Ditambah Nikmat & Kekayaan

Dr Azizan Osman, seorang jutawan yang tidak lokek berkongsi ilmu dan pengalaman amat menegaskan amalan istighfar kepada para pelajarnya selain amalan sedekah.

Kaya Duit Wang Nikmat

Selayaknya Allah swt memberikan ganjaran kepada hambaNya yang soleh. [Erik]

Seorang peniaga minyak wangi yang berjaya pula pernah menasihati saya untuk mengamalkan sekurang-kurangnya 70 kali istighfar sebelum memulakan sesi perniagaan.

Nasihat ini ada benarnya dan terbukti kerana antara janji Allah swt ganjaran buat mereka yang memohon keampunan kepadaNya adalah kekayaan dalam bentuk harta, rezeki dan anak-anak. Firman Allah swt:

nuh10

“Sehingga aku berkata (kepada mereka): `Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Ia Maha Pengampun. (Surah Nuh: 10)

nuh11

“(Sekiranya kamu berbuat demikian), Ia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu; (Surah Nuh: 11)

nuh12

“Dan Ia akan memberi kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan serta anak-pinak; dan Ia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di dalamnya). (Surah Nuh: 12)

Selain itu, Allah swt juga berjanji bahawa mereka yang beristighfar akan diberi nikmat yang tidak putus-putus seperti di dalam firmanNya:

hud3

Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhan kamu (dari perbuatan syirik), kemudian hendaklah kamu rujuk kembali taat kepadaNya; supaya Ia memberi kamu nikmat kesenangan hidup yang baik (di dunia) hingga ke suatu masa yang tertentu, dan (di akhirat pula) Ia akan memberi kepada tiap-tiap seorang yang mempunyai kelebihan (dalam sebarang amal yang soleh) akan pahala kelebihannya itu; dan jika kamu berpaling (membelakangkan tiga perkara itu), maka sesungguhnya aku bimbang kamu akan beroleh azab hari kiamat yang besar (huru-haranya). (Surah Hud: 3)

#9 – Memberatkan Timbangan Akhirat & Diangkat Ke Syurga

Kesayangan Rasulullah saw, Saidatina Aisyah ra pernah berkata:

“Beruntunglah orang-orang yang menemukan istighfar yang banyak pada setiap lembar catatan harian amal mereka.” Riwayat Bukhari

Mengapa beruntung? Keampunan Allah swt akan memadam segala rekod jahat di dalam catatan amal seorang hamba. Malah kejahatan akan diganti dengan kebajikan seperti firman Allah:

alfurqan70

Kecuali orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan; dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah Al-Furqan: 70)

Maka pahala akan bertambah dan dosa akan berkurang. Ini akan memberatkan timbangan di akhirat kelak. Selain pahala dan kebajikan yang banyak, Allah swt juga menjanjikan syurga kepada mereka yang memohon keampunanNya seperti firman Allah:

aliimran135

Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka – dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). (Surah Ali-Imran: 135)

aliimran136

Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal. (Surah Ali-Imran: 136)

#10 – Penyelesaian Setiap Permasalahan, Jalan Keluar dari Kesusahan & Kesedihan

Perkongsian ini dari seorang ulama’, Ibnu Taimiyyah Rahimahullah. Menurut pengalaman beliau:

“Sungguh, kadang-kadang terlintas di hatiku suatu persoalan yang sulit untuk aku fahami, maka aku beristighfar kepada Allah, sehingga dadaku menjadi lapang dan persoalan itu terpecahkan. Terkadang aku berada di pasar, masjid atau sekolah, hal itu tidak menghalangiku untuk mengucapkan istighfar, hingga aku memperoleh yang aku inginkan.”

Keyakinan para ulama’ dalam melazimi istighfar telah memberi manfaat kepada mereka untuk memahami dan mendalami persoalan ilmu sehingga menjadi pakar dalam bidang mereka. Istighfar juga memudahkan segala urusan dan menyelesaikan masalah sehingga mereka dapat mengatur masa dalam kesibukan mereka belajar, mengajar, bekerja dan menulis kitab. Dari Ibni Abbas ra, baginda Rasulullah saw juga bersabda:

“Barangsiapa yang sentiasa beristighfar, maka Allah akan memberikan kegembiraan dari setiap kesedihannya, dan kelapangan bagi setiap kesempitannya, dan memberi rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka.”
Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah dan Ahmad

#11 – Menggembirakan Allah & Dicintai Allah

Pasti matlamat utama istighfar adalah untuk mendapatkan redha daripada Allah swt. Mudahan redha Allah swt membuatkan kita beroleh ehsan dariNya ketika hari Kiamat tiba dan ketika kita dalam perhitungan antara Neraka dan Syurga. Redha Allah swt akan diperolehi apabila kita menggembirakan Allah swt dan istighfar adalah jalannya. Rasulullah saw bersabda:

“Sungguh Allah lebih gembira dengan taubat hambaNya daripada kegembiraan salah seorang dari kalian yang menemukan untanya yang hilang di padang pasir.”
Riwayat Bukhari dan Muslim

Rasulullah saw juga bersabda:

“Orang yang bertaubat adalah kekasih Allah. Orang yang bertaubat atas dosanya bagaikan orang yang tidak berdosa.”
Riwayat Ibnu Majah

Kekasih adalah orang yang dicintai. Kekasih adalah orang yang sentiasa dirindui dalam ingatan. Seorang yang bercinta akan sanggup melakukan apa sahaja agar yang dicinta selamat dan gembira sentiasa.

Kemanisan apakah yang lebih hebat dari kemanisan bercinta? Kekasih manakah yang lebih hebat dalam bercinta jika bukan Allah swt? Maka beruntunglah orang yang dicintai Allah swt. FirmanNya:

albaqarah222

Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) haid. Katakanlah: “Darah haid itu satu benda yang (menjijikkan dan) mendatangkan mudarat”. Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah haid itu, dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh) sebelum mereka suci. Kemudian apabila mereka sudah bersuci maka datangilah mereka menurut jalan yang diperintahkan oleh Allah kepada kamu. SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri. (Surah Al-Baqarah: 222)

Rumusan

Dengan begitu banyak kemanisan, ganjaran dan kelebihan istighfar, maka rugilah jika kita tidak mengejar segala kebaikan ini untuk pelaburan dunia dan keuntungan akhirat. Berhentilah berdolak-dalih dengan pelbagai alasan untuk kembali kepada Tuhan sedangkan istighfar boleh dilakukan di mana sahaja dengan lafaz yang paling mudah. Lazimi istighfar ketika senang, mudahan istighfar menjadi asbab bantuan ketika susah.

Kisah Tentang Keajaiban Istighfar yang Menggetarkan

Lafadz Istighfar merupakan salah satu dzikir untuk memohon ampun kepada Allah. Biasanya setelah salat, umat muslim tidak akan melewatkan untuk mengucapkan kalimat Astagfirullah Hal Adzim tersebut.

Harapannya, Istighfar mampu menghapuskan dosa-dosa yang diperbuat. Ternyata, tidak hanya untuk memohon ampunan, kalimat dzikir yang sering diucapkan Nabi Muhammad ini juga memiliki banyak keutamaan lain jika diamalkan.

Kisah-kisah berikut menceritakan bagaimana ajaibnya amalan Istighfar dalam kehidupan. Mulai dari kisah pedagang roti yang ingin bertemu dengan Imam Ahmad, hingga nenek tua renta yang mengharapkan pertolongan dokter untuk menyembuhkan cucunya. Bagaimana lengkapnya? Berikut ulasannya.

1. Kisah Ajaib Pedagang Roti
Imam Ahmad rahimahullah merupakan salah satu ulama madzhab 4 yang namanya mahsyur hingga saat ini. Pada zamannya, Ia begitu dielu-elukan oleh banyak orang. Dalam sebuah kisah yang ditulis Imam al Jauzi rahimahullah dalam buku tentang Imam Ahmad dikisahkan bahwa saat sang Imam memasuki usia senja beliau begitu ingin pergi ke Negeri Syam.

Namun anehnya Imam Ahmad sama sekali tidak memiliki tujuan yang jelas kenapa Ia ingin pergi ke tempat itu. Padahal Ia harus menempuh perjalanan jauh dari kediamannya di Baghdad menuju Syam. Sesampainya di Syam, Imam Ahmad berhenti untuk menunaikan salat dzuhur. Tidak ada yang mengenalinya, mengingat zaman dahulu teknologi tidak secanggih saat ini.

Ia menunggu di masjid tersebut hingga menjelang salat Ashar. Setelah Ashar, sang Imam membaca Alquran untuk menunggu waktu Magrib dan Isya. Setelah habis malam, Imam Ahmad kemudian ingin tidur dan beristirahat di masjid tersebut.

Namun penjaga masjid tidak mengizinkan Ia tidur disana.

“Wahai syekh, anda tidak boleh tidur disini, ini peraturan silahkan pergi,” kata penjaga

Namun Imam Ahmad menolak, “Saya musafir, saya ingin istirahat disini” jawab sang Imam.

Namun sang penjaga tetap menolak dan memintanya untuk keluar lalu kemudian mengunci pintu masjid. Setelah penjaga tersebut pergi, Imam Ahmad kembali beristirahat di pelataran masjid.

Tapi, sang penjaga kembali datang dan lagi-lagi mengusirnya hingga mendorongnya menuju ke jalanan. Lalu ada tukang roti yang rumahnya tidak jauh dari masjid melihat kondisi tersebut. Tukang Roti tersebut memanggilnya

“Hai syekh, kemarilah beristirahatlah di toko ku, ”

Kemudian Iman Ahmad masuk ke toko roti tersebut. “Rumahku tidak jauh dari sini, ini toko roti ku, dibelakang sana, ada ruangan  untuk beristirahat. Beristirahatlah malam ini dan besok pagi engkau bisa melanjutkan perjalanan lagi”

Setelah masuk ke toko tersebut, Imam Ahmad kemudian memperhatikan aktivitas sang penjual roti. Dan ada satu hal yang paling menarik perhatian beliau dari lelaki ini. Yakni ucapan dzikir dan doa istighfar yang terus meluncur dari mulutnya tanpa putus sejak awal ia mulai mengerjakan adonan rotinya.

Imam Ahmad yang kagum lalu bertanya “Sejak kapan Anda selalu beristighfar tanpa henti seperti ini?”

Ia menjawab, “Sejak lama sekali. Ini sudah menjadi kebiasaan rutin saya, hampir dalam segala kondisi.”

Lalu Imam Ahmad bertanya lagi “Lantas apa hasilnya”

“Ya, Allah mengabulkan semua permintaan ku” Jawabnya.

“Lalu apa permintaanmu yang belum dikabulkan Allah?” tanya Sang Imam.

Si lelaki saleh ini pun melanjutkan jawabannya dan berkata, “Sudah cukup lama saya selalu berdoa memohon kepada Allah untuk bisa dipertemukan dengan seorang ulama besar yang sangat saya cintai dan agungkan. Beliau adalah Imam Ahmad bin Hanbal!”

“Allahu Akbar! karena  Istighfarmu lah Allah SWT mendatangkan saya datang ke kota mu ini tanpa alasan yang jelas, karena Istighfarmu lah Marbot Masjid melarang saya tidur di Masjid, karena Istighfarmulah engkau menawarkan aku istirahat ditempatmu. Saya lah Ahmad bin Hanbal…

Masya Allah, Allah SWT mendatangkan Imam Ahmad ke rumahnya karena Istighfarnya.

2. Ajaibnya Istighfar Seorang Ibu 
Kisah selanjutnya belum lama terjadi yang bercerita tentang seorang ibu yang berada di tinggal wilayah Khasmir. Ibu ini memiliki anak perempuan yang memiliki penyakit tulang. Si Ibu selalu berdoa kepada Allah SWT sambil beristighfar. Pasalnya dia sudah membawa anaknya ke dokter di sekitar wilayahnya namun tidak mendapatkan hasil.

Mereka hanya bilang bahwa hanya ada satu dokter yang mampu menangani penyakit ini. Dokter tersebut seorang muslim shli spesialis tulang, namun sayangnya Ia tinggal sangat jauh yakni di India.

Sang Ibu mengetahui jika dirinya tidak memiliki kemampuan untuk pergi ke India membeli tiket pesawat, makan selama di sana dan biaya berobatnya. Maka ibu ini hanya memperbanyak doa dan Istighfar.

Ringkas cerita, dokter yang menjadi target keluar dari India untuk mengisi sebuah acara dan melewati wilayah Khasmir.

Tiba-tiba pilotnya bilang tidak bisa terbang karena ada hujan badai dan harus turun di wilayah ini. Setelah turun tiba-tiba berkata “saya harus menghadiri seminar, berapa jauh lagi wilayah ini dari tempat tujuan”

Ternyata waktu yang dibutuhkan untuk sampai sekitar empat jam, sehingga sang dokter memilih untuk menyewa mobil karena waktu untuk seminar sekitar enam jam lagi.

Akhirnya ia meninggalkan Bandara untuk menuju lokasi seminar. Namun sayang, baru sebentar meninggalkan bandar hujan semakin lebat sehingga supir tidak bisa melanjutkan perjalanan. Karena jika dipaksakan maka mereka akan menghadapi badai.

Akhirnya dokter menyetujui untuk beristirahat dengan mendatangi rumah penduduk setempat. Rumah tersebut tampak tua yang terbuat dari kayu yang reot. Lalu dokternya mengetuk pintu, mengucapkan salam dan meminta bantuan agar sang pemilik rumah memberikan tumpangan.

Lalu sang dokter masuk dan si ibu mengambilkan minuman. Ketika sang dokter berada di ruang tamu, anak si ibu ini menangis kesakitan dikamar. Lalu dokter bertanya

“Kenapa anak ibu menangis” tanya dokter

“Sakit tulang” jawab sang ibu

“Kenapa tidak dibawa ke dokter?”

”Sudah, tapi kata dokter mereka tidak bisa menyembuhkan. Yang bisa menyembuhkan hanya dokter yang bernama si Fulan,”

Dokternya lalu berkata segala puji bagi Allah yang mendatangkan saya ke rumah ibu. Saya ini dokter yang ibu maksud. Allah datangkan ke rumahnya justru hanya dengan Istighfar, tanpa biaya dan gratis. Masya Allah.

3. Berkah Merutinkan Istighfar Selamat dari Fitnah  
Kisah selanjutnya datang dari dokter spesialis jantung yang bernama Dr. Khalid Jubai. Ia mengalami keajaiban Istighfar dalam hidupnya. Pada suatu ketika, Dr. Khalid Jubai mendapat fitnah dari rekan sekantornya. Jika fitnah tersebut berhasil dibuktikan, maka sang dokter ternacam dipensiunkan dini dari rumah sakit.

Hal ini membuatnya gusar hingga begitu tersiksa batin.  Meski demikian, ia berjuang untuk memulihkan nama baik. Tapi upayanya tidak cukup untuk bisa melawan rekan sekantornya yang menebar fitnah. Kondisi ini sempat membuatnya putus asa hingga beberapa saat.

Namun keajaiban mulai terjadi ketika Ia mendatangi masjid. Setelah salat, ia teringat sesuatu yang mengubah pemikirannya.  Selama ini semua orang yang sakit datang kepadaku dengan harapan besar agar aku mengobati mereka, tapi mengapa sekarang aku sendiri justru tidak mampu,” pikir beliau.

Selanjutnya tiba-tiba beliau teringat keutamaan istighfar, dan merasakan adanya dorongan yang sangat kuat untuk melakukannya. Maka sepanjang perjalanan pulang beliaupun mulai mengulang-ulang bacaan istighfar ini:

“Astaghfirullahal-ladzi la ilaha illa Huwal-Hayyul-Qayyum, wa atubu ilaih”

(Aku bersitighfar memohon ampun kepada Allah, Yang tiada tuhan yang berhak diibadahi selain Dia, Yang Maha Hidup, Yang Maha Mengurus, dan aku bertobat kepada-Nya) HR. Al-Hakim dari Ibnu Mas’ud dan At-Tirmidzi dari Bilal bin Yasar bin Zaid.

Sesampainya di rumah, ada perasaan lega yang begitu dasyat. Ia mengalami semacam pengalaman spiritual yang merasuk ke dalam hati beliau. Sehingga beliaupun tak henti membaca lafadz istighfar tersebut, setiap saat dan dalam segala kondisi.

Singkat cerita, hingga pada suatu waktu, semua tuduhan yang menjadi rumor buruk terhadapnya ternyata tidak terbukti. Tentu saja beliau terkejut sekaligus bersyukur mengetahui kabar ini. Dengan begitu beliau menjadi bebas dari sanksi pemberhentian kerja dan namanya pun menjadi bersih kembali.

Tak cukup sampai disitu, akibat fitnah yang dialamatkan kepada beliau tidaklah terbukti, 5 koleganya yang melaporkan beliau itu pun turut menerima konsekuensi atas tuduhan yang tidak berdasar tersebut, diantara mereka ada yang dimutasi dari tempat dan posisi kerjanya semula, ada yang justru dipensiundinikan, ada yang mengakui perbuatannya dan meminta maaf kepada beliau dan instansi terkait.

Maka dari itu hendaklah kita selalu ingat sabda Nabi SAW jikalau bersama istighfar ada kemudahan dari permasalahan yang mendera kita. Dan amalan pembuka pintu rezeki yang mujarab dari Al-Qur’an dan Hadist.