7 Tips Mudah Untuk Melatih Anak Anda Solat Subuh

Riak Babah Yaya menyampaikan ‘seru’nya:

“Mama, lepas ni, ajar Yaya solat Subuh”.

Riak wajahnya serius. Saya tahu, mesti suami serius tentang hal ni.

“Ok” jawab saya pendek. Tapi dalam hati tertanya-tanya ‘ok ke Yaya solat Subuh. Nak ke dia? ke dia akan merengek-rengek, tak mahu solat?’

Sebab di fikiran saya solat subuh lain dari solat-solat yang lain. Sebab waktunyakan awal macam tu. Nak ke anak solat bila diminta? Ye lah, dia baru nak masuk 6 tahun. Untuk bangun tidur pun perlu dipujuk-pujuk baru mood dia ok.

Dalam tertanya-tanya tu, saya lakukan juga. Tapi perkara pertama yang saya lakukan ialah beritahu yaya ‘kenapa dia kena solat subuh’.

Solat belum suruh lagi, tapi cerita dulu. Saya ingat lagi, kata Yaya:

“Tapi kan Yaya dah sembahyang magrib, isyak, sembahyang kat sekolah (zohor/asar)”

Saya jawab simple je:

“Sembahyang ada lima Yaya: Magrib, Isyak, Zohor, Asar, and Subuh. Sebab kita nak ingat Allah. Allah suka kalau kita solat semua. Nanti Allah pun akan ingat kita, sayang kita laaaagi banyak, protect kita dari orang jahat, bagi kita present, bagi kita happy. Yaya nak tak Allah sayang yaya macam tu?”

Anak ni senang je. Bila kita dah umpan dia dengan benda benda yang best tu, mudah je dia jawab “Nak”

“OK, kalau yaya nak, esok Yaya start solat subuh ek. Solat dengan mama. Lepas mandi kita take wuduk and solat.” Saya memberi gambaran bagaimana rutinnya paginya akan berubah esok.”

“Nanti mama ajak Yaya solat subuh Yaya jangan nangis ek. Kita solat happy-happy ok. Sebab yaya kan nak Allah sayang Yaya, betul tak?” Ayat ni penting supaya dia kena ‘alert’ yang esok dia tak boleh merengek, tak boleh nangis bila di ajak solat.

“Ok mama” jawapannya, bunyik macam ok. Tapi saya debar untuk tahu macamana ragamnya esok hari bila sampai waktu utk solat subuh tu.

Masha Allah, sejujurnya saya benar-benar terperanjat. Saya sangkakan dia mula nak merengek, mula nak culas, tapi dia follow apa yang mama suruh buat: mandi, take wuduk, pakai baju sekolah, pakai telekung, solat dengan mama. Siap berzikir lepas solat. Kemudian baru doa.

Takde merengek, takde nak buat hati mama panas. Gayanya tu macam dah biasa solat subuh.

Alhamdulillah, terima kasih Tuhan kerana memasukkan nur-Mu dalam hati anakku. Sudah beberapa hari ini kami solat subuh bersama.

Ia memberi saya kefahaman baru. Yang anak walaupun kecil sebenarnya tidak sukar untuk mula belajar beribadah. Walaupun untuk solat subuh yang dugaannya lebih hebat.

Mengikut pengalaman saya yang kecil ini, saya rumuskan begini. Untuk mudah melatih anak kecil solat subuh:

#1 Biasakan Dulu Anak Solat Yang Lebih Mudah

Yaya bermula dengan solat maghrib. Ia diwajibkan setiap hari sampai dia sudah terbiasa dengan rutin itu. Sehingga dia tahu, solat itu ‘part of her daily life’.

Pada peringkat awal saya tak minta dia solat semua. Hanya maghrib. Sebab saya taknak anak rasa terbeban sampai tak suka dengan ‘solat’. Bayangkanlah, tak pernah solat tetiba kena solat 5 waktu.

#2 Sambung Pula Dengan Solat Yang Lain Sekiranya Sudah Terbiasa

Bila anak sudah ada idea dan biasa dengan solat, sambung pula dengan solat lain yang juga mudah: solat isyak. solat zohor dan asar. Insha Allah bab ini tidak sukar.

#3 Terangkan Kepada Anak Anda Sebab Solat Subuh

Untuk solat subuh, berikan anak kefahaman dulu kenapa dia perlu bangun pagi dan solat subuh. Apa yang anak akan dapat bila dia melakukannya. Apa kaitan solat subuh dengan hariannya.

#4 Solat Bersama Sama Anak

Bila anak dah faham ‘the why factor’, ajak anak solat bersama-sama kita. Nyatakan stepnya satu persatu: mandi, take wuduk, etc. Sebab ini adalah pengalaman pertama anak. Jadi step perlu jelas untuk mereka.

#5 Puji Anak

Bila anak memberikan kerjasama yang baik, wajib puji mereka. Siap peluk siap cium bagai. Biar anak tahu yang kita semakin sayang dia bila dia suka solat.

Kalau anak menunjukkan aksi ‘liat’, beri mereka galakan. Anak boleh buat, cuma maybe mereka tak biasa lagi. Tak faham lagi. Sebab ia adalah perkara baru untuk mereka. Jadi tugas kita ialah teruskan mengajak dengan memberi galakan.

Puji perubahan kecil yang mereka lakukan.

#6 Consistency Itu Penting

Ajak anak solat subuh setiap hari walaupun hari tu kita dah lambat. Walaupun kita perlu keluar lebih cepat. Supaya anak faham, solat subuh ni mesti dilakukan setiap hari, sama macam dia mesti makan, tidur.

Walaupun terkejar-kejar waktu, lakukan dengan cara yang bahagia. Supaya anak nampak solat subuh ni best. Ada zikir. Zikirlah seronok seronok, happy-happy, walaupun dalam hati ‘alamak, dah lambat sikit’. Anak akan nampak ia best sama macam mereka happy kalau dapat main di playground.

#7 Berdoa Kepada Allah

Kita mak ayah cuba yang terbaik, tapi kita pun tahu hidayah ni dari Allah. Yang buka hati anak untuk suka solat adalah Allah. Jadi kita serah kepadaNya. Selepas solat, saya akan doa, antaranya:

“O Allah, thank you bagi anak mama suka solat subuh. Please help yaya untuk bangun happy, solat subuh happy everyday. Thank you Allah”

dan ia sengaja di nyatakan dengan jelas supaya anak dengar dan dia juga meng-amin-kannya.

“We do the best, nanti tahulah Allah uruskan the rest”

Saya yakin ibu bapa lain juga punya pengalaman atau tips masing-masing dalam hal ini. Yang dikongsikan di sini hanya berdasarkan pengalaman saya meminta yaya solat subuh dan alhamdulillah, dia solat dengan gembira.

Jika anda juga punya pengalaman dan tips, mohon share kan juga semoga kita semua boleh mendapat manfaat dari nya. Mudah-mudahan Tuhan membantu kita semua mendidik anak-anak, dan menjadikan mereka manusia luar biasa: yang dalam hatinya ingat Tuhan, yang luarannya juga hebat sebagai khalifahNya.

TIPS AGAR SENTIASA DIKASIHI SUAMI. PARA ISTERI SILA BACA

Tahun-tahun pertama perkahwinan adalah tempoh paling bahagia bagi pasangan suami isteri, namun dengan selarinya peredaran waktu, kasih sayang yang dirasakan selama ini dirasakan semakin memudar.
Ada isteri yang merasakan suaminya sudah tidak menyayanginya lagi. Tidak, jangan melulu menyalahkan suami. Mungkin anda jugalah penyebabnya.
Mari kita semak kembali apa yang kebanyakan suami sukakan dan mahukan daripada isterinya. Berikut adalah 17 perkara yang isteri perlu beri perhatian dalam menambat hati suami:

1. Mengambil berat tentang penampilan suami

Ada suami gemar diberi perhatian akan hal-hal remeh yang berkaitan dengan dirinya. Dia akan senang jika isterinya mencadangkan baju apa hendak dipakai, mengenakan kancing bajunya, mengemaskan tali lehernya, mengelap kasutnya, memotong kukunya dan sebagainya.
Walaupun suami anda bukan jenis yang begini, tiada salahnya anda mencuba dan lihat kesukaannya.
Dari situ anda akan mengetahui apakah suami anda jenis suka dimanja atau suka berdikari. Kita tidak tahu bagaimana ibu melayaninya dahulu. Anda kena lebih baik daripada layanan yang diterima daripada ibunya.
Berasa banggalah melihat suami anda segak setiap hari. Jangan berfikiran negatif, bimbang suami ditackle orang, sebab sekiranya anda ikhlas, keikhlasan itu akan dibalas dengan kejujuran yang lahir dari lubuk hatinya, bukan berpura-pura.
Lagipun anda mendapat pahala berbuat begitu.
Ini bukan hendak menjadikan anda hamba. Sesetengah isteri memang merasakan begitu.
Padahal perkara ini ada disebut dalam hadis, “Ya Fatimah, barangsiapa wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya serta memotong kumisnya dan mengerat kukunya, Allah akan memberinya minum air dari sungai-sungai di Syurga, diringankan baginya sakaratul maut, akan didapati kuburnya menjadi sebuah taman Syurga, Allah mencatatkan baginya bebas dari api Neraka, dan selamat dari Titian Sirat.”

2. Menambat hati suami dengan bersegera pergi jika dipanggil

Pernahkah anda ‘dipanggil’ suami ketika sedang memasak atau melakukan pekerjaan lain?
Anda wajib memenuhi ‘panggilannya’ itu. Tinggalkan semua pekerjaan dan tunaikan ‘permintaannya’. Tapi jangan tengah goreng ikan, anda pergi berlari tunggang-langgang kepadanya untuk ‘tugas’ baru.
Minta dia tunggu sebentar. Kemaskan diri dan pergilah kepadanya.

3. Menambat hati suami dengan sentiasa berhias untuk suami

kebanyakan lelaki cukup cerewet dengan kebersihan. Mereka akan bosan apabila isteri menyambutnya dengan rupa dan rambut yang kusut masai, anak-anak yang comot dan rumah yang ‘bak kapal pecah’.
Sesibuk mana pun anda, persiapkan diri sebaiknya tatkala menyambut kepulangan suami. Hadiahkan dia senyuman.
Kalau dia bermasam pun tak mengapa, anda sudah mendapat pahala sedekah dengan memberikannya senyuman.
Rugi ke senyum?

4. Layan suami seperti raja

Sesetengah suami suka dilayani seperti raja. Dia suka jika isterinya membantu mengelap peluhnya, menyediakan keperluannya untuk mandi dan berdiri ketika ia hendak pergi atau kembali.
Ungkapan-ungkapan seperti, ‘Bang, nak makan dulu atau nak mandi dulu atau nak tidur dulu?’ cukup untuk membuat suami tersenyum dan mengurangi penatnya.

5. Ucapkan terima kasih setiap pemberian suami

Lelaki kadang-kadang suka dipuji.
Jangan lupa hargai setiap barang pemberiannya meskipun tidak seberapa nilainya.
Sekadar ucapan terima kasih dari seorang isteri ketika menerima pemberian, sangat bermakna dan membekas di hati suami.
Kalau rasa tak suka dengan pemberian itu, ucapkan dulu terima kasih, baru beritahu. Misalnya, “Terima kasih bang, belikan Nor kain, cantiknya, Nor suka. Tapi kalau lain kali abang nak beli Nor nak warna kelabu pulak”
Suami tak akan tersinggung, malah faham bahawa dia masih belum mengerti kegemaran isteri dan akan cuba memperbaikinya.

6. Jangan berleter!

Suami akan bosan jika isterinya ‘cerewet’ dan selalu bertanya, hendak ke mana, acara apa, bila balik, kenapa lambat balik, jumpa siapa tadi dan sebagainya.
Banyak tanya tu lebih kurang macam berleter juga. Mana ada suami yang suka isterinya berleter.

7. Menambat hati suami dengan menemaninya makan

Jika anda menghidangkan makanan untuk suami tetapi tidak menemaninya makan, sama halnya seperti memberi makan kucing. Ini pun ada disebut dalam hadis.
Sebaik-baiknya temanilah dia meskipun sekadar satu suapan, tak pun duduk sambil minum-minum sementara menanti dia selesai.
Thabit al-Banni berkata, “Terdapat seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya, yang sangat baik pekertinya terhadap suaminya. Apabila dia menghidangkan makanan di hadapan suaminya, dipegang pelita sampai suaminya selesai makan. Pada satu malam, pelitanya kehabisan sumbu, lalu diambil rambutnya untuk dijadikan sumbu. Esok harinya, matanya yang buta kembali melihat. Allah memuliakannya kerana rasa hormatnya kepada suami.”
Inilah cara paling ampuh untuk menambat hati suami, bermula dari dapur. Baca artikel ini berkenaan menambat hati suami melalui perutnya.

8. Tingkatkan ilmu pengetahuan

Suami senang dengan kefasihan isterinya dalam berkata-kata, bijak dalam bertindak dan menjadi partner yang baik dalam berdiskusi. Tingkatkan kualiti intelektual anda dengan banyak membaca buku dan gali pelbagai informasi.
Hal ini jadi lebih penting jika anda suri rumah sepenuh masa. Sesetengah suami memang memandang rendah sedikit isteri  yang berstatus begini.
Jadi anda kena tingkatkan pengetahuan dengan mengambil tahu mana-mana yang patut.

9. Jangan terlalu kuat membangkang

Jangan kuat membangkang pendapat suami. Kebanyakan suami tak suka pendapatnya dibangkang. Walaupun agak salah, sebaik-baiknya terima dahulu. Kalau nak membangkang pun tengok nada suara dia dan perhati nada suara anda.
Ingat, anda ibarat perdana menteri dan dia raja. Mana ada raja yang boleh terima kalau asyik dibangkang oleh perdana menteri.
Isteri yang kuat membangkang memang sengaja mencari kebencian suami. Anda tinggal sebumbung dengannya. Sudah tentu anda perlu sependapat dengannya dalam semua isu.
Kalau tak sependapat pun, simpan sendiri dan keluarkan balik sedikit-sedikit mengikut kesesuaian masa dan tempat. Pendek kata, seboleh mungkin, sentiasa tunjukkan anda sependapat dengannya.

10. Jadilah bidadari yang menenangkan fikiran

Suami mahu isterinya sebagai penenang fikiran. Jadi, berperananlah sebagai bidadari, bukan duri yang asyik menyucuk perasaan suami sehingga rumahku menjadi nerakaku.
Kalau isteri sudah tidak bersifat penenang, suami akan mencari pengganti.

11. Sambut kepulangan suami dengan ketenangan

Kalau anda ingin suami berlama-lama dirumah, jangan sambut kepulangannya dengan pelbagai masalah anak-anak dan urusan dapur yang remeh-temeh.
Mulailah pembicaraan yang menyenangkan, kerana suami perlukan freshener setelah seharian dengan masalah di tempat kerja.

12. Sediakan tempat tidur yang eksklusif

Tempat tidur bukan sekadar menyimpan rahsia-rahsia suami isteri, melainkan juga tempat ternyaman mereka untuk saling mencurah perasaan dan saling membuktikannya dengan perilaku.
Jadikan ia kamar yang eksklusif dan peribadi. Kebanyakan suami tidak suka tempat tidurnya dimasuki orang tanpa izinnya. Kreatif sedikit dalam menghias bilik tidur ini.
Berikan warna-warna yang digemari oleh suami. Susun kembali bunga supaya tidak jemu memandang. Untuk lebih romantik letakkan gambar-gambar perkahwinan disini.

13. Elakkan gangguan

Pantang bagi kebanyakkan suami jika tidurnya terganggu. Jauhkan anak-anak darinya ketika dia sedang tidur. Tunggu dia terjaga dahulu sebelum memblander atau menumbuk sambal. Kecilkan suara tv.

14. Isteri yang manja tapi bukan mengada-ngada

Suami suka isteri yang pandai bermanja-manja tapi jangan sampai mengada-ngada. Disitulah cantiknya perhubungan suami dan isteri.
Isteri yang pandai bermanja-manja bukan sahaja mendapat semua yang dikehendakinya, malah menyenangkan suami dan membuatkan suami teringat-ingat.
Kalau dah suami teringat-ingat, takkanlah dia nak cari lain.

15. Jangan kuat merajuk

Jangan kuat merajuk dan tarik muka masam terutama tatkala suami sedang berserabut dengan masalah. Merajuk tak bertempat ini hampir sama dengan mengada-ngada.
Anda kena ingat, merajuk jawapanya adalah pujuk. Jika suami sedang serabut dengan masalah, bolehkah dia memujuk?

16. Beri pendapat bila ditanya sahaja

Dan jangan pula banyak tanya, biarkan suami isteri meminta anda memberi pandangan. Sebab pandangan anda yang tidak tepat dan bertentangan dengan pendapatnya akan membuahkan perasaan geram.
Setakat geram tidak mengapa, kalau dia marah sudah tentu dia tidak akan meminta pandangan anda lagi pada masa akan datang.

17. Jangan memperkecilkan kemampuan suami

Selalu merangsang prestasinya. Kalaupun dia lemah dan ada masalah jangan perkecil-kecilkan kemampuannya itu.
Dorong dia dengan kata-kata motivasi dan letakkan dihatinya bahawa anda sentiasa percaya suatu hari nanti masalah itu dapat diatasi. Usahakan rawatannya tanpa berputus asa.

Penutup:

Kebahagian rumah tangga adalah bergantung kepada kedua-dua belah pihak, baik dari pihak si isteri mahupun suami. Semuanya memainkan peranan yang penting.

 

BACA JUGA…..

Memasak Untuk Suami di Dapur, Jalan ke Syurga Termudah Untuk Wanita!

Salah satu pesan orang tua kepada  anak perempuannya adalah “Cinta suami bermula dari perut”.

Ketelitian seorang wanita dalam memberikan hidangan yang memanjakan lidah suaminya, memang tidak hanya berhasil memikat kasih sayang dan perhatiannya, namun juga terbukti berjaya menghidangkan kebahagiaan untuk rumah tangga mereka.

Suami mana yang tidak akan senang melihat isteri yang begitu serius  melayaninya, serta mengambil berat soal makan minumnya.

Bagi suami yang bijak menghargai, perkara ini membuatkan kekurangan wanita yang menjadi isterinya seolah–olah tertutup oleh perbuatannya yang menjaga cita rasa lidah suami.

Dan tentunya untuk si isteri, kebahagiaan sudah pasti diperolehinya kerana redha suami memang menjadi tujuan   perjuangan dan matlamat seorang wanita muslimah.

Dapur Tempat “Berkarier”. Tempat Memupuk Kasih Sayang Kepada Suami

Betapa ruginya jika masih ada beberapa orang yang berfikir bahawa dapur bukanlah tempat wanita moden dalam `berkarier`.

Bahkan ada sebahagian dari mereka dengan ikhlasnya memberi pahala dengan pembantu rumah.

Beribu alasan kesibukan dan ketidakmampuan diberikannya, termasuk alasan bahawa zaman sekarang pekerjaan rumah hanya mengikat  perkembangan kreativiti wanita.

Hanya orang-orang yang belum mengerti kedamaian melayani suami, yang akan berfikiran bahawa pekerjaan dapur hanya merendahkan wanita.

Begitulah pendapat kebanyakkan mereka; – Selalu di dapur, maka  masa depan wanita tamat.

Namun hal ini berbeza dengan fikiran  wanita yang menjunjung tinggi sebuah keikhlasan. Melayani suami bukan bererti memasrahkan diri menjadi pelayan.

Melayani suami bererti meningkatkan darjat diri, dari yang hanya berfikir tentang diri sendiri, dia tanggalkan ego demi untuk membahagiakan orang lain.

MasyaAllah, ini bukanlah perkara yang mudah untuk dilakukan, tetapi juga tidak mustahil dijalankan. Wanita ajaib bagaimana  yang dapat buat seperti ini, kecuali akan menjadi berkat untuk pasangannya.

Apa–apa pekerjaan rumah yang begitu berat, betapa banyak kesibukan diluar yang menyita waktu mereka, namun seorang wanita solehah akan tetap memfokuskan bahawa keluarga adalah nombor satu, dan kerana memang itulah tanggungjawab untuknya, dari Allah sang maha penguasa.

Fikirannya  selalu terfikir untuk  menyiapkan apa yang dia boleh hidangkan untuk suami tercinta. 

Pahala untuknya akan mengalir dengan deras dan tiket untuk masuk ke dalam syurga Allah insyaallah akan digenggaman.

Memang masih banyak cara untuk membahagiakan suami kita selain dengan memasak makanan kesenangannya.

Namun, adakah cara yang lebih baik untuk memenuhi selera makan mereka selain dengan memenuhinya dengan tangan kita sendiri.

Pastilah sebuah kebanggaan bagi kita dapat merawat suami sebagai sebahagian dari amanah kita yang kita lakukan dengan tangan kita sendiri, dan menjadikan kita peribadi yang dapat dipercayai dalam menjaga amanah.

Maka jangan pernah melecehkan ketentuan Allah, dan jangan menunggu sampai hak  itu diambil Allah barulah kita menyedari kekeliruan kita.

Maka sebaiknya kita mulai menumbuhkan rasa malu, saat mengetahui bahawa sang suami cenderung menyukai makanan di luar dan atau buatan orang lain.

Manfaatkan waktu sebaik mungkin, kerana sungguhnya Allah menyediakan syurga untuk hambanya yang bersungguh- sungguh dalam belajar.

Siapa pun anda, apa pun kedudukan dan pekerjaan serta kesibukan saat ini, jangan pernah menganggap remeh hasil tangan kasih sayang dari sebuah ruangan kecil yang bernama dapur.

kebahagiaan suami, perhatian dan kasih sayangnya dapat anda ikat dari sana. So, mengapa tidak   memulakannya sekarang?

Selamat memburu pahala..

Tips Hubungan Suami Isteri: Rahsia Hubungan Kekal

“Dan gaulilah isteri-isteri kalian dengan baik. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) kerana mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan banyak kebaikan padanya.”    (an-Nisa : 19 )

Menerusi ayat diatas, sudah cukup jelas betapa Allah SWT menyeru kita supaya menjaga dan melayani isteri sebaik yang kita mampu. Isteri merupakan amanah oleh Allah SWT kepada kita.

Sebarang kekurangan yang ada pada dirinya haruslah kita terima dengan sabar.

Dia manusia dan diri kita ini juga manusia. Dia punyai kekurangan dan begitu juga diri kita. Seharusnya kita bertolak ansur dan saling melengkapi kekurangan antara satu sama lain.

Jika dia dapat menerima segala kekurangan diri kita, mengapa kita mampu melakukan yang sedemikian rupa kepadanya?

Diriwayatkan oleh Maisarah bin Ali dari Ar-Rafi dari Abu Sai’id Al-Khudzri,

“ Barangsiapa menggembirakan hati isteri (maka) seakan-akan menangis takut kepada Allah, maka Allah mengharamkan tubuhnya dari neraka.

Sesungguhnya ketika suami isteri saling berpandangan, maka Allah memerhatikan mereka berdua dengan penuh rahmat. Manakalah suami merengkuh tapak tangan isteri, maka berguguranlah dosa-dosa suami isteri itu dari sela-sela jarinya.”

“Ingatlah (wahai kaumku), terimalah pesanku untuk berbuat baik kepada para isteri, isteri-isteri itu hanyalah dapat diumpamakan kawanmu yang berada disampingmu, kamu tidak mempunyai apa-apa dari mereka selain berbuat baik, kecuali kalau isteri-isteri itu melakukan perbuatan yang keji yang jelas (membangkang atau tidak taat) maka tinggalkanlah mereka sendirian di tempat tidur dan pukullah mereka dengan pukulan yang tidak melukai.

Kalau isteri-isteri itu taat kepadamu maka janganlah kamu mencari jalan untuk menyusahkan mereka. Ingatlah! Sesungguhnya kamu mempunyai kewajipan terhadap isteri-isterimu dan sesungguhnya isteri-isterimu itu mempunyai kewajipan-kewajipan terhadap dirimu.

Kemudian kewajipan-kewajipan isteri-isteri terhadap dirimu ialah mereka tidak boleh mengizinkan masuk ke rumahmu orang yang kamu benci. Ingatlah! Kewajipan terhadap mereka ialah bahawa kamu melayani mereka dengan baik dalam soal pakaian dan makanan mereka.”   

(Riwayat Tarmizi dan Ibnu Majah)

Menurut pandangan Islam, lelaki yang terbaik adalah yang memberikan yang terbaik dan memberikan perhatian kepada isterinya.

Melayani isteri dengan akhlak yang sopan merupakan sebahagian dari akhlak yang diajar Islam, bukankah nafsu lelaki itu juga merupakan satu anugerah yang dapat digunakan untuk melayani isteri dengan akhlak yang sopan.

Turut menjadi kebaikan buat suami apabila berusaha untuk memenuhi segala kemahuan isteri selagi tidak bertentangan dengan hukum syarak. Cara yang terbaik untuk membelanjakan rezeki kurniaan Allah SWT adalah dengan membelanjakannya untuk keperluan keluarga.

Seorang suami tidak mempunyai hak untuk membenci isterinya. Hal ini kerana dalam setiap keburukan yang ada pada isteri, pasti ada juga kebaikan yang telah Allah SWT ciptakan padanya.

Suami juga tidak mempunyai hak untuk mengubah mana-mana sikap isteri yang tidak disukainya sekiranya sikap tersebut tidak bercanggah dengan agama Islam.

Setiap insan mempunyai personaliti dan gaya masing-masing. Suami tidak boleh untuk mengubah personaliti isteri untuk disesuaikan dengan personalitinya.

 

Seperti yang telah disebutkan tadi, suami sendiri tidak terlepas dari sebarang cela. Oleh hal demikian haruslah diterima isterinya sepenuh hati dan redha dengan segala kekurangannya.

Meskipun suami merupakan ketua keluarga, namun ia tidak bermakna suami boleh menggunakan haknya dengan sesuka hati.

Oleh hal itu, suami tidak boleh menyuruh isterinya melakukan sesuatu yang diluar kemampuan ataupun memberikan terlalu banyak arahan terhadap isterinya. Ini bersesuaian dengan firman Allah SWT;

“Dan para wanita mempunyai hak yang seimbang dengan kewajiban menurut cara yang baik akan tetapi para suami mempunyai satu tingkatan kelebihan atas isterinya.”  

(al-Baqarah : 228)

BACA LAGI…

Di Belakang Setiap Lelaki Berdirinya Seorang Wanita Yang Hebat!

Di belakang setiap lelaki yang hebat berdirinya seorang wanita; di belakang setiap lelaki berdirinya seorang wanita yang hebat; di belakang setiap lelaki yang berjaya berdirinya seorang wanita.

Ini adalah tiga variasi berbeza akan pepatah lama, diingati sebagai slogan gerakan feminisma tahun 1960-an dan 1970-an. Jika difikirkan semula, slogan-slogan ini ada benarnya.

Apa pandangan kita akan seorang ibu yang memberikan segala-galanya untuk menyekolahkan anaknya, wanita yang bekerja 3 pekerjaan pada satu-satu masa untuk menanggung anak-anaknya, dan wanita yang berdiri dengan senyapnya di belakang sang suami yang menjadi seorang menteri besar, ahli perniagaan, ahli politik, atau golongan pendidik?

Lelaki kebiasaannya melonjak naik ke peringkat lebih tinggi apabila wanita yang berada di dalam hidup mereka memupuk mereka, memberi sokongan dan menggalakkan mereka untuk menjadi lelaki yang terbaik semampu mereka.

Malahan para Nabi juga mendapat faedah akan nasihat bijak daripada wanita di dalam hidup mereka.

Pada hari ini kita memulakan satu siri artikel mengenai wanita hebat yang berdiri, bukan di belakang tetapi di sisi lelaki-lelaki dalam hidup mereka.

Wanita-wanita hebat ini, dengan cara mereka yang tersendiri, telah memberi sokongan dan galakan kepada golongan lelaki yang hidup mereka penuh dengan bahaya dan perubahan monumental.

Para ibu, isteri dan anak-anak perempuan; pengaruh golongan wanita ini keatas golongan lelaki adalah amat luar biasa sekali. Islam mengelar wanita-wanita ini sebagai insan yang terbaik.

“… terdapat empat wanita yang terbaik: Maryam, anak kepada Imran, Asiah, isteri kepada Firaun, Khadijah, anak kepada Khuwailid dan Fatimah anak kepada Rasulullah SAW”
(Sahih Muslim, Sahih Al Bukhari)

Kunci kejayaan kepada setiap wanita adalah untuk hidup bersandarkan petunjuk Allah SWT. Seperti yang kita ketahui, petunjuk ini terkandung dan dilengkapkan oleh al- Quran dan hadis Nabi Muhammad SAW.

Mari kita mulakan dengan para ibu; Islam telah banyak kali menekankan peranan penting golongan ini. Nabi Isa AS bersabda,

“… dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana saja aku berada, dan Dia memerintahkan kepadaku (mendirikan) solat dan (menunaikan) zakat selama aku hidup, dan berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka,…” (Quran 19:31-32)

Dan (ingatlah) ketika Malaikat (Jibril) berkata:

“Hai Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih kamu, mensucikan kamu dan melebihkan kamu atas segala wanita di dunia (yang semasa dengan kamu). (Quran 3:42)

Anak menantu Nabi Muhammad SAW dan sahabat terdekat Ali, berkata,

“Saya mendengar Rasulullah mengatakan Maryam, anak Imran adalah yang terbaik di kalangan wanita.” (Sahih Al Bukhari)

Maryam, di dalam perkataan Arab bermaksud hamba Allah SWT. Maryam, ibu kepada Nabi Isa AS, telah didedikasikan kepada Allah SWT sebelum dia dilahirkan. Ibu Maryam telah mendedikasikan anaknya ke rumah agama dan, dengan berbuat demikian dia telah menjamin kebebasan Maryam kerana dia memahami bahawa kebebasan yang sebenar hanya boleh dikecapi melalui agama yang sempurna kepada Allah SWT.

Maryam membesar dengan mempunyai kepercayaan sepenuhnya kepada Allah SWT dan ceritanya boleh didapati di dalam al-Quran, terutamanya dalam Surah ke 3 dan 19. Dalam Surah ke 5 daripada al-Quran, Maryam dirujuk sebagai siddiqa (yang benar) dan perkataan siddiqa di dalam bahasa Arab membawa makna lebih daripada sekadar berkata benar.

Ia menunjukkan seseorang yang telah mencapai tahap yang amat tinggi akan kebenaran. Ia bermaksud seseorang itu adalah benar, bukan sahaja dengan dirinya dan orang sekeliling mereka, malahan juga di hadapan Allah SWT.

Maryam adalah seorang wanita yang memenuhi perjanjiannya dengan Allah SWT, yang kepadaNya dia menyembah sepenuhnya. Dia seorang yang alim, yang memelihara kehormatannya, dan taat; wanita yang terpilih melebihi wanita-wanita lain untuk menjadi ibu kepada Nabi Isa AS.

Setelah kelahiran Nabi Isa AS, Maryam berhadapan dengan kesusahan yang luar biasa. Meskipun dia adalah seorang wanita muda yang beriman, berkeperibadian dan pandai membawa diri, cuba bayangkan keberaniannya untuk kembali ke kampungnya bersama bayi dalam pelukan.

Dia meninggalkan kampungnya sebagai gadis muda yang tidak jauh umurnya dengan kanak-kanak namun dengan reputasi sebagai seorang yang bertakwa dan beramal soleh.

Dia kembali sebagai seorang ibu yang belum berkahwin bersama anak yang baru dilahirkan. Bayangkan kata-kata, khabar-khabar angin dan tohmahan-tohmahan yang wujud.

Apabila penduduk bandar mengelilingi dan bertanya kepadanya, dia mengikut arahan Allah SWT dan tidak berkata-kata. Nabi Isa AS, bayi yang berada dalam pelukan Maryam, berkata, mengisytiharkan dirinya sebagai seorang nabi dari Allah. (Al-Quran 19:30)

Islam memceritakan sedikit sahaja akan kisah mengenai kehidupan bersama Nabi Isa AS dengan ibunya Maryam. Sudah tentu kita boleh menyimpulkan Maryam adalah seperti wanita lainnya pada waktu itu. Kecuali pendidikan dan keupayaannya untuk membaca, Maryam akan tinggal dan belajar seperti budak-budak perempuan Yahudi yang lain di sekelilingnya.

Dia pastinya mengemas rumah, memasak, membersih, menjahit, berjalan ke telaga untuk mengambil air tetapi di atas kesemua itu, dia adalah seorang pendidik.

Amat mudah untuk membayangkan Nabi Isa AS duduk di atas pangkuannya atau di kakinya mendengar cerita-cerita daripada bangsanya dan doa-doa mereka. Nabi Isa AS juga dapat merasai dengan rapatnya akan kecintaan dan kepercayaan Maryam kepada Allah SWT.

Berapa besarkah pengaruh Maryam kepada Nabi Isa AS semasa dia membesar? Banyak, adalah jawapan yang paling mungkin.

Setelah Nabi Isa AS dewasa dan memulakan misinya, Maryam pastinya akan berkelakuan seperti ibu-ibu yang lain. Dia mungkin ditelan kebimbangan dan menggalakkan anaknya untuk berusaha menyenangkan Allah SWT.

Maryam tentunya dapat merasakan betapa bahayanya misi Nabi Isa AS namun tanpa keraguan dia menyerahkan sepenuh kepercayaan kepada Allah SWT dan menyampaikan rasa puasnya akan kehendak Allah SWT kepada anaknya.

Peranan sebagai seorang ibu adalah bersifat monumental dan amat menggalakkan. Bukan sahaja dia berhadapan dengan kegembiran dan kesukaran mengandung dan melahirkan anak, malahan dia mendedikasikan seluruh hidupnya untuk memupuk dan menjaga anak-anaknya.

Adalah menjadi tanggungjawabnya untuk membesarkan dan mendidik mereka untuk sentiasa jujur dan menjadi manusia yang beramal soleh.

Dia memasak, membasuh, memupuk dan mendidik, juga dia bertanggungjawab keatas kerohanian mereka, emosi dan juga kesihatan fizikal dan kesejahteraan.

Peranan seorang ibu tidak berakhir apabila anaknya membesar dan memulakan kehidupan sendiri. Ia akan terus berjalan dan berjalan dan terus mempengaruhi anak-anak dan cucu-cucunya.

Pada hari ini, dimana peranan seorang ibu semakin menjadi lemah di setiap penjuru dunia, wanita perlu belajar memanfaatkan kekuatan mereka, mencontohi wanita yang hebat seperti Maryam ini, ibu kepada Nabi Isa AS.

Siapakah wanita dibelakang lelaki yang hebat?

Seorang lagi wanita yang berjaya membesarkan seorang lelaki yang hebat meskipun penuh dengan rintangan dan kepayahan adalah Assiya. Dia lebih diingati sebagai isteri kepada Firaun; namun wanita hebat ini adalah ibu angkat kepada Nabi Musa AS.

Seperti juga Maryam, ibu kepada Nabi Isa, Assiya adalah wanita pilihan Allah SWT untuk memelihara seorang anak kecil yang akan membesar menjadi nabi kepada Allah.

Apakah kualiti yang ada pada Assiya yang membolehkan dia menyokong dan mempengaruhi Nabi Musa?

Sekali lagi, ianya adalah kepercayaan sepenuhnya kepada Allah SWT.

Sebagai isteri kepada lelaki paling berkuasa dan sombong di seluruh Mesir, Assiya dikelilingi dengan kemewahan, kekayaan dan kecantikan namun dia masih mampu memahami bahawa tanpa Allah, manusia akan sesat tanpa petunjuk dan tidak lengkap.

“Ramai lelaki telah mencapai tahap kesempurnaan, namun tiada seorangpun wanita yang mencapai tahap sedemikian kecuali Maryam, anak Imran dan Assiya, isteri Firaun.” (Sahih Al-Bukhari)

Apabila ibu kandung nabi Musa dipaksa oleh keadaan untuk meletakkan bayi kecilnya yang baru lahir dalam bakul dan mengapungkan dia di sungai Nil, hatinya hampir hancur luluh dan tidak dapat diubati.

Tetapi Allah adalah sebaik-baiknya perancang. Pembantu Assiya mengeluarkan Nabi Musa dari sungai dan menyampaikan bekas kecil itu kepada isteri Firaun. Assiya, berbeza dengan suaminya yang sombong dan bongkak, adalah seorang yang benar, dan penyayang.

Allah membukakan hatinya, dan Assiya melihat ke arah bayi kecil itu dan merasa dikuasi oleh rasa kasih sayang akan dia. Dia meminta kepada suaminya untuk menerima bayi tersebut ke dalam keluarga mereka.

Dan berkatalah isteri Firaun: “(Dia) adalah penyejuk mata bagiku dan bagimu. Janganlah kamu membunuhnya, mudah-mudahan dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia menjadi anak angkat,” sedang mereka tidak menyedari.(al-Quran 28:9)

Sekali lagi, al-Quran menceritakan sedikit sahaja tentang Assiya dan juga mengenai hubungannya dengan anak angkatnya, Nabi Musa.

Walaubagaimanapun, sebagai seorang wanita yang beriman, dia pastinya telah memberi banyak pengaruh yang mendalam keatas anak angkatnya itu.

Nabi Musa, adalah seorang yang berterus terang dan berani menyuarakan pandangannya, dan mempertahankan golongan yang lebih lemah dalam masyarakat.

Setiap kali dia melihat kekejaman dan penindasan, dia sendiri merasa mustahil untuk menghentikan dirinya daripada campur tangan.

Psikologi kita pada hari ini memberitahu kita bahawa perasaan untuk menegakkan keadilan, dan keupayaan untuk memahami kesusahan orang lain, dipelajari sejak dari kecil lagi.

Sifat-sifat ini bukanlah kemahiran yang diperolehi pada peringkat usia yang lain. Semestinya Assiya telah membantu dalam menyemai sifat-sifat ini dalam diri anak angkatnya.

Nabi Musa membesar dan menjadi seorang pemuda yang bijak; dalam peribadinya sebagai anak kepada Firaun.

Kita juga tahu daripada al-Quran bahawa ibu kandungnya adalah jururawat beliau sendiri. Ibn Kathir percaya bahawa ibu kandung nabi Musa menetap di istana dan menyusukan dia dan sepanjang anaknya itu membesar, dia dibenarkan untuk melawat anaknya.

Sudah tentu dia telah memiliki peranan dalam membentuk perwatakan Nabi Musa.

Maka Kami (Allah) kembalikan dia (Musa) kepada ibunya, supaya senang hatinya dan tidak berdukacita dan supaya dia mengetahui bahawa janji Allah adalah benar, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya. (al-Quran 28:13)

Mungkin sekali nabi Musa disayangi oleh kedua-dua orang ibunya, ibu kandung dan Assiya, ibu angkatnya. Tidak syak lagi bahawa sebelum dia mencapai kedewasaan, nabi Musa tahu akan keadaan Bani Israel dan keadaan politik di Mesir.

Beberapa keadaan tertentu, butir-butiran yang boleh ditemui di dalam al-Quran telah memaksa nabi Musa melarikan diri dari Mesir. Dari seorang anak raja kepada penjenayah, apakah perasaan Assiya ketika itu?

Kita boleh menduga bahawa Assiya tahu akan bahaya yang wujud dalam membenarkan nabi Musa memahami perbezaan hidup di dalam istana dan keadaan keluarga kandungnya yang hidup di dalam daerah yang miskin.

Akhirnya, Firaun mendapat tahu bahawa isterinya secara diam-diam menyembah Tuhan kepada nabi Musa. Dia merasa geram dan amat marah sekali. Firaun mengugut pada masa sama memujuk isterinya Assiya, tetapi hatinya milik Allah saja.

Firaun menawarkan kepada isterinya pilihan, untuk menerima dia (Firaun) sebagai tuhan atau terus menyembah Tuhan kepada Musa dan diseksa sehingga mati. Assiya memilih penyeksaan dan kematian dan disaat-saat akhir hidupnya, dalam penuh kesakitan dapat didengar dia memanggil nama Allah.

“Wahai Tuhanku! Binalah untukku sebuah rumah di sisiMu dalam Syurga, dan selamatkanlah daku dari Firaun dan perbuatannya (yang kufur dan buas), serta selamatkanlah daku dari kaum yang zalim” (al-Quran 66:11)

Sebagai penjaga utama dan juga pendidik, si ibu memegang banyak tanggungjawab yang berat. Tanggungjawab yang terutama adalah dalam mengajar anak-anak yang diamanahkan kepadanya oleh Allah.

Ibulah yang pertama sekali mengajarkan anak-anak dalam mengenali dan mengasihi Allah. Cara terbaik adalah mengajar mereka melalui kisah-kisah teladan dimana mereka dapat berinteraksi dengan persekitaran mereka, dan dalam proses yang sama mempelajari amalan-amalan yang baik di dalamnya.

Sebagai ibu, kedua-dua Maryam dan Assiya telah mendidik anak-anak lelaki dalam jagaan mereka untuk memiliki kepercayaan penuh kepada Allah Yang Satu.

Di Belakang Setiap Lelaki Berdirinya Seorang Wanita Yang Hebat!

Di belakang setiap lelaki yang hebat berdirinya seorang wanita; di belakang setiap lelaki berdirinya seorang wanita yang hebat; di belakang setiap lelaki yang berjaya berdirinya seorang wanita.

Ini adalah tiga variasi berbeza akan pepatah lama, diingati sebagai slogan gerakan feminisma tahun 1960-an dan 1970-an. Jika difikirkan semula, slogan-slogan ini ada benarnya.

Apa pandangan kita akan seorang ibu yang memberikan segala-galanya untuk menyekolahkan anaknya, wanita yang bekerja 3 pekerjaan pada satu-satu masa untuk menanggung anak-anaknya, dan wanita yang berdiri dengan senyapnya di belakang sang suami yang menjadi seorang menteri besar, ahli perniagaan, ahli politik, atau golongan pendidik?

Lelaki kebiasaannya melonjak naik ke peringkat lebih tinggi apabila wanita yang berada di dalam hidup mereka memupuk mereka, memberi sokongan dan menggalakkan mereka untuk menjadi lelaki yang terbaik semampu mereka.

Malahan para Nabi juga mendapat faedah akan nasihat bijak daripada wanita di dalam hidup mereka.

Pada hari ini kita memulakan satu siri artikel mengenai wanita hebat yang berdiri, bukan di belakang tetapi di sisi lelaki-lelaki dalam hidup mereka.

Wanita-wanita hebat ini, dengan cara mereka yang tersendiri, telah memberi sokongan dan galakan kepada golongan lelaki yang hidup mereka penuh dengan bahaya dan perubahan monumental.

Para ibu, isteri dan anak-anak perempuan; pengaruh golongan wanita ini keatas golongan lelaki adalah amat luar biasa sekali. Islam mengelar wanita-wanita ini sebagai insan yang terbaik.

“… terdapat empat wanita yang terbaik: Maryam, anak kepada Imran, Asiah, isteri kepada Firaun, Khadijah, anak kepada Khuwailid dan Fatimah anak kepada Rasulullah SAW”
(Sahih Muslim, Sahih Al Bukhari)

Kunci kejayaan kepada setiap wanita adalah untuk hidup bersandarkan petunjuk Allah SWT. Seperti yang kita ketahui, petunjuk ini terkandung dan dilengkapkan oleh al- Quran dan hadis Nabi Muhammad SAW.

Mari kita mulakan dengan para ibu; Islam telah banyak kali menekankan peranan penting golongan ini. Nabi Isa AS bersabda,

“… dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana saja aku berada, dan Dia memerintahkan kepadaku (mendirikan) solat dan (menunaikan) zakat selama aku hidup, dan berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka,…” (Quran 19:31-32)

Dan (ingatlah) ketika Malaikat (Jibril) berkata:

“Hai Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih kamu, mensucikan kamu dan melebihkan kamu atas segala wanita di dunia (yang semasa dengan kamu). (Quran 3:42)

Anak menantu Nabi Muhammad SAW dan sahabat terdekat Ali, berkata,

“Saya mendengar Rasulullah mengatakan Maryam, anak Imran adalah yang terbaik di kalangan wanita.” (Sahih Al Bukhari)

Maryam, di dalam perkataan Arab bermaksud hamba Allah SWT. Maryam, ibu kepada Nabi Isa AS, telah didedikasikan kepada Allah SWT sebelum dia dilahirkan. Ibu Maryam telah mendedikasikan anaknya ke rumah agama dan, dengan berbuat demikian dia telah menjamin kebebasan Maryam kerana dia memahami bahawa kebebasan yang sebenar hanya boleh dikecapi melalui agama yang sempurna kepada Allah SWT.

Maryam membesar dengan mempunyai kepercayaan sepenuhnya kepada Allah SWT dan ceritanya boleh didapati di dalam al-Quran, terutamanya dalam Surah ke 3 dan 19. Dalam Surah ke 5 daripada al-Quran, Maryam dirujuk sebagai siddiqa (yang benar) dan perkataan siddiqa di dalam bahasa Arab membawa makna lebih daripada sekadar berkata benar.

Ia menunjukkan seseorang yang telah mencapai tahap yang amat tinggi akan kebenaran. Ia bermaksud seseorang itu adalah benar, bukan sahaja dengan dirinya dan orang sekeliling mereka, malahan juga di hadapan Allah SWT.

Maryam adalah seorang wanita yang memenuhi perjanjiannya dengan Allah SWT, yang kepadaNya dia menyembah sepenuhnya. Dia seorang yang alim, yang memelihara kehormatannya, dan taat; wanita yang terpilih melebihi wanita-wanita lain untuk menjadi ibu kepada Nabi Isa AS.

Setelah kelahiran Nabi Isa AS, Maryam berhadapan dengan kesusahan yang luar biasa. Meskipun dia adalah seorang wanita muda yang beriman, berkeperibadian dan pandai membawa diri, cuba bayangkan keberaniannya untuk kembali ke kampungnya bersama bayi dalam pelukan.

Dia meninggalkan kampungnya sebagai gadis muda yang tidak jauh umurnya dengan kanak-kanak namun dengan reputasi sebagai seorang yang bertakwa dan beramal soleh.

Dia kembali sebagai seorang ibu yang belum berkahwin bersama anak yang baru dilahirkan. Bayangkan kata-kata, khabar-khabar angin dan tohmahan-tohmahan yang wujud.

Apabila penduduk bandar mengelilingi dan bertanya kepadanya, dia mengikut arahan Allah SWT dan tidak berkata-kata. Nabi Isa AS, bayi yang berada dalam pelukan Maryam, berkata, mengisytiharkan dirinya sebagai seorang nabi dari Allah. (Al-Quran 19:30)

Islam memceritakan sedikit sahaja akan kisah mengenai kehidupan bersama Nabi Isa AS dengan ibunya Maryam. Sudah tentu kita boleh menyimpulkan Maryam adalah seperti wanita lainnya pada waktu itu. Kecuali pendidikan dan keupayaannya untuk membaca, Maryam akan tinggal dan belajar seperti budak-budak perempuan Yahudi yang lain di sekelilingnya.

Dia pastinya mengemas rumah, memasak, membersih, menjahit, berjalan ke telaga untuk mengambil air tetapi di atas kesemua itu, dia adalah seorang pendidik.

Amat mudah untuk membayangkan Nabi Isa AS duduk di atas pangkuannya atau di kakinya mendengar cerita-cerita daripada bangsanya dan doa-doa mereka. Nabi Isa AS juga dapat merasai dengan rapatnya akan kecintaan dan kepercayaan Maryam kepada Allah SWT.

Berapa besarkah pengaruh Maryam kepada Nabi Isa AS semasa dia membesar? Banyak, adalah jawapan yang paling mungkin.

Setelah Nabi Isa AS dewasa dan memulakan misinya, Maryam pastinya akan berkelakuan seperti ibu-ibu yang lain. Dia mungkin ditelan kebimbangan dan menggalakkan anaknya untuk berusaha menyenangkan Allah SWT.

Maryam tentunya dapat merasakan betapa bahayanya misi Nabi Isa AS namun tanpa keraguan dia menyerahkan sepenuh kepercayaan kepada Allah SWT dan menyampaikan rasa puasnya akan kehendak Allah SWT kepada anaknya.

Peranan sebagai seorang ibu adalah bersifat monumental dan amat menggalakkan. Bukan sahaja dia berhadapan dengan kegembiran dan kesukaran mengandung dan melahirkan anak, malahan dia mendedikasikan seluruh hidupnya untuk memupuk dan menjaga anak-anaknya.

Adalah menjadi tanggungjawabnya untuk membesarkan dan mendidik mereka untuk sentiasa jujur dan menjadi manusia yang beramal soleh.

Dia memasak, membasuh, memupuk dan mendidik, juga dia bertanggungjawab keatas kerohanian mereka, emosi dan juga kesihatan fizikal dan kesejahteraan.

Peranan seorang ibu tidak berakhir apabila anaknya membesar dan memulakan kehidupan sendiri. Ia akan terus berjalan dan berjalan dan terus mempengaruhi anak-anak dan cucu-cucunya.

Pada hari ini, dimana peranan seorang ibu semakin menjadi lemah di setiap penjuru dunia, wanita perlu belajar memanfaatkan kekuatan mereka, mencontohi wanita yang hebat seperti Maryam ini, ibu kepada Nabi Isa AS.

Siapakah wanita dibelakang lelaki yang hebat?

Seorang lagi wanita yang berjaya membesarkan seorang lelaki yang hebat meskipun penuh dengan rintangan dan kepayahan adalah Assiya. Dia lebih diingati sebagai isteri kepada Firaun; namun wanita hebat ini adalah ibu angkat kepada Nabi Musa AS.

Seperti juga Maryam, ibu kepada Nabi Isa, Assiya adalah wanita pilihan Allah SWT untuk memelihara seorang anak kecil yang akan membesar menjadi nabi kepada Allah.

Apakah kualiti yang ada pada Assiya yang membolehkan dia menyokong dan mempengaruhi Nabi Musa?

Sekali lagi, ianya adalah kepercayaan sepenuhnya kepada Allah SWT.

Sebagai isteri kepada lelaki paling berkuasa dan sombong di seluruh Mesir, Assiya dikelilingi dengan kemewahan, kekayaan dan kecantikan namun dia masih mampu memahami bahawa tanpa Allah, manusia akan sesat tanpa petunjuk dan tidak lengkap.

“Ramai lelaki telah mencapai tahap kesempurnaan, namun tiada seorangpun wanita yang mencapai tahap sedemikian kecuali Maryam, anak Imran dan Assiya, isteri Firaun.” (Sahih Al-Bukhari)

Apabila ibu kandung nabi Musa dipaksa oleh keadaan untuk meletakkan bayi kecilnya yang baru lahir dalam bakul dan mengapungkan dia di sungai Nil, hatinya hampir hancur luluh dan tidak dapat diubati.

Tetapi Allah adalah sebaik-baiknya perancang. Pembantu Assiya mengeluarkan Nabi Musa dari sungai dan menyampaikan bekas kecil itu kepada isteri Firaun. Assiya, berbeza dengan suaminya yang sombong dan bongkak, adalah seorang yang benar, dan penyayang.

Allah membukakan hatinya, dan Assiya melihat ke arah bayi kecil itu dan merasa dikuasi oleh rasa kasih sayang akan dia. Dia meminta kepada suaminya untuk menerima bayi tersebut ke dalam keluarga mereka.

Dan berkatalah isteri Firaun: “(Dia) adalah penyejuk mata bagiku dan bagimu. Janganlah kamu membunuhnya, mudah-mudahan dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia menjadi anak angkat,” sedang mereka tidak menyedari.(al-Quran 28:9)

Sekali lagi, al-Quran menceritakan sedikit sahaja tentang Assiya dan juga mengenai hubungannya dengan anak angkatnya, Nabi Musa.

Walaubagaimanapun, sebagai seorang wanita yang beriman, dia pastinya telah memberi banyak pengaruh yang mendalam keatas anak angkatnya itu.

Nabi Musa, adalah seorang yang berterus terang dan berani menyuarakan pandangannya, dan mempertahankan golongan yang lebih lemah dalam masyarakat.

Setiap kali dia melihat kekejaman dan penindasan, dia sendiri merasa mustahil untuk menghentikan dirinya daripada campur tangan.

Psikologi kita pada hari ini memberitahu kita bahawa perasaan untuk menegakkan keadilan, dan keupayaan untuk memahami kesusahan orang lain, dipelajari sejak dari kecil lagi.

Sifat-sifat ini bukanlah kemahiran yang diperolehi pada peringkat usia yang lain. Semestinya Assiya telah membantu dalam menyemai sifat-sifat ini dalam diri anak angkatnya.

Nabi Musa membesar dan menjadi seorang pemuda yang bijak; dalam peribadinya sebagai anak kepada Firaun.

Kita juga tahu daripada al-Quran bahawa ibu kandungnya adalah jururawat beliau sendiri. Ibn Kathir percaya bahawa ibu kandung nabi Musa menetap di istana dan menyusukan dia dan sepanjang anaknya itu membesar, dia dibenarkan untuk melawat anaknya.

Sudah tentu dia telah memiliki peranan dalam membentuk perwatakan Nabi Musa.

Maka Kami (Allah) kembalikan dia (Musa) kepada ibunya, supaya senang hatinya dan tidak berdukacita dan supaya dia mengetahui bahawa janji Allah adalah benar, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya. (al-Quran 28:13)

Mungkin sekali nabi Musa disayangi oleh kedua-dua orang ibunya, ibu kandung dan Assiya, ibu angkatnya. Tidak syak lagi bahawa sebelum dia mencapai kedewasaan, nabi Musa tahu akan keadaan Bani Israel dan keadaan politik di Mesir.

Beberapa keadaan tertentu, butir-butiran yang boleh ditemui di dalam al-Quran telah memaksa nabi Musa melarikan diri dari Mesir. Dari seorang anak raja kepada penjenayah, apakah perasaan Assiya ketika itu?

Kita boleh menduga bahawa Assiya tahu akan bahaya yang wujud dalam membenarkan nabi Musa memahami perbezaan hidup di dalam istana dan keadaan keluarga kandungnya yang hidup di dalam daerah yang miskin.

Akhirnya, Firaun mendapat tahu bahawa isterinya secara diam-diam menyembah Tuhan kepada nabi Musa. Dia merasa geram dan amat marah sekali. Firaun mengugut pada masa sama memujuk isterinya Assiya, tetapi hatinya milik Allah saja.

Firaun menawarkan kepada isterinya pilihan, untuk menerima dia (Firaun) sebagai tuhan atau terus menyembah Tuhan kepada Musa dan diseksa sehingga mati. Assiya memilih penyeksaan dan kematian dan disaat-saat akhir hidupnya, dalam penuh kesakitan dapat didengar dia memanggil nama Allah.

“Wahai Tuhanku! Binalah untukku sebuah rumah di sisiMu dalam Syurga, dan selamatkanlah daku dari Firaun dan perbuatannya (yang kufur dan buas), serta selamatkanlah daku dari kaum yang zalim” (al-Quran 66:11)

Sebagai penjaga utama dan juga pendidik, si ibu memegang banyak tanggungjawab yang berat. Tanggungjawab yang terutama adalah dalam mengajar anak-anak yang diamanahkan kepadanya oleh Allah.

Ibulah yang pertama sekali mengajarkan anak-anak dalam mengenali dan mengasihi Allah. Cara terbaik adalah mengajar mereka melalui kisah-kisah teladan dimana mereka dapat berinteraksi dengan persekitaran mereka, dan dalam proses yang sama mempelajari amalan-amalan yang baik di dalamnya.

Sebagai ibu, kedua-dua Maryam dan Assiya telah mendidik anak-anak lelaki dalam jagaan mereka untuk memiliki kepercayaan penuh kepada Allah Yang Satu.

Wahai Suami, Ini 50 Tips Keluarga Bahagia Dalam Islam – Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah

JADILAH SUAMI TERBAIK, ADA 50 TIPS KELUARGA BAHAGIA DALAM ISLAM

Setiap orang mengimpikan keluarga yang bahagia. Titik mulanya, hubungan antara suami isteri mestilah baik, baru rumahtangga bahagia. Mari kita lihat perkongsian Dr Fadzilah Kamsah tentang tips untuk keluarga bahagia menurut Islam.

Doa ibu sangat mustajab
Doakan pasangan kita

1. PASANG NIAT DAN BERDOA UNTUK MENJADI SUAMI TERBAIK

Tanpa berniat dan berdoa anda tidak mungkin jadi suami yang cemerlang. Ramai suami terlupa.

 

2. BERSYUKUR KERANA MEMPUNYAI PASANGAN HIDUP.

Yakinlah bahawa isteri anda adalah pasangan terbaik yang Allah tentukan untuk anda. Ketentuan Allah adalah yang terbaik.

Apa Hukum Suami / Lelaki Mengaku Bujang / Duda?
Kena romantik dengan isteri

3. SUAMI MITHALI MENJADI KEBANGGAAN ISTERI.

Pastikan anda membentuk sifat positif dan istimewa. Cuba tanya diri apakah sifat atau amalan yang boleh dibanggakan oleh isteri anda.

Suami perlu beri perhatian yang lebih pada isteri

4. SETIAP HARI PULANG DENGAN SENYUM DAN BERSEMANGAT.

Apabila suami tersenyum, isteri dan anak-anak akan bahagia dan rahmat Tuhan akan turun. Senyumlah apabila sampai ke rumah.

Telefon Isteri, Bukan Sekadar SMS Sahaja
Telefon isteri, bukan sekadar SMS sahaja

5. PASTIKAN ANDA ADA MASA UNTUK BERBUAL DENGAN ISTERI SETIAP HARI.

Semua isteri bahagia apabila dapat berbual dengan suami. Berapa minit yang anda luangkan unutk berbual dengan isteri setiap hari?

6. TELEFON ISTERI ATAUPUN HANTAR SMS.

Sekadar untuk menyatakan yang anda sayang ataupun rindu pada isteri.Isteri anda akan berasa seronok dan bahagia apabila mendapat panggilan ataupun mesej tersebut.

Kenali 3 Tanda-tanda Anak 'Hyperactive' Dan 7 Cara Menangani Dan Mengatasi Anak ADHD Ini
Bergurau dengan anak-anak

7. HIBURKAN HATI ISTERI ANDA DENGAN BERCERITA, BUAT LAWAK ATAU GURAUAN YANG MESRA.

Setiap gurauan mengubat hati isteri dan mengeratkan hubungan suami isteri.

Luahkan perasaan dalam kereta
Ambil peluang keemasan bergurau dalam kereta

8. PASTIKAN ANDA BERGURAU SENDA DENGAN ISTERI.

Bergurau selalu di dalam kenderaan semasa dalam perjalanan ke tempat kerja ataupun ke mana sahaja.Ramai suami membazir masa dengan membisu semasa di dalam kenderaan.

9. AMALKAN MAKAN BERSAMA SETIAP HARI.

Berbual mesra dan nasihat menasihati semasa makan. Amalan ini akan menarik hidayat Tuhan dan mengeratkan hubungan. Elakan berbual perkara yang melalaikan semasa makan.

10. AJAK ISTERI MANDI BERSAMA SEKALI SEKALA.

Bergurau senda semasa mandi bersama adalah sunah yang dapat mengeratkan hubungan suami isteri.

11. AMALKAN MESYUARAT KELUARGA SEKERAP YANG MUNGKIN.

Amalan bermesyuarat menarik hidayat Tuhan,mengeratkan hubungan dan menyelesaikan banyak masalah.

12. BANTU ISTERI MELAKUKAN KERJA RUMAH.

Ini adalah sunah yang dapat meringankan beban isteri, mengeratkan kasih sayang dan membahagiakan pasangan anda.

13. PASTIKAN PENAMPILAN ANDA ANGGUN, KEMAS, BERSIH, WANGI, SIHAT DAN CERIA.

Ramai suami inginkan isteri yang mengancam, tetapi mengabaikan penampilan diri sendiri.

14. DIDIK ISTERI DENGAN MEMBERI NASIHAT DAN PERINGATAN SECARA HIKMAH.

Jadikan tindakan dan amalan anda sebagai contoh teladan yang cemerlang. Elakan cakap tak serupa bikin.

 

15. BERIKAN NAFKAH KEPADA ISTERI MENGIKUT KEPERLUAN KELUARGA DAN KEMAMPUAN SUAMI.

Ramai suami mengabaikan nafkah kerana isteri bekerja. Ramai suami yang kedekut dan berkira. Ini menyebabkan isteri derita dan rumah tangga terancam.

 

16. JADIKAN PENAWAR HATI KEPADA ISTERI.

Ambil berat keperluan dan kemahuan dan peka kepada emosi dan situasi isteri. Isteri yang bahagia membentuk keluarga sejahtera.

 

17. SENTIASA TAAT KEPADA SEMUA PERINTAH ALLAH.

Suami kena pastikan keluarga juga patuh kepada Tuhan.

 

18. SUAMI MITHALI SENTIASA MENYIMPAN RAHSIA ISTERI.

Ramai suami secara sengaja ataupun tidak sengaja menceritakan keburukan isteri kepada orang lain. Ini wajib dihentikan.

 

19. MULIAKAN KELUARGA ISTERI SEPERTI KELUARGA SENDIRI.

Ada suami yang membeza-bezakan antara keluarganya dan keluarga isteri. Ada suami yang memusuhi keluarga isteri.

 

20. BENTUK SIFAT CEMBURU YANG POSITIF.

Cemburu tanda beriman, sayang dan endah.Suami yang tidak cemburu adalah dayus. Isteri amat suka apabila suaminya ada sifat cemburu. Dia rasa dihargai.

 

21. JADILAH SUAMI YANG PEMAAF.

Syurga isteri di bawah tapak kaki suami. Maafkanlah isteri setiap malam sebelum tidur supaya rumah tangga bahagia dan isteri mudah masuk syurga.

 

22. TEGUR KESILAPAN ISTERI DENGAN HIKMAH DAN KASIH SAYANG.

Isteri merajuk bukan sebab ditegur, tetapi cara ditegur yang kasar. Apabila suami kasar, isteri jadi takut, bingung, hiba dan memberontak.

 

23. JADIKAN NABI MUHAMMAD SEBAGAI MODEL.

Hidupkan amalan sunah dalam rumahtangga. Sebut nama rasul apabila mendidik dan menasihati keluarga bagi mendapat hikmah.

 

24. MENDAHULUKAN KEPERLUAN ISTERI DARIPADA ORANG LAIN.

Ini adalah tertib memberi khidmat. Ramai suami yang melebihkan orang lain daripada isterinya. Elakan kesilapan ini.

Suami perlu berjemaah di masjid/surau

25. AJAK ISTERI DIRIKAN SEMBAHYANG DAN IBADAH LAIN.

Apabila berjauhan, telefon ataupun SMS bagi mengingatkan sembahyang. Wasiatkan isteri untuk sembahyang fardu dan sunat. Buat pesanan ini sehingga suami meninggal dunia.

 

26. CINTAI ISTERI SEPENUH HATI.

Cintai tanpa syarat, bertambah mengikut usia,penuh kemaafan, memberi tenaga,tidak pernah sensara serta berteraskan iman dan takwa.

 

27. SENTIASA BERUBAH SECARA POSITIF.

Sebelum cuba ubah isteri dan keluarga, ubah diri dulu. Apabila suami berubah, keluarga akan turut berubah. Apabila suami cemerlang, isteri akan gemilang.

 

28. PAMER KEPRIHATIAN YANG TINGGI TERHADAP KELUARGA.

Ramai suami tidak ambil kisah dengan keluarga mereka.Cuba tanya apa lagi khidmat tambahan yang patut berikan kepada keluarga.

 

29. PAMER KEMATANGAN YANG TINGGI.

Orang yang matang tenang, sabar, waras,bijaksana, dapat membuat keputusan dan cekap menyelesaikan masalah.

 

30. MEMULIAKAN SEMUA PEREMPUAN BUKAN SEKADAR ISTERINYA.

Ramai lelaki cuba hormat wanita tertentu sahaja.Ramai isteri yang kecewa terhadap suami yang menghina atau tidak hormat sebarang wanita termasuk pembantu rumah.

 

31. BENTUK BEBERAPA SIFAT WANITA YANG TERPILIH DALAM DIRI SUAMI.

Nabi Muhammad amat pemalu, pemaaf, peka,endah dan mudah menangis. Sifat wanita yang ada pada lelaki menaikkan martabat lelaki dan lebih disayangi wanita.

 

32. MAHIR DALAM MENGURUSKAN KELUARGA.

Peka dengan masalah dan karenah ahli keluarga, cekap mencari punca masalah, mencari alternatif penyelesaian dan memilih penyelesaian yang optimum.

33. MEMBAIKI DIRI SECARA BERTERUSAN.

Tingkatkan iman dan takwa, cuci hati dengan sembahyang taubat, istighfar,memaafkan dan minta maaf, berkawan dengan orang yang baik, pendapatan yang berkat dan baiki amalan dan tindakan.

 

34. JADI CONTOH ATAU MODEL TERBAIK UNTUK KELUARGA.

Doa dan usaha supaya setiap perbuatan anda dapat dicontohi dan dibanggakan ahli keluarga. Apakah sifat dan amal anda yang dapat dicontohi oleh ahli keluarga?

35. JADIKAN DIRI ANDA PENDORONG DAN MOTIVATOR BERKESAN UNUTK KELUARGA.

Sentiasa beri galakan dan belaian. Elak marah, kritik ataupun hina keluarga. Fikir positif dan bersangka baik terhadap keluarga.

 

36. TINGKATKAN ILMU BERKENAAN AGAMA.

Lazimnya, suami yang mendidik keluarga berkenaan agama. Belajarlah ilmu agama dengan niat mendidik diri dan keluarga.

 

37. SENTIASA MENEGAKKAN KEBENARAN.

Tegas menyatakan apa yang buruk dan apa yang baik. Elak mengenepikan kebenaran semata-mata bagi menjaga hati ahli keluarga. Tegakkan kebenaran dengan hikmah.

 

38. BERTINDAK TEGAS DAN LEMAH LEMBUT MENGIKUT SITUASI.

Tegas dalam menyeru ke arah kebaikan. Lemah lembut dalam menegur dan memberi nasihat. Tegas sangat orang memberontak, lembut sangat orang pijak.

 

39. LATIH DIRI MEMUJI DAN MENGHARGAI ISTERI.

Ramai suami yang pandai kritik tetapi tidak tahu memuji. Belaian merawat emosi dan fizikal isteri dan membuat dia terasa disayangi. Cari peluang untuk sentiasa memuji.

 

40. CARI PELUANG UNTUK BERTINDAK ROMANTIS TERHADAP ISTERI.

Ini termasuk senyum,lemah lembut, sebut sayang tiga kali sehari, buat sebelum disuruh, sentuhan sayang, pujian dan memberi hadiah.

 

41. FAHAMI YANG ISTERI INGIN SELALU DI SISI SUAMI.

Suami pula berjauhan dengan isteri sekali sekala. Apabila berjauhan, telefon, SMS ataupun e-mel unutk bertanya khabar, berikan maklumat dan mengubat rindu.

 

42. BENTUK KERJASAMA YANG MANTAP DENGAN ISTERI.

Pamer kesatuan hati dan pendapat kepada anak-anak dan orang lain. Wujudkan kerjasama melaui mesyuarat, berbual, tolak ansur, bermaaf-maafan dan banyak berdoa.

 

43. NILAI DIRI DARIPADA KACA MATA ISTERI.

Buang sifat dan amalan yan isteri benci. Berusaha keras melakukan perkara yang isteri suka. Apabila isteri bahagia, suami akan bertambah bahagia.

 

44. APABILA SUAMI MELAYAN ISTERI SEPERTI MANA DIA MELAYAN KAWAN, PASTI ISTERI BAHAGIA.

Bayangkan cara anda melayan isteri sebelum kahwin. Ulangi layanan itu sekarang. Pasti hebat kesannya.

 

45. SUAMI WAJAR BELAJAR JADI MENGIKUT SETIA.

Patuhi cadangan, pandangan dan pendapat isteri yang betul. Jangan bangkang perkara yang baik. Kawal macho dengan saksama.

 

46. BUAT UNDANG-UNDANG DALAM RUMAH TANGGA.

Apabila suami marah, isteri mesti senyap. Apabila isteri marah,suami mesti senyap. Ini mengelakkan daripada bergaduh. Orang tidak boleh bergaduh sendirian.

 

47. LATIH GERAK BATIN ANDA SUPAYA SERASI DENGAN GERAK BATIN ISTERI.

Serasikan gerak batin dengan berdoa, patuh perintah Tuhan, maafkan isteri, bersangka baik dan lakukan perkara baik untuk isteri mengikut sebarang lintasan dalam hati.

 

48. PIMPIN ISTERI DENGAN NASIHAT DAN KASIH SAYANG.

Pesan selalu dan nasihat sekali-sekala. Waktu terbaik nasihat adalah semasa rehat, minum petang, waktu bersiar-siar dan semasa hendak tidur.

 

49. SEIMBANGKAN HIDUP DENGAN SEMPURNA.

Rajin di tempat kerja, rajin juga di rumah. Peramah dengan kawan, peramah juga dengan isteri. Disiplin di pejabat, disiplin juga di rumah. Sabar dengan orang, sabar juga dengan isteri. Di luar dan di dalam rumah serupa.

Urus stress dan tekanan antara suami isteri

50. URUS STRESS DENGAN SEMPURNA SUPAYA KELUARGA TIDAK TERJEJAS.

Lakukan riadah, berdiet, hentikan merokok, bercampur dengan orang positif, bermain dengan bayi, tengok ikan di akuarium, menyanyi, sembahyang taubat dan maafkan semua orang.

Wahai Suami, Ini 50 Tips Keluarga Bahagia Dalam Islam – Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah

JADILAH SUAMI TERBAIK, ADA 50 TIPS KELUARGA BAHAGIA DALAM ISLAM

Setiap orang mengimpikan keluarga yang bahagia. Titik mulanya, hubungan antara suami isteri mestilah baik, baru rumahtangga bahagia. Mari kita lihat perkongsian Dr Fadzilah Kamsah tentang tips untuk keluarga bahagia menurut Islam.

Doa ibu sangat mustajab
Doakan pasangan kita

1. PASANG NIAT DAN BERDOA UNTUK MENJADI SUAMI TERBAIK

Tanpa berniat dan berdoa anda tidak mungkin jadi suami yang cemerlang. Ramai suami terlupa.

 

2. BERSYUKUR KERANA MEMPUNYAI PASANGAN HIDUP.

Yakinlah bahawa isteri anda adalah pasangan terbaik yang Allah tentukan untuk anda. Ketentuan Allah adalah yang terbaik.

Apa Hukum Suami / Lelaki Mengaku Bujang / Duda?
Kena romantik dengan isteri

3. SUAMI MITHALI MENJADI KEBANGGAAN ISTERI.

Pastikan anda membentuk sifat positif dan istimewa. Cuba tanya diri apakah sifat atau amalan yang boleh dibanggakan oleh isteri anda.

Suami perlu beri perhatian yang lebih pada isteri

4. SETIAP HARI PULANG DENGAN SENYUM DAN BERSEMANGAT.

Apabila suami tersenyum, isteri dan anak-anak akan bahagia dan rahmat Tuhan akan turun. Senyumlah apabila sampai ke rumah.

Telefon Isteri, Bukan Sekadar SMS Sahaja
Telefon isteri, bukan sekadar SMS sahaja

5. PASTIKAN ANDA ADA MASA UNTUK BERBUAL DENGAN ISTERI SETIAP HARI.

Semua isteri bahagia apabila dapat berbual dengan suami. Berapa minit yang anda luangkan unutk berbual dengan isteri setiap hari?

6. TELEFON ISTERI ATAUPUN HANTAR SMS.

Sekadar untuk menyatakan yang anda sayang ataupun rindu pada isteri.Isteri anda akan berasa seronok dan bahagia apabila mendapat panggilan ataupun mesej tersebut.

Kenali 3 Tanda-tanda Anak 'Hyperactive' Dan 7 Cara Menangani Dan Mengatasi Anak ADHD Ini
Bergurau dengan anak-anak

7. HIBURKAN HATI ISTERI ANDA DENGAN BERCERITA, BUAT LAWAK ATAU GURAUAN YANG MESRA.

Setiap gurauan mengubat hati isteri dan mengeratkan hubungan suami isteri.

Luahkan perasaan dalam kereta
Ambil peluang keemasan bergurau dalam kereta

8. PASTIKAN ANDA BERGURAU SENDA DENGAN ISTERI.

Bergurau selalu di dalam kenderaan semasa dalam perjalanan ke tempat kerja ataupun ke mana sahaja.Ramai suami membazir masa dengan membisu semasa di dalam kenderaan.

9. AMALKAN MAKAN BERSAMA SETIAP HARI.

Berbual mesra dan nasihat menasihati semasa makan. Amalan ini akan menarik hidayat Tuhan dan mengeratkan hubungan. Elakan berbual perkara yang melalaikan semasa makan.

10. AJAK ISTERI MANDI BERSAMA SEKALI SEKALA.

Bergurau senda semasa mandi bersama adalah sunah yang dapat mengeratkan hubungan suami isteri.

11. AMALKAN MESYUARAT KELUARGA SEKERAP YANG MUNGKIN.

Amalan bermesyuarat menarik hidayat Tuhan,mengeratkan hubungan dan menyelesaikan banyak masalah.

12. BANTU ISTERI MELAKUKAN KERJA RUMAH.

Ini adalah sunah yang dapat meringankan beban isteri, mengeratkan kasih sayang dan membahagiakan pasangan anda.

13. PASTIKAN PENAMPILAN ANDA ANGGUN, KEMAS, BERSIH, WANGI, SIHAT DAN CERIA.

Ramai suami inginkan isteri yang mengancam, tetapi mengabaikan penampilan diri sendiri.

14. DIDIK ISTERI DENGAN MEMBERI NASIHAT DAN PERINGATAN SECARA HIKMAH.

Jadikan tindakan dan amalan anda sebagai contoh teladan yang cemerlang. Elakan cakap tak serupa bikin.

 

15. BERIKAN NAFKAH KEPADA ISTERI MENGIKUT KEPERLUAN KELUARGA DAN KEMAMPUAN SUAMI.

Ramai suami mengabaikan nafkah kerana isteri bekerja. Ramai suami yang kedekut dan berkira. Ini menyebabkan isteri derita dan rumah tangga terancam.

 

16. JADIKAN PENAWAR HATI KEPADA ISTERI.

Ambil berat keperluan dan kemahuan dan peka kepada emosi dan situasi isteri. Isteri yang bahagia membentuk keluarga sejahtera.

 

17. SENTIASA TAAT KEPADA SEMUA PERINTAH ALLAH.

Suami kena pastikan keluarga juga patuh kepada Tuhan.

 

18. SUAMI MITHALI SENTIASA MENYIMPAN RAHSIA ISTERI.

Ramai suami secara sengaja ataupun tidak sengaja menceritakan keburukan isteri kepada orang lain. Ini wajib dihentikan.

 

19. MULIAKAN KELUARGA ISTERI SEPERTI KELUARGA SENDIRI.

Ada suami yang membeza-bezakan antara keluarganya dan keluarga isteri. Ada suami yang memusuhi keluarga isteri.

 

20. BENTUK SIFAT CEMBURU YANG POSITIF.

Cemburu tanda beriman, sayang dan endah.Suami yang tidak cemburu adalah dayus. Isteri amat suka apabila suaminya ada sifat cemburu. Dia rasa dihargai.

 

21. JADILAH SUAMI YANG PEMAAF.

Syurga isteri di bawah tapak kaki suami. Maafkanlah isteri setiap malam sebelum tidur supaya rumah tangga bahagia dan isteri mudah masuk syurga.

 

22. TEGUR KESILAPAN ISTERI DENGAN HIKMAH DAN KASIH SAYANG.

Isteri merajuk bukan sebab ditegur, tetapi cara ditegur yang kasar. Apabila suami kasar, isteri jadi takut, bingung, hiba dan memberontak.

 

23. JADIKAN NABI MUHAMMAD SEBAGAI MODEL.

Hidupkan amalan sunah dalam rumahtangga. Sebut nama rasul apabila mendidik dan menasihati keluarga bagi mendapat hikmah.

 

24. MENDAHULUKAN KEPERLUAN ISTERI DARIPADA ORANG LAIN.

Ini adalah tertib memberi khidmat. Ramai suami yang melebihkan orang lain daripada isterinya. Elakan kesilapan ini.

Suami perlu berjemaah di masjid/surau

25. AJAK ISTERI DIRIKAN SEMBAHYANG DAN IBADAH LAIN.

Apabila berjauhan, telefon ataupun SMS bagi mengingatkan sembahyang. Wasiatkan isteri untuk sembahyang fardu dan sunat. Buat pesanan ini sehingga suami meninggal dunia.

 

26. CINTAI ISTERI SEPENUH HATI.

Cintai tanpa syarat, bertambah mengikut usia,penuh kemaafan, memberi tenaga,tidak pernah sensara serta berteraskan iman dan takwa.

 

27. SENTIASA BERUBAH SECARA POSITIF.

Sebelum cuba ubah isteri dan keluarga, ubah diri dulu. Apabila suami berubah, keluarga akan turut berubah. Apabila suami cemerlang, isteri akan gemilang.

 

28. PAMER KEPRIHATIAN YANG TINGGI TERHADAP KELUARGA.

Ramai suami tidak ambil kisah dengan keluarga mereka.Cuba tanya apa lagi khidmat tambahan yang patut berikan kepada keluarga.

 

29. PAMER KEMATANGAN YANG TINGGI.

Orang yang matang tenang, sabar, waras,bijaksana, dapat membuat keputusan dan cekap menyelesaikan masalah.

 

30. MEMULIAKAN SEMUA PEREMPUAN BUKAN SEKADAR ISTERINYA.

Ramai lelaki cuba hormat wanita tertentu sahaja.Ramai isteri yang kecewa terhadap suami yang menghina atau tidak hormat sebarang wanita termasuk pembantu rumah.

 

31. BENTUK BEBERAPA SIFAT WANITA YANG TERPILIH DALAM DIRI SUAMI.

Nabi Muhammad amat pemalu, pemaaf, peka,endah dan mudah menangis. Sifat wanita yang ada pada lelaki menaikkan martabat lelaki dan lebih disayangi wanita.

 

32. MAHIR DALAM MENGURUSKAN KELUARGA.

Peka dengan masalah dan karenah ahli keluarga, cekap mencari punca masalah, mencari alternatif penyelesaian dan memilih penyelesaian yang optimum.

33. MEMBAIKI DIRI SECARA BERTERUSAN.

Tingkatkan iman dan takwa, cuci hati dengan sembahyang taubat, istighfar,memaafkan dan minta maaf, berkawan dengan orang yang baik, pendapatan yang berkat dan baiki amalan dan tindakan.

 

34. JADI CONTOH ATAU MODEL TERBAIK UNTUK KELUARGA.

Doa dan usaha supaya setiap perbuatan anda dapat dicontohi dan dibanggakan ahli keluarga. Apakah sifat dan amal anda yang dapat dicontohi oleh ahli keluarga?

35. JADIKAN DIRI ANDA PENDORONG DAN MOTIVATOR BERKESAN UNUTK KELUARGA.

Sentiasa beri galakan dan belaian. Elak marah, kritik ataupun hina keluarga. Fikir positif dan bersangka baik terhadap keluarga.

 

36. TINGKATKAN ILMU BERKENAAN AGAMA.

Lazimnya, suami yang mendidik keluarga berkenaan agama. Belajarlah ilmu agama dengan niat mendidik diri dan keluarga.

 

37. SENTIASA MENEGAKKAN KEBENARAN.

Tegas menyatakan apa yang buruk dan apa yang baik. Elak mengenepikan kebenaran semata-mata bagi menjaga hati ahli keluarga. Tegakkan kebenaran dengan hikmah.

 

38. BERTINDAK TEGAS DAN LEMAH LEMBUT MENGIKUT SITUASI.

Tegas dalam menyeru ke arah kebaikan. Lemah lembut dalam menegur dan memberi nasihat. Tegas sangat orang memberontak, lembut sangat orang pijak.

 

39. LATIH DIRI MEMUJI DAN MENGHARGAI ISTERI.

Ramai suami yang pandai kritik tetapi tidak tahu memuji. Belaian merawat emosi dan fizikal isteri dan membuat dia terasa disayangi. Cari peluang untuk sentiasa memuji.

 

40. CARI PELUANG UNTUK BERTINDAK ROMANTIS TERHADAP ISTERI.

Ini termasuk senyum,lemah lembut, sebut sayang tiga kali sehari, buat sebelum disuruh, sentuhan sayang, pujian dan memberi hadiah.

 

41. FAHAMI YANG ISTERI INGIN SELALU DI SISI SUAMI.

Suami pula berjauhan dengan isteri sekali sekala. Apabila berjauhan, telefon, SMS ataupun e-mel unutk bertanya khabar, berikan maklumat dan mengubat rindu.

 

42. BENTUK KERJASAMA YANG MANTAP DENGAN ISTERI.

Pamer kesatuan hati dan pendapat kepada anak-anak dan orang lain. Wujudkan kerjasama melaui mesyuarat, berbual, tolak ansur, bermaaf-maafan dan banyak berdoa.

 

43. NILAI DIRI DARIPADA KACA MATA ISTERI.

Buang sifat dan amalan yan isteri benci. Berusaha keras melakukan perkara yang isteri suka. Apabila isteri bahagia, suami akan bertambah bahagia.

 

44. APABILA SUAMI MELAYAN ISTERI SEPERTI MANA DIA MELAYAN KAWAN, PASTI ISTERI BAHAGIA.

Bayangkan cara anda melayan isteri sebelum kahwin. Ulangi layanan itu sekarang. Pasti hebat kesannya.

 

45. SUAMI WAJAR BELAJAR JADI MENGIKUT SETIA.

Patuhi cadangan, pandangan dan pendapat isteri yang betul. Jangan bangkang perkara yang baik. Kawal macho dengan saksama.

 

46. BUAT UNDANG-UNDANG DALAM RUMAH TANGGA.

Apabila suami marah, isteri mesti senyap. Apabila isteri marah,suami mesti senyap. Ini mengelakkan daripada bergaduh. Orang tidak boleh bergaduh sendirian.

 

47. LATIH GERAK BATIN ANDA SUPAYA SERASI DENGAN GERAK BATIN ISTERI.

Serasikan gerak batin dengan berdoa, patuh perintah Tuhan, maafkan isteri, bersangka baik dan lakukan perkara baik untuk isteri mengikut sebarang lintasan dalam hati.

 

48. PIMPIN ISTERI DENGAN NASIHAT DAN KASIH SAYANG.

Pesan selalu dan nasihat sekali-sekala. Waktu terbaik nasihat adalah semasa rehat, minum petang, waktu bersiar-siar dan semasa hendak tidur.

 

49. SEIMBANGKAN HIDUP DENGAN SEMPURNA.

Rajin di tempat kerja, rajin juga di rumah. Peramah dengan kawan, peramah juga dengan isteri. Disiplin di pejabat, disiplin juga di rumah. Sabar dengan orang, sabar juga dengan isteri. Di luar dan di dalam rumah serupa.

Urus stress dan tekanan antara suami isteri

50. URUS STRESS DENGAN SEMPURNA SUPAYA KELUARGA TIDAK TERJEJAS.

Lakukan riadah, berdiet, hentikan merokok, bercampur dengan orang positif, bermain dengan bayi, tengok ikan di akuarium, menyanyi, sembahyang taubat dan maafkan semua orang.

5 Sebab Jangan Duduk Serumah Dengan Mentua Atau Mak Ayah Lepas Berkahwin

“Faris, nanti lepas kahwin kau ajaklah isteri duduk dengan Mak Ayah ni. Rumah ni kan besar, semua barang dah ada. Lagipun nanti sunyi je bila tak ada orang…”

Pilihan untuk tinggal bersama ibu bapa bagi pasangan yang baru kahwin mungkin dilihat sebagai sesuatu yang memudahkan. Dapat jimat bayar rumah sewa, semua barang keperluan pun dah sedia ada. Tak payah susah-susah lagi nak beli dapur masak, perabot, katil, dan sebagainya.

Walaubagaimanapun, fikirkan sehabis-habisnya sebelum anda bertindak membawa pasangan tinggal serumah dengan ibu bapa atau mentua. Berikut adalah antara cabaran yang perlu anda hadapi, terutamanya bagi yang baru berkahwin.

5 SEBAB JANGAN DUDUK SERUMAH DENGAN MENTUA ATAU MAK AYAH LEPAS BERKAHWIN

1. Kurang Privasi

Kehidupan anda selepas berkahwin tidak lagi sama seperti kehidupan zaman bujang dahulu. Walaupun ada yang dah bertahun kenal dengan pasangan, tinggal serumah dengan mereka tentunya akan meninggalkan perasaan yang berbeza berbanding semasa bercinta dahulu. Bila dah tinggal serumah, biasanya hal-hal kecil pun boleh menimbulkan persoalan, kemarahan, pergaduhan, atau rasa sakit hati.

Pada awal perkahwinan ini jugalah anda perlu banyak berkomunikasi antara satu sama lain dengan telus dan saling bertolak-ansur. Namun jika ia semua berlaku di rumah sendiri, ia lebih mudah diatasi kerana anda punya ruang dan privasi sendiri untuk menjiwai serta memahami perasaan pasangan dengan lebih mendalam.

memikat hati mertua

2. Tak Dapat Belajar Berdikari

Orang kata, selagi kita belum pernah pindah dari rumah mak ayah, bayar sewa rumah, bil, makan minum, dan keperluan sendiri, selagi itulah kita belum benar-benar belajar untuk berdikari. Semua pengalaman dan kesusahakan inilah yang akan mengajar kita erti tanggungjawab serta selok-belok kehidupan yang sukar didapati apabila menumpang di rumah orang.

Setua mana pun usia kita, ibu bapa akan selalu melihat anak mereka sebagai ‘anak kecil’. Mereka akan selalu risaukan kita dan mahu cuba memberi pertolongan kepada kita. Oleh itu, kuranglah peluang untuk anda melihat dan menerokai ‘dunia sebenar’ di luar sana,

3. Isu Aurat

Dalam budaya dan agama kita, isu aurat adalah isu yang tidak wajar dipandang remeh. Apabila tinggal serumah dengan orang lain, si isteri terutamanya, tidak mempunyai kebebasan untuk berpakaian sebebasnya, walaupun bertujuan untuk dilihat oleh suami saja.

Lebih-lebih lagi jika ada ipar yang tinggal bersama, kenalah bertudung sepanjang masa. Nak keluar masuk bilik air pun rasa segan, apatah lagi nak bersantai tengok TV dengan pasangan.

4. Sukar Membuat Keputusan

Rasa serba-salah akan sentiasa membelenggu diri apabila ada keputusan yang perlu dibuat – sama ada nak dahulukan ibu ayah / mentua atau pasangan.

Kadang-kadang, kita pun tak perasan bahawa tindakan kita ada menyakitkan hati mereka atau buat salah seorang daripada mereka rasa tersinggung. Situasi ini tentunya sukar dan akan menjadikan anda mudah stres. Pening kepala, tak tahu nak buat apa!

5. Senang Berlaku Salah Faham

Hanya dengan cara jelingan mata, bahasa tubuh, dan gerak-geri, salah faham boleh berlaku antara ahli di dalam rumah. Sekalipun tiada sebarang maksud atau mesej yang ditujukan, begitulah mudahnya salah faham boleh berlaku.

Walaupun hubungan dengan semua memang baik, namun ia sedikit sebanyak membuatkan pergerakan anda rasa tidak bebas dan sering diperhati.

TANGGUNGJAWAB TERHADAP IBU AYAH TETAP TIDAK DILUPAKAN

Pertimbangkan prioriti atau keutamaan anda dalam membuat keputusan untuk bawa pasangan tinggal serumah dengan ibu ayah atau mentua. Bukannya mahu melarikan diri daripada tanggungjawab menjaga ibu ayah, tapi fikirkan semula adakah kita yang menjaga mereka atau sebaliknya?

Cubalah hadapi kesusahan sendiri dan mulakan hidup anda di rumah berasingan walaupun terpaksa mengikat perut dan berjimat cermat.

Apapun, sekiranya keadaan betul-betul memerlukan anda untuk tinggal bersama kedua ibu bapa mahupun mentua, fahamkan cabaran yang bakal dihadapi dan buat persediaan mental. Ia bukanlah sesuatu yang mustahil sebab ada juga pasangan yang bahagia apabila tinggal serumah dengan ibu bapa atau mertua.

Yang penting, sentiasalah berkomunikasi dengan sihat sesama ahli dalam keluarga dan bersedialah untuk bertolak-ansur sesama anda. Mudah-mudahan, semuanya elok-elok saja

Wahai Isteri, Berhenti Sebut 9 Ayat Ini Kepada Suami

Anda pernah tak alami keadaan di mana tiba-tiba suami diam dan taknak cakap apa-apa? Tiba-tiba moodnya berubah?

Mungkin anda tak perasan dan ambil ringan, tapi itu mungkin tanda suami anda “merajuk“, menyampah dan terasa dengan kata-kata anda. Alah, biasalah kita perempuan ini… Kadang bila penat sangat atau sudah malas nak melayan kerenah semua orang, nanti mulut kita terlepas cakap ayat yang tak sepatutnya!

Oleh itu, mari kita sama-sama elak daripada menyebut 9 ayat berikut, agar perkahwinan kita lebih tenang dan bahagia, ya? 9 ayat isteri patut berhenti cakap pada suami

1 – “Baju apa abang pakai ni? Buruk sungguh lah!”

Kecil hati si suami kalau anda mengutuk dengan keras penampilannya. Macam kita jugalah, nak suami kutuk pilihan baju yang kita pakai? Apa patut anda sebut: Cuba bagi pilihan suruh dia tukar baju. Tak adalah directsangat nak kata anda tak berkenan dengan baju dia nak pakai. Ataupun anda beri terus pilihan baju yang anda rasa sesuai. Tapi kalau tak mahu juga tak boleh buat apa, la ye!

2 – “Tinggallah! Nanti saya buat sendiri semua”

Suami mungkin tak pandai nak kemas rumah atau basuh dan susun pinggan macam yang kita nak. Tapi itu tak bermaksud mereka tak tawarkan bantuan kan? Kalau anda terus “halau” mereka macam ni, mereka akan anggap anda tak perlukan pertolongan mereka. Nanti mereka tak mahu menolong dah! Apa patut anda sebut: Biar saja dia nak tolong. Meringankan beban, kot!

3 – “Saya gemuk.”

Okay, rasanya ini semua isteri akan asyik sebut pada suaminya. Mungkin sebab kita memang gemuk, atau kita sengaja nak pujian. Naik bosan suami nak jawab nanti!

4 – “Tak tahu. Ikut awak lah.”

Soalan makan dekat mana (kalau tak masak), ataupun nak makan apa, nak tengok TV berapa, nak tengok wayang apa – semua itu memang kadang-kadang memenatkan. Tak tahu nak jawab apa sebenarnya! Pilihan memang banyak, tapi kita lagi suka biar suami yang tentukan.

Tapi, mereka pun penat juga lah kalau asyik kena decide soalan-soalan ini! Sepatutnya kan keputusan bersama? Apa patut anda sebut: Cuba bincang dan ambil jawapan paling mudah dipersetujui dua-dua pihak. Senang cerita!

5 – “Saya tak patut kahwin dengan awak dulu!”

Oh no! Bila bergaduh, memang semua benda dari mulut terlepas. Tapi, janganlah terlepas ayat ini. Ia boleh buat pergaduhan jadi lagi besar. Hati suami pun boleh terluka menganggap anda menyesal mengahwini mereka.

6 – “Jaga anak, tapi jangan buat ini ini ini ini…”

Mengarah itu ini pada suami tentang anak-anak akan buat mereka rasa yang mereka “tak pandai” langsung jaga anak. Apa anda patut buat: Rileks… anda dan pasangan boleh belajar sama-samacara nak jaga dan urus anak. Dan paling penting, anda perlu percaya suami anda.

Jangan asyik nak check macam mana dia jaga anak setiap masa. Insyaallah, mereka akan jaga anak dengan elok (tapi gaya seorang lelaki lah). Janji anak tak terdedah pada bahaya!

7 – “Awak tak pernah…”

Katakan yang suami anda “tak pernah” buat semua benda akan buat mereka rasa yang mereka tak berguna langsung. Apa anda patut buat: Cara paling baik jika nak cakap sesuatu benda yang suami “sudah jarang buat” adalah dengan duduk berbincang. Cakap yang dia telah lama tak berbuat perkara itu.

8 – “Bila nak dapat kerja?”

Dengan ekonomi sekarang, memang susah nak dapat kerja. Kalau pasangan anda salah satu mangsa dibuang kerja, bersabarlah. Apa anda patut buat: Mereka memerlukan sokongan anda. Jadi, daripada asyik tanya soalan ini, apa kata anda perhati sendiri usaha mereka.

9 – “Tak ada apa-apa.”

Silent treatment atau asyik kata yang “tak ada apa-apa” sedangkan anda marah tentang sesuatu adalah benda yang tak sihat dalam perkahwinan. Anda ingat suami akan faham kalau tak diberitahu? Mereka takkan faham punya!

Apa anda patut buat: Jadi, lebih baik anda terbuka saja cakap apa yang tidak kena dan selesaikan masalah tersebut.

Sumber: The Asian Parent

Kredit: Khalifah Media

Kenapa Anak Kecil Selalu Meragam Bila Dengan Ibu Tapi Dengan Ayah Elok Dengar Cakap? Ini Hasil Kajian Yang Ramai Tak Tahu

“Tadi masa mama belum balik kerja, elok je dia tak meragam. Bila nampak mama macam-macam perangai dia tunjuk ya,” komen papa pada si kecilnya yang mula merengek minta didukung bila nampak kelibat mama.

Situasi macam ini mesti biasa anda hadapi. Kenapa kalau dengan ibu, si kecil bukan main mengada-ngada dan manja tapi bila dengan ayah boleh pula berdisiplin dan dengar cakap?

Lebih pelik kalau dengan ibu, anak-anak memang susah hendak tidur tapi bila dengan ayah, sekali suruh terus lelapkan mata.
Mesti ramai ibu ayah yang perasan akan hal ini kan?

Sebenarnya mengikut kajian yang dilakukan oleh sekumpulan pengkaji dari Jabatan Psikologi University of Washington, prestasi kanak-kanak akan menurun sehingga 800% (8 kali ganda) apabila ibunya berada di dalam bilik yang sama.
Lebih mengejutkan, kajian mendapati jika kanak-kanak berusia 10 tahun dan ke bawah, peratusnya meningkat dua kali ganda menjadi 1600% (16 kali ganda)!

Kajian tersebut dijalankan ke atas 500 buah keluarga yang mengukur kebergantungan kanak-kanak itu, menangis dan merengek, menjerit, percubaan berlaku kasar, terlupa cara untuk berjalan atau bercakap dan bersikap seperti orang bodoh.
Menurut Profesor dalam bidang Perkahwinan dan Psikologi Keluarga, Dr.K.P Leibowitz, dalam kajian tersebut mereka mendapati kanak-kanak yang berumur 8 bulan boleh bermain dengan riang dan gembira tetapi apabila melihat ibunya masuk ke dalam bilik itu, perangai mereka berubah 99.9%.

Mereka mula menangis, melepaskan apa yang mereka pegang dan meminta perhatian ibunya dengan tergesa-gesa. Baki 0.01% pula mempunyai masalah penglihatan, tetapi apabila mendengar suara ibu, mereka mula melemparkan barang dan meminta makanan walaupun sebenarnya mereka baru sahaja makan!

Salah seorang daripada ayah yang terlibat dalam kajian tersebut (mempunyai 3 orang anak) sangat terkejut dengan laporan kajian dan berkata “Saya selalu tertanya-tanya kenapa isteri saya tak dapat menyiapkan kerja rumah. Rupa-rupanya kelemahannya adalah anak-anak dan dalam masa yang sama magnet mereka adalah ibunya. Ini kerana anak-anak berkelakuan baik ketika dengan saya.”

Ramai suami atau ayah yang mungkin tidak tahu tentang fakta yang ditemui dalam kajian ini kerana si anak cuma buat perangai apabila bersama dengan ibu sahaja.

Kajian ini juga mendapati jika dalam situasi untuk membetulkan disiplin anak-anak, 100% (semua sekali) lebih responsif kepada kata-kata yang diucapkan dengan nada normal daripada seseorang selain daripada ibunya! Malah untuk mendapatkan respon yang sama pula, seorang ibu dalam kumpulan itu harus meninggikan suaranya pada si anak.

Jadi, lepas baca hasil kajian ini janganlah ayah cakap ibu cepat manjakan anak sampai jadi mengada-ngada. Sebenarnya ibu itu sendiri macam magnet kepada anak-anak. Asyik nak melekat je!

Sumber:ohsemama

‘Jangan Lupa, Orang Tua Kita Adalah Kunci Kepada Pintu Rezeki Kita

Assalamualaikum

Salam. Aku mimi. 27 tahun. Aku cuma nak kongsi kisah diantara mak ayah aku dan opah aku.

Mak ada 10 orang adik beradik. Anak ke 5. Mak aku memang dh biasa susah. Mak aku ni boleh tahan gak dia skor masa spm. Tapi di sebabkan kesusahan hidup, habis belajar mak terus kerja sebagai kerani. Memang kerja kerajaan tapi bawah mak aku ramai lagi adik2 tengah belajar. Start dari hari pertama mak aku kerja,memang setiap bulan mak tak pernah miss bagi opah dan atuk aku duit belanja.

Aku tak lahir lagi time ni. Tapi opah yang cerita balik kat aku. Lepas beberapa thun kerja, mak aku pun kahwin dgn ayah aku dan kemudian atok aku meninggal dunia pada usia 50+.

Kehidupan mak ayah dulu tak senang. Ayah aku askar kerja luar negeri (ayah aku askar pangkat paling rendah).Lepas aku lahir baru kami tinggal bersama. Mak aku lah sorang2 jaga adik beradik lain kt rumah. Aku salah seorang saksi kejadian. Memang selalunya setiap bulan tak cukup duit. Mesti korek duit simpanan yg mak simpan sikit. Tapi mak tetap bagi wang belanja kat opah. Tak pernah kurang dari rm100. Kalau ada lebih bg lebih tp kalau tak cukup, rm100 tetap ada untuk opah di kampung.

Bila dah kahwin ayah aku pun macam mak aku. Memang tak pernah lupa pada ibu kat kampung walaupun ayah hidup susah(atok sebelah ayah aku pn dah meninggal). Memang dalam tempoh 7-8 tahun rezeki tak nampak. Tapi sepanjang hidup kami cukup makan pakai. selepas bertahun2 rutin ni jadi amalan mak dan ayah pada ibu mereka memang nampak rezeki mak ayah aku murah sangat.

Ayah dan mak dapat tunaikan haji, beli rumah, beli kereta. Walhal dulu mak ayah nak buat simpanan dari duit gaji pun belum tentu ada. Konsep mak ayah aku senang. Dapat gaji je pertama sekali cukup ke tak cukup opah mesti no 1. Lepastu selebihnya baru lah fikir hutang2 yg hendak dilangsaikan.

Aku dengan opah memang rapat. Kalau kami tidur sekatil jwapnya pkul 12 pn belum tentu tidur sebab kami akan menyembang sampai aku sendiri tertidur. Haha. Bila opah sebelah mak aku dah uzur, opah nak tinggal dengan kami. Adik beradik mak aku pun ada membantu kalau mak ada kursus opah tinggal sementara dengan mereka. Waktu tu aku spm. Aku tak duduk asrama,aku sek biasa. Kali ini wang ringgit bukan pertaruhan tapi tenaga dan kesabaran dalam menjaga opah. Mak aku adalah orang yang tak pernah mengeluh penat jaga opah. Opah pernah marah2 taknak pakai lampin. Jadinya opah aku berak merata dalam rumah. Kencing pun sama. Kat ruang tamu pun pernah. Ibarat kalau masuk je pintu rumah memang ada bau. setiap kali opah ke tandas lantai mesti kena mop. Sebab kencing tak lawas. (Tandas kt dapur tak ada dalam bilik). Nasib ayah faham dan tak pernah marah. Kami gilir2 mop lantai. Bayangkan sehari berapa kali kena mop gilir2.

Wang perbelnjaan opah tetap ada walaupun opah tinggal dengan kami. Saja mak aku buat begitu sekurang2nya bila mak aku tak ada duit boleh pakai untuk rawatan opah. Sepanjang menjaga opah, kami dimurahkan rezeki lagi. Mak ayah dapat naik pangkat. Daripada rumah kecil kami dapat pindah ke rumah banglo yang selesa. Tapi opah tak sempat merasa semua tu. Opah meninggal dunia sebelum rumah baru kami siap. Lepas opah meninggal, rezeki memang datang mencurah curah. rezeki datang tanpa di duga. Alhamdullilah. Dari kereta kecil dah boleh beli mpv. Adik beradik kami pun dimudahkan jalan untuk belajar dan mencari rezeki. Dan sekarang semua dah bekerjaya.

Bila difikirkan semula aku yakin inilah berkat menjaga orang tua. Kami dah terikut apa yang mak ayah buat pada opah. Setiap kali gaji tak pernah kami terlula bagi wang belanja pada mak ayah. Segala keinginan mereka kami turuti mengikut kemampuan. Kami adik beradik saksi kejadian betapa setia kasih sayang mak ayah pada ibu mereka. Kami sendiri berjanji pada diri kami yang kami akan layan mak macam mak dan ayah layan opah. First class punya.! InsyaAllah.

Pesan mak pada aku sewaktu opah masih ada. “Mak taknak cakap pada opah yg mak susah dan mak yakin mak tak akan jatuh susah kalau balas jasa opah dengan duit bulanan tiap2 bulan tu. Mak juga mampu jaga opah macam mana opah dulu susah2 pun mampu juga jaga mak”

sumber: sumber maklumat