Gabungkan 4 Jenis Buah Ini Dalam Satu Air Detox Boleh Turunkan Berat Anda Dengan Cepat!

Air detox merupakan salah satu amalan yang popular bagi mereka yang nak kuruskan badan. Katanya, dengan mengamalkan air detox, perut dan badan pun rasa ringan sahaja. Hal ini kerana, air detox dikatakan mampu untuk mengeluarkan segala toksin dalam badan kerana khasiat air dan buah-buahan dalam kandungan air detox ini. Kalau anda nak gabungan buah yang betul-betul dapat menurunkan berat badan. Jom cuba resipi air detox ini.

RESEPI AIR DETOX

Untuk buang toksin dan paling best boleh kurangkan berat badan

Lemon+Orange+Apple Hijau & Merah

Hiris semua buah-buahan dan campurkan sekali masukkan ke dalam botol & juga air. Kemudian, simpan di dalam peti sejuk 1-2 jam sebelum diminum.

www.facebook.com/aniey.juhaini

Air detox ini dapat membantu mengurangkan lemak dan meningkatkan kadar metabolisme.

www.facebook.com/aniey.juhaini

MANFAAT AIR DETOX

1.  Lemon dapat membantu merawat segala kesakitan tubuh badan dan dalam masa yg sama boleh mengeluarkan toksin yang terkumpul.

2. Oren membantu meningkatkan sistem Imun tubuh badan dan membantu penghasilan kolegen sebagai stuktur penting untuk kulit, tulang dan sendi.

3. Boleh mengurangkan risiko diabetis, memberi kesihatan jantung yang baik, meningkatkan fungsi Otak serta kekebalan tubuh.

4. Boleh membantu menurunkan berat badan, menurunkan paras kolestrol dalam badan dan dapat mengatasi masalah sembelit.

www.facebook.com/aniey.juhaini

*Simpan dalam peti sejuk lepas tu baru minum. Barulah sedap!

Sumber: Aniey Juhaini

Bukan Hanya Cuci Rahim, Air Jamu Ini Dapat Bantu Pecahkan Lemak dan Atasi Bau Badan. Rugi Tak Cuba!

Rahsia keintiman rumah tangga bukan sekadar memiliki wajah yang cantik dan bentuk badan yang langsing, tetapi bagaimana cara menjaga dalaman diri supaya pasangan sentiasa mahu dekat dengan kita.

Nak cantik dan sihat tidak perlu keluar belanja yang banyak. Jom cuba petua yang dikongsikan oleh Puan Mira Baharin ini.

Selain dapat membuang angin dalam badan, minuman berkhasiat ini juga membantu dalam mengatasi masalah bau badan serta memecahkan lemak di perut.

Bagi wanita yang sudah berkahwin atau yang masih bujang pun boleh cuba air jamu ini kerana ia sangat bagus untuk cuci rahim selepas habis haid bagi mencegah lebihan darah haid yang kotor dan tersumbat.

Cukup mudah, bahan-bahannya juga murah dan menjimatkan. Anda boleh peroleh dari dapur saja yang  mana khasiatnya tidak perlu kerana sangat berkesan.

Jom sama-sama kita amalkan AIR JAMU “CUCI RAHIM” ni.

RESEPI AIR JAMU “CUCI RAHIM”:

Bahan-Bahan:

2 inci kunyit hidup dihiris atau ditumbuk.

2 inci halia dihiris atau ditumbuk.

2 batang serai dihiris atau ditumbuk.

2 helai daun pandan

Gula batu atau madu.

3 cawan air putih.

 

Tips 1: Jika yang dah berkahwin boleh tambahkan 2 biji manjakani untuk merapatkan faraj (Tidak sesuai untuk yang belom berkahwin)

Tips 2: Bagi yang ada masalah keputihan boleh ditambah 2 helai daun sireh.

Cara-caranya:

1. Basuh semua bahan-bahan dan terpulang sama ada nak hiris atau tumbuk. Jika nak rasa lagi power sila tumbuk ye.

2. Seterusnya masukkan 3 cawan air ke dalam periuk dan masukkan semua bahan-bahan.

3. Rebus sehingga menjadi 1 cawan air. apabila siap, tutup api dan tunggu sehingga suam boleh terus minum!

NOTA: Cukup hanya sebulan sekali sahaja minum air jamu ini. Janganlah risau tak pahit tau wangi adalah bau dia.

Cuma jika ditambah dengan manjakani akan rasa sedikit pahit tapi tidak lah terlalu pahit sangat.. ngam-ngam jer rasa dia.

Selamat mencuba!

sumber: Mira Baharin

Sediakan Air Rebusan Daun Ini, Bantu En. Suami Turunkan Darah Tinggi!

Secara amnya penyakit tekanan darah tinggi ini tidak mempunyai penyebab khusus tetapi faktor seperti sejarah ahli keluarga yang mempunyai penyakit darah tinggi, obesiti, tekanan (stress) dan diabetes sering dikaitkan kepada punca penyakit ini. Bila mana seseorang itu telah disahkan mengidap tekanan darah tinggi sewajarnya perlu mendapatkan nasihat dan rawatan doktor di hospital.

Pun begitu, di dalam masyarakat Melayu juga terdapat pelbagai kaedah rawatan tradisional yang dikatakan dapat membantu untuk mengawal tekanan darah tinggi tersebut. Sama ada berkesan atau sebaliknya, hanya yang telah mengamalkannya sahaja yang tahu.

Ini sebagaimana yang dilakukan oleh Puan Rodziah Helmi iaitu dengan memberikan suaminya yang mengidap penyakit darah tinggi dengan minum air rebusan herba. Dikatakan setelah mengamalkan minuman tersebut, kesihatan suaminya semakin baik. Untuk itu, ikuti perkongsian daripadanya untuk info bersama.

“Sambil brekfast, sambil rebus air herba untuk En.Suami. Ini ialah daun serai kayu atau orang putih panggil Bay Leaf..dekat kelantan orang makan buat ulam dan guna dalam nasi kerabu dan laksam(kalo xsilap sy la). Tapi, suami saya rebus dan minum airnya. Bagus untuk turunkan darah tinggi”-Rodziah Hilmi

“Rasa airnya kelat-kelat dan pahit sedikit, Alhamdulillah, suami saya amal minum ni sekarang, bila pergi cek hospital, tekanan darah dia cantik je. Sebelum ni kerap kena gout,tapi alhamdulillah sekarang dah makin bertambah baik. Daun yang saya tunjuk di bawah ni kami ambil dari kampung 3 minggu lepas, so kami terpaksa keringkan sebab di KL ni susah nak jumpa dan bolehlah direbus dan diminum.”

Daun yang telah dikeringkan.

 

Bay leaf, daun salam atau juga dikenali dengan daun serai kayu.

Cara rebus :
1. Untuk sekali rebusan,ambil dlm 11@10 helai.

2. Masukkan dalam periuk dan penuhkan air, Tunggu air kering sikit baru tutup apinya.

INFO :

1 periuk itu boleh tahan dalam 1 minggu kalau minum hari-hari. En. suami saya amal 2 hari 1x minum.

Selamat mencuba!

sumber : Rodziah Helmi via MAHN

Kredit: Keluarga

Anak Demam Sawan? Jangan Panik! Ikut TIPS Ini Jika Anak Terkena Demam Sawan!

TIPS JIKA ANAK TERKENA DEMAM SAWAN!

Awal pagi sehari sebelum krismas, jam di dinding menunjukkan pukul 1pagi. Doc baru balik kerja, dah beberapa hari doc demam dan batuk2. Anak doc yg paling bongsu, namanya Muhammad Thohir Al Haddad pulak berjangkit demam dari doc. Sejak magrib tadi berpangku di paha ibunya, dengan kain basah di dahi.

Baru je doc nak melelapkan mata, doc dikejutkan dengan teriakan suara isteri doc, “Abang, anak kita keras bang!” Doc pon waktu tu menggunakan naluri doc sebagai seorang bapa utk sambung tido balik. Sekali lagi wife doc teriak sambul tunjal kepala doc, “Abang! Thohir keras ni bang!” Suaranya mulai bernada ketakutan.

Baru doc sedar yg anak doc sudah terkena penyakit demam sawan atau dalam istilah perubatannya “Febrile seizure”.

Perkara paling menakutkan apabila anak yg anda kasihi demam dan terkena sawan. Namun apabila mereka terkena juga, walaupon sebagai seorang doc, terkedu juga seketika doc pada saat2 itu. Kali pertama doc berdepan situasi begini pada anak sendiri.

Tiba2 doc teringat latihan doc ketika menjadi doc pelatih (HO) dahulu, mentor doc pesan :

1. Bertenang! Jangan panik. Rekodkan waktu anak anda menghidap sawan dan tempohnya. Kerana maklumat ini amat penting bagi doktor kanak2 yang merawat

2. Demam sawan adalah disebabkan suhu badan yang terlalu tinggi (lebih 38’C) Oleh itu, cepat2 tanggalkan pakaian anak anda untuk mengurangkan suhu badannya. Pastikan anak anda memakai pakaian nipis dan berlengan pendek sahaja. Jika suhu terlalu panas, boleh tinggalkan anak anda dalam keadaan ber”pampers”.

3. Letakkan anak anda di atas kain bersih, dan dalam keadaan baring mengiring di sebelah kiri (Left lateral decubitus). Jangan sesekali meletakkan anak anda baring terlentang kerana ia boleh menyebabkan anak anda tersedak air liur/muntah.

4. Keluarkan sebarang object/makanan yang ada di dalam mulut anak anda untuk mengelakkan tercekik. Jangan sesekali sumbat sudu untuk mengelakkan rongga mulut anak anda cedera.

5. “Mandi jerlum” boleh dilakukan sementara menunggu sawan reda. Istilah ini bukanlah bermaksud dengan cara memandikan anak, tapi cukup dengan mengusap anak anda menggunakan kain basah. Perlu diingat bahawa tiada bukti saintifik yang menunjukkan mandi jerlum dapat membantu meredakan demam sawan. Bahkan,jika anda terlalu cepat menurunkan suhu, anak anda mungkin menjadi biru dan menggigil (Hypothermia)!

6. Ingat setiap keadaan yang berlaku. Contohnya keadaan anak mata, pergerakan kaki dan tangan serta samaada anak anda ada terberak/terkencing sewaktu sawan.

7. Demam sawan akan reda dengan sendirinya selepas 15minit. Namun,janganlah tunggu di rumah sahaja. Selepas 5minit pertama, segeralah ke klinik berdekatan. Jika anak anda baru pertama kali menghidap demam sawan,bawalah anak anda terus ke hospital berdekatan.

8. Demam sawan yang melebihi 15minit adalah tidak normal dan perlu menjalani pemeriksaan lanjut di hospital bagi mengenalpasti penyakit lain seperti meningitis.

9. Pesakit demam sawan tidak semestinya akan menjadi sawan babi (epilepsy). Namun risiko untuk mendapat demam sawan yang seterusnya adalah tinggi iaitu sekitar 30%. Oleh itu, sentiasalah bersedia dengan membeli Thermometer dan ubat demam seperti Syrup Paracetamol/Syrup Ibuprofen setiap kali anak anda demam. Dua2 sama sahaja, jangan tanya doc yang mana satu lagi kuat ya. Kah kah kah

10. Lagi satu,sebab ramai yang berminat nak tau tentang Cafe au lait spot, atau tanda lahir pada anak ni ada kaitan kah dengan sawan. Tanda lahir ada banyak jenis dan bentuk, secara general doc panggil Neurocutaneous stigmata.

Ya! sekiranya anak anda memiliki tanda lahir, memang ada risiko untuk mendapat sawan.

Dari dulu lagi doc memang dah takut sangat, sbb antara anak2 doc memang Thohir seorang sahaja yang ada tanda lahir Cafe au lait spot ni. Warnanya seperti warna nescafe susu. Sebab dalam bahasa France memang maksud dia Kopi susu.

Majoriti besar Cafe au lait spot ini adalah tidak berbahaya. Kaitan tanda lahir cafe au lait spot dan sawan adalah lebih penting untuk mendiagnosa penyakit lain seperti Neurofibromatosis type 1 dan McCune-Albright syndrome. Dalam kedua2 penyakit ini, tanda lahir akan biasanya membesar dan bertambah bilangannya.

Oleh itu, pesan doc, sentiasalah perhatikan bilangan dan saiz tanda lahir anak anda juga selain suhu badannya ya.

Namun itu tidak bererti anak yang tidak mempunyai tanda lahir tidak akan terkena demam sawan ya!

Nanti doc ada masa lapang doc akan karang artikel lebih detail tentang ini.

P/s : Alhamdulillah, Muhammad Thohir Al Haddad sudah selamat discharge pada 4pm, 25/12/17 dengan diagnosis “Complex Febrile Seizure”.

Sumber: FB Muhammad Uwais Al-Qorni

10 Sebab Jangan Buang Terus Uncang Teh Selepas Direndam.

rendam kaki dalam teh hilang bau busuk

Teh sememangnya salah satu minuman kegemaran rakyat Malaysia dengan tidak mengira kaum. Minuman ini juga sering digunakan sebagai supplement diet dalam mencegah kanser, antipenuaan dan alahan.

Meminum teh banyak khasiatnya tapi tahukah anda teh juga mampu membantu dalam kehidupan seharian dalam pelbagai cara?

#1 Hilangkan bau busuk peti ais

peti ais busuk hilangkan bau dengan teh

Mesti anda biasa guna serbuk baking soda untuk menyahbau peti ais anda kan? Tahukah anda, teh pun boleh diguna untuk menghilangkan bau kepam, masam atau hanyir? Letakkan beberapa uncang teh yang telah digunakan ke dalam satu bekas kecil dan biarkan di dalam peti ais. Nanti hilanglah bau kurang enak tu.

#2 Cegah peralatan dapur daripada berkarat

cegah karat periuk dan kuali

Uncang teh hitam boleh mengelakkan periuk dan kuali anda daripada berkarat. Ini kerana kandungan tanin dalam teh hitam mencegah besi daripada teroksida. Caranya ialah dengan hanya menggosokkan permukaan kuali atau periuk yang telah dicuci dengan uncang teh yang masih lembap.

#3  Melembutkan daging steak

steak lembut dengan teh

Kandungan tanin dalam teh hitam juga menjadikan ia sebagai pelembut daging yang sempurna. Anda juga boleh memerapkan daging steak kegemaran dengan bancuhan teh hitam sebelum digril untuk rasa yang lebih mencengkam jiwa.

#4 Mengurangkan mata bengkak dan lebam

teabag hilangkan eyebag mata panda

Teh juga diketahui sebagai bahan yang astringen dan bagus untuk kulit. Sekiranya anda mempunyai mata bengkak atau lebam, bolehlah meletakkan uncang teh di atas mata tertutup selama 20-30 minit untuk mengurangkan geleberan di bawah mata itu.

#5 Bersihkan karpet kegemaran anda

bau karpet hilang dengan serbuk teh

Kadang-kadang anak terbuang air atau termuntah di atas permaidani di ruang tamu. Tambah pula kalau anda memelihara kucing atau anjing, karpet itu ditopup pula dengan bau-bauan lain. Nak hantar ke kedai dobi tapi susah nak bawa. Jadi, apa yang boleh anda lakukan ialah taburkan serbuk teh yang sudah digunakan di atas karpet dan biarkan selama 15-20 minit sebelum divakum.

Sila gunakan serbuk teh yang kering ya, kalau guna serbuk teh basah nanti habis melekat warna teh di situ pula. Kalau anda gunakan serbuk teh berperisa seperti oren atau strawberi, makin wangilah karpet anda!

#6 Segarkan laci atau kereta anda

uncang teh gantung dalam kereta

Untuk menyegarkan laci almari yang berbau ‘lipas’, letakkan uncang teh yang kering di dalam. Boleh gunakan uncang teh berperisa untuk bau-bauan yang lebih menarik. Begitu juga dengan kereta anda, boleh gantungkan uncang teh di dalam kereta sebagai penyegar kereta. Kemudian buatlah kira-kira berapa banyak penjimatan sebab tak payah beli penyegar berbentuk pokok tu dah.

#7 Hilangkan gris dan minyak dalam sinki

rendam teh dalam pinggan berminyak

Kadang-kadang bila masak lauk sup daging atau menu berminyak, pinggan mangkuk anda pun turut jadi berminyak sampai susah nak cuci. Uncang teh boleh membantu menjimatkan masa menyental. Penuhkan sink dengan pinggan kotor itu dengan air suam, rendamkan dua atau tiga uncang teh yang telah digunakan dan biarkan beberapa jam. Nanti minyak melekit tu senang dicuci.

#8 Perasa tambahan dalam masakan

teh dalam masakan

Orang Jepun, China dan Korea selalu guna teh dalam masakan. Mereka menyeduh pelbagai mi, ikan dan daging dengan teh untuk mendapatkan rasa yang lebih kompleks. Ada juga yang suka buat pencuci mulut berasaskan teh. Sedap-sedap belaka!

#9 Hilangkan bau kaki

rendam kaki dalam teh hilang bau busuk

Siapa selalu kaki dia bau masam, angkat tangan! Kalau yang balik jogging atau dari gym tu, kadang-kadang masya Allah tak tahan sungguh bau. Menusuk. Sekarang bolehlah cepat-cepat pergi rendam kaki anda dalam air teh. Teh boleh membantu menghilangkan bau kaki anda, tahu?

Sekiranya kasut anda berbau, letakkan uncang teh kering (yang telah digunakan) ke dalam kasut.

Jamu Manjakani Homemade, Barulah Betul-Betul Ori!

Kalau dapat buat sendiri jamu pastinya lebih puas hati dan paling utama kita tahu kualiti jamu yang dihasilkan adalah original dan dalam masa yang sama menjimatkan berbanding beli yang sedia ada dipasaran.

Fungsi jamu pastinya untuk kesihatan dalaman, sekaligus mampu memberi kesan pada kecantikan luaran wanita. Ini sebagaimana perkongsian daripada Noraini Kahal menunjukkan bagaimana cara-cara nak  buat jamu manjakani. Ikuti perkongsian bermanfaat ini.

KAPSUL MANJAKANI HOMEMADE
Bahan-bahan :

Buah Manjakani

Kapsul kosong

Cara buat :

  1. Sangai seketika buah manjakani.
  2. Tumbuk dengan lesung batu untuk pecahkan manjakani.
  3. Kisar hingga halus.
  4. Tapis.
  5. Masukkan ke dalam kapsul.

Ekstra Info

1) Kapsul kosong beli di farmasi RM3.20/100pcs
2) Manjakani boleh beli di kedai sensei, kedai runcit india or pasaraya
3) cuci dulu baru sangai manjakani sekejap sahaja, asalkn biji manjakani panas.
4) Amalkan sebiji sehari.
5) Kalau period tu tak perlu amalkan. Just buat basuhan sahaja.
6) Biji manjakani ni kena tumbuk dulu sebelum dikisar sebab kalau tak ditumbuk boleh pecah blender.
7) Guna sarung tangan getah untuk masukkan serbuk manjakani dalam kapsul untuk menjaga kebersihan. Masukkan guna sudu sahaja, sangat mudah.

KHASIAT MANJAKANI
Berikut antara manfaat dan khasiat yang terdapat dalam buah manjakani

1. AWET MUDA
Antioksida melambatkan proses penuaan sel.

2. PENCEGAHAN BAU YANG TIDAK DIINGINI
Manjakani dikatakan bersifat astringen, berupaya membasmi bakteria dan kuman yang mencetuskan bau kurang enak pada faraj.

3. MATA YANG SIHAT
Astringen terbukti dapat memberikan penglihatan yang jelas kerana ia mengecutkan tisu-tisu pada mata.

4. RAWATAN PAYUDARA
Oleh kerana manjakani mempunyai sifat-sifat menegangkan kembali otot-otot, maka amalan meminum minuman bemanjakani dapat memperbaiki payudara yang telah hilang keanjalannya.

5. KULIT KERING DAN BERMINYAK
Astringen juga dapat mengaawal kulit kering dan berminyak.

6. PELBAGAI KHASIAT MAKANAN
Disebabkan manjakani mempunyai serat makanan ia dapat melawaskan pembuangan air besar. Vitamin dan zat galian serta karbohidrat dan protein boleh memupuk kesihatan.

7. MEMULIH OTOT DALAMAN FARAJ
Tannin pada manjakani amat mampu menegangkan semula otot-otot dalam faraj dan sekali gus merapatkan bahagian yang longgar, lemah atau kendur.

8. MENGAWAL LENDIR DAN LELEHAN FARAJ
Astrigen berupaya menyerap lendir dan lelehan faraj.

9. MENGECUTKAN TISU-TISU
Astrigen dikatakan berupaya mengecutkan semula tisu-tisu di dalam faraj terutamanya selepas bersalin.

10. MENEGANGKAN DAN MENCANTIKKAN KULIT
Astrigen dalam manjakani boleh mencantikkan kulit dan mencegah jerawat.

11. MENGUATKAN GIGI DAN KAYA DENGAN KALSIUM
Kalsium dalam manjakani boleh membantu menguatkan gigi dan tulang.

12. MULUT
Astrigen dalam manjakani dapat mengekalkan kebersihan mulut.

CARA DAN ATURAN GUNA

SEBAGAI LULUR/MASKER
Ambil serbuk buah manjakani ini dalam kuantiti separuh sudu kecil (terpulang kepada anda sebenarnya). Campurkan dengan air seolah-olah anda ingin memakai bedak sejuk. Agak-agak keperkatannya supaya mudah disapu. Sapu ke seluruh wajah anda. Biarkan ia betul-betul kering. Selepas itu, bilas dengan air bersih. Jika masalah muka anda teruk, sapulah setiap hari. Jika hanya untuk penjagaan sahaja, tiga kali seminggu sudah memadai.

Ia boleh juga digunakan untuk merawat luka samada luka biasa atau pembedahan perut selepas bersalin. Caranya, cuma sapu pes manjakani (serbuk yang dicampurkan dengan sedikit air)di tempat terbabit dan biarkan ia mengering. Selepas itu, dicuci perlahan-lahan sehingga bersih. Amalkan sehingga ia sembuh.

SEBAGAI EJEN PERAPAT / KEGUNAAN UNTUK BAHAGIAN SULIT
Bagi mendapatkan hubungan suami isteri seperti diimpikan, faraj wanita mestilah sentiasa dalam keadaan bersih, tidak berbau, rahim cantik terletak,faraj tidak banjir dan paling penting,maintain ketat bab perawan. Caranya cukup mudah. Ada beberapa cara sebenarnya.

Ambil serbuk manjakani dan campurkan dengan sedikit air lalu disapu ke pintu lubang faraj. Buat 3-4 kali seminggu pun sudah memadai. Tindakbalasnya akan segera dapat dirasai. Bertahanlah sedikit dengan rasa berdenyut-denyut di bahagian otot yang longgar sebab manjakani sedang bekerja untuk membantu anda.

SEBAGAI PENCUCI BAHAGIAN SULIT
Ambil satu sudu kecil serbuk manjakani ini dan campurkannya dengan segayung air(cebuk air). Kacau atau kocak-kocakkannya sehingga sebati dan gunakan semasa mencuci bahagian sulit anda. Air campuran yang lebih tadi bolehlah disimpan di dalam botol untuk kegunaan pada waktu-waktu yang lain.

*TIPS PENTING
Air janganlah disimpan di dalam botol terlalu lama sehingga berminggu-mingu. Bimbang ia akan bertukar menjadi masam sebab air paip kita bukanlah bersih sangat. Bakteria terlalu banyak. Jika air direbus terlebih dahulu lainlah ceritanya. Ia amat sesuai digunakan ketika wanita dalam keadaan haid kerana ia amat kaya dengan bahan antiseptik dan antioksida. Seelok-eloknya gunakan setiap hari sebagai amalan. Cara ini juga berupaya untuk mengetatkan faraj anda.

sumber : Noraini Kahal Via MAHN

5 Senaman Ringkas Dapat Hilangkan Lemak Di Belakang Bahu

Pernah tak anda rasa sukar nak pakai pakaian yang selama ini biasa anda pakai, rasa seperti tersangkut di bahagian belakang badan atau sendat semacam. Kesukaran memakai pakaian dan rasa tidak selesa bila mengerakkan bahu anda ke depan dan ke belakang mungkin berpunca dari lemak yang tersimpan di bahagian belakang badan anda.

Sememangnya tidak selesa betul tak? Jadi mesti anda sekarang sedang berusaha untuk menghilangkan lemak di belakang anda terutama di bahagian belakang bahu yang selalu mengganggu pemakaian anda.

Ini  beberapa latihan yang paling mudah tetapi berkesan untuk belakang badan anda yang boleh dilakukan di mana saja – walaupun di pejabat anda. Semua yang anda perlukan untuk mula bersenam adalah dinding!

Kepala dan Leher

Berdiri di dinding dan tekan belakang badan anda ke dalamnya, bermula dari tulang belakang anda. Tekan tulang belakang anda ke dinding terlebih dahulu, kemudian lengkungkan punggung atas anda, supaya ia tidak menyentuh dinding. Perlahan-lahan tolak badan anda ke dinding. Bengkokkan leher anda ke depan dan meregangkan bahagian atas kepala anda ke arah siling. Jangan tundukkan dagu anda terlalu dekat dengan tulang kolar anda kerana anda perlu merasakan sedikit tegangan leher semasa sesi latihan ini.

Tulang Belakang Atas

5 senaman ringkas hilangkan lemak di belakang bahu

Berdiri di dinding dan letakkan lengan anda sebaris dengan dinding. Tolak siku anda ke belakang perlahan – lahan sehingga menyentuh dinding. Jangan biarkan bahu anda bergerak kehadapan atau kebelakang ketikan senaman ini.

Bahu

5 senaman ringkas hilangkan lemak di belakang bahu

Tolak punggung anda ke dinding. Perlahan tarik bahu kiri anda dari dinding dengan menolak bilah bahu anda ke dinding. Ulangi bahu kanan.

Kawasan Tulang Belakang

5 senaman ringkas hilangkan lemak di belakang bahu

Tekan punggung anda di dinding atau di atas kerusi. Tolak tulang belakang anda ke dinding dan lenturkan sedikit lutut anda. Tolak bahagian bawah belakang anda ke dinding dengan membongkok sedikit serta mengetatkan otot perut anda.

Luruskan satu kaki anda perlahan – lahan pada satu masa, dan pastikan punggung bawah anda ditekan rapat ke dinding.  Untuk lebih banyak renggangan Luruskan kaki anda, letakkan tangan anda pada pinggul dan tekan sedikit ke bawah.

Nota: Jika anda merasa sakit atau rasa tidak selesa di bahagian belakang anda, berhenti melakukan latihan ini.

Tulang Punggung

5 senaman ringkas hilangkan lemak di belakang bahu

Diri bersandar dengan punggung pada dinding dan jarakkan kaki anda sekitar 35-40 cm dari dinding. Perlahan-lahan mula menekan punggung anda kea rah dinding dengan membengkokkan lutut sehingga tahap yang selesa. Punggung bawah anda harus ditekan ke dinding dan anda tidak boleh merasa tidak selesa ketika melakukan latihan ini. Ulangi latihan beberapa 1kali.

Kredit Brightside

 

Sumber: Petua Ibu

Amalan Rendam Kaki Dgn Air Yg Di Campur Dgn Sedikit Ais Dapat Melegakan Ketegangan Otot Dan Dapat Mengelakkan Dari Gangguan Jin!

Tahukah anda bila anda bangun dari tidur bila di pijak kaki pada lantai yang sejuk jika anda terasa menyucuk2 di tapak kaki itu maknanya dalam badan anda banyak angin.Angin dalam badan anda itu angin tidak elok ..

Sesiapa yang mengalami masalah tersebut,Kerap sakit kepala,sakit belakang,sakit belikat ,lenguh tengkuk,Kerap sedawa,Kerap kembung perut..

Jika angin Tak di buang dalam badan boleh mengakibatkan bisa seluruh sendi badan.Ada Masa jadi susah tidur malam..

Sebelum ini Saya Ada share #Rendam kaki dalam ais.Sy share semula agar bermafaat pada mereka yang memerlukan..

Tahukah anda amalan rendam kaki dgn Air yg di campur dgn sedikit ais dapat melegakan ketegangan otot dan dapat mengelakkan Dari #GangguanJin..

Terapi rendam kaki dgn air yg dicampur sedikit ais bagi org yg sukar tidur malam baik jika di amalkan..

Bagi masalah sakit kepala,Bisa sakit badan,elok amalkan rendam kaki dgn Air yg dicampur ais ini..

Sekiranya anda ada gangguan jin yg Kronik anda pasti sakit seperti menyucuk2 di kaki yg di rendam..Itu tanda yg tubuh kita ada gangguan makhluk halus..Sekiranya di amalkan inshaaAllah izin Allah jin akan terhindar dari tubuh anda..

Lagi baik jika di campurkan dgn daun bidara limau dan garam bukit dalam air berais itu..

Kesan nya amat baik dalam tubuh badan kita..
Cuba la ..

Sy setiap hari setiap pagi dan sebelum tidur pasti akan rendam..
Amalkan sebelum rendam kaki baca

#Al_Fatihah7x
#AlI_khlas7x
#Dan_selawat7x

Cuba la kesan nya amat memberangsangakn..

InshaaAllah Izin Allah Kaki badan akan Rasa ringan..

Kesan Gangguan makhluk halus..
=Kaki Rasa Pijau bila di rendam kaki dalam Ais
=Lenguh kebas pada kaki
=Sakit mencucuk di kaki

Sekiranya anda ada kesan ini nasihat sy dapatkan rawatan islam berhampiran …

Harus di ingat ini adalah Salah satu Alternatif dalam rawatan islam sebagai salah satu iktiar untuk merawat pesakit..inshaaAllah izin Allah Sakit anda akan sembuh.Semua atas izin Allah..

Baik Juga anda amalkan Mandi Ais seperti yang Saya sendiri share artikel sebelum ini….
Siapa yang Tak tahan Mandi ais boleh la Cara di atas..

Moga bermafaat pada mereka yang memerlukan InshaaAllah Aamiin

Sumber:
Pusat Perubatan Islam Al-Mujahidin

Inilah 5 Jenis Makanan Orang Perempuan Kena Amalkan Untuk Elak Kanser Payudara

Boleh dikatakan bahawa kes wanita yang mengidap penyakit kanser payudara semakin meningkat pada masa kini. Tidak dinafikan jika penyakit kanser payudara merupakan penyakit turun temurun dalam genetik keluarga, tetapi usaha kita untuk mengelakkannya juga perlu agar risiko untuk terkena penyakit kanser payudara berkurang.

Kini penyakit kanser payudara juga tidak mengenal usia. Bahkan perempuan seawal 20an juga sudah ada yang didiagnos dengan penyakit kanser payudara apabila ia bermula hanya dengan ketulan atau benjolan kecil di bahagian payudara yang dipanggil cyst atau fibroid.

Salah satu faktor yang memainkan peranan dalam mengelakkan risiko penyakit kanser payudara adalah pemakanan. Cara pemakanan haruslah dititik beratkan agar diri sentiasa mengambil makanan yang sihat untuk menjamin kesihatan yang baik berpanjangan.

Ketahui lima jenis makanan yang membantu dalam mengelak penyakit kanser payudara bagi perempuan.

Sayur-sayuran berjenis cruciferous

Brokoli, kobis bunga, kobis cina, dan kobis merupakan sayuran cruciferous yang kaya dengan bahan-bahan anti-kanser. Sayuran jenis cruciferous mengandungi fitonutrien yang boleh menghentikan penularan sel kanser serta menahan sepenuhnya dari ia terjadi. Makan sayuran jenis cruciferous dalam rutin harian anda bersama minyak zaitun kerana ia juga dapat membantu penyerapan dalam badan dengan lebih pantas.

Limau gedang

Ia lebih dikenali sebagai grapefruit yang perkaya dengan bahan antioksidan membantu dalam mengelakkan adanya sel kanser dalam badan. Ianya juga kaya dengan vitamin C mengurangkan risiko kanser perut, kolon, esofagus, kelenjar, payudara dan servik.

Kacang tanah dan jem mentega kacang

Memakan kacang tanah atau jem mentega kacang boleh membantu dalam menguatkan sel pertahanan tubuh badan dari terkena penyakit kanser payudara kerana ianya kaya dengan vitamin E yang baik untuk tubuh badan.

Beri

Semua jenis buah beri merupakan sumber makanan yang paling bagus dalam menghindar penyakit kanser payudara. Raspberi, beri biru, strawberi dan cranberry merupakan agen yang bertindak lebih efektif dalam mengelak kanser.

Salmon

Kekurangan vitamin D dalam badan boleh mengundang kepada penyakit kanser kolon dan payudara. Vitamin D membantu dalam mengelakkan penularan sel kanser. Pengambilan salmon dalam makanan dapat mengurangkan risiko penyakit kanser kerana salmon kaya dengan vitamin D.

Sumber: http://www.islamituindah.com.my

Inilah Sebab Utama Kenapa Jangan Bagi Anak Minum Milo Seawal Usia 7 Tahun. Kongsikan Demi Kesihatan Anak-Anak…

Anak kahak bila minum Milo? Anak sembelit bila minum Milo? Anak tantrum bila minum Milo?

Please check the ingredients : Ada maltodextrin

Maltodextrin bukan sahaja tidak bagus kepada anak, ia tidak bagus untuk semua peringkat usia. Ia diperbuat daripada sirap jagung. Jagung pula sumbernya GMO.

Sirap jagung berfruktos tinggi (HFCS) adalah sejenis bahan pemanis yang diproses secara menyeluruh dari jagung ubahsuai genetik. Ia kebanyakannya diimport dari Amerika kerana Amerika merupakan pengeluar dan pengeksport HFCS terbesar di dunia.

Ia bukan saja untuk kegunaan makanan manusia dan haiwan malah terdapat dalam hampir semua produk kegunaan seharian seperti minyak enjin, gris, cat, pelekat, plastik, minyak wangi, bateri, peluru, bahan peletup dan banyak lagi yang tidak boleh anda bayangkan. Jagung yang digunakan juga bukan dari spesis jagung yang boleh dimakan manusia tetapi diproses terlebih dahulu.

Antara makanan yang mengandungi sirap jagung berfruktos tinggi (HFCS) ialah sebahagian besar produk Kellog’s, sebahagian besar produk Heinz, sebahagian produk Kraft, sebahagian produk cokelat Hershey’s, ais krim, Pepsi, Coca-Cola, Sprite, A&W, produk minuman Capri-Sun, emping jagung, minuman berkarbonat, minuman jus, campuran coklat, produk susu formula, jem, sos cili dan tomato, sos lada hitam, sos tiram, minuman kopi segera, roti, muffin, kek, snek, butter, pastri, biskut, bijirin, ubat batuk, ubat batuk Vicks, yogurt, sup Campbells …dan banyak lagi.

Ia lebih murah dari gula tebu, kerana itu ia digunakan secara meluas sebagai menggantikan gula dalam banyak produk makanan. Tanpa serat dan nutrien semulajadi, ia terserap terus ke dalam darah. Kesan negatif antaranya menyah-nutrien dari tubuh. Ia menyebabkan obesiti dan menambah rasa lapar.

Bagaimana ia membuatkan anda lapar? Sirap jagung menghalang pengeluaran leptin protin yang memberi isyarat kepada otak bahawa anda berasa kenyang. Pada masa yang sama, ia tidak mengeluarkan ghrelin – unsur yang memberitahu bahawa anda sedang lapar. Akhirnya, anda makan secara berterusan. Ia memberi faedah kepada pengeluar makanan dengan menjual produk tanpa had.

Pada kajian yang lain, HFCS merosakkan tisu dan menyumbang kepada diabetes. Sebagai contoh, setin minuman mengandungi sekurang-kurangnya 5 kali ganda pemanis dari gula tebu. Dalam kebanyakan produk, pengusaha menyembunyikan istilah HFCS disebalik nama sirap jagung, pemanis semulajadi, sirap glukosa, fruktosa, fruktos buah-buahan, sukrosa, pekatan jus buah-buahan, pemanis jagung atau dekstrosa.

Berhati-hati ketika membeli produk makanan.Sila teliti isi kandungan produk.Kebanyakan produk penambah selera makan mengandungi maltodextrin.

Info tambahan,malt extract atau ekstrak malt adalah berbeza dengan maltodextrin.

Sumber: Islamituindah.com.my