5 Makanan Yang Dapat Menyingkirkan Uban Secara Semulajadi

Helai-helai rambut putih atau uban akan muncul bila usia kita semakin tua. Namun, ada juga uban yang tumbuh lebih awal pada usia yang masih muda.

Uban yang muncul pada usia muda ini boleh jadi petanda bahawa anda kekurangan nutrisi atau kerana faktor genetik.

Mewarnakan uban dengan inai atau pewarna menjadi salah satu cara untuk melindungi masalah rambut ini namun melakukannya terus menerus sudah tentu memenatkan dan kurang baik untuk kesihatan rambut.

Tapi ada lagi satu cara mengatasi masalah uban ini iaitu dengan meningkatkan nutrisi tubuh. Berikut adalah jenis makanan yang mampu memberi khasiat pada rambut dan mengelakkan timbulnya uban pada usia muda.

Menerusi Vanillakismis.my, kami kongsikan kepada anda 5 jenis makanan yang boleh menyingkirkan uban secara semulajadi.

1. Sayuran hijau

Pengambilan sayur berwarna hijau pekat untuk mendapatkan khasiat vitamin B adalah penting. Kulit kepala memerlukan vitamin B-6 dan B-12 untuk menghasilkan sel darah merah yang berfungsi membawa oksigen serta nutrisi.

Warna rambut juga berkaitan dengan hormon dan vitamin B-2 memainkan peranan penting dalam penghasilan hormon.

2. Coklat

Unsur dalam coklat diperlukan untuk menghasilkan melanin, sumber warna rambut. Selain itu anda boleh memperoleh zat yang sama dalam kacang dal atau cendawan.

3. Salmon

Ikan salmon ini memang baik untuk kesihatan termasuk rambut. Unsur selenium dalam salmon membantu menghasilkan hormon yang penting bagi rambut. Proses ini juga membantu mineral memerangi radikal bebas yang mengakibatkan kemunculan uban.

4. Buah beri

Buah-buahan jenis beri, terutama strawberi mampu meningkatkan penyerapan vitamin C yang membantu penghasilkan kolagen selain memerangi radikal bebas.

5. Almond

Anda juga makan kacang almond sebagai kudapan mendapat khasiat vitamin E. Di samping itu almond juga bermanfaat menurunkan kadar kolesterol jahat dalam darah.

Semua makanan ini bukan saja baik untuk rambut malah berkhasiat untuk kesihatan tubuh juga, jadi tak rugi jika mengamalkannya.

Petua Hilangkan Bintik-bintik Hitam Atau Jeragat Dengan Menggunakan 4 Bahan Ini Sahaja! Mudah Dan Selamat! Pastinya Berkesan! Jom Cuba!

APA ITU JERAGAT (MELASMA)?

Jeragat ialah sejenis penyakit kulit yang tidak berbahaya.Memang tidak dapat dinafikan bahawa setiap orang pasti akan mengalami masalahkulit tanpa mengira peringkat usia.Terdapat lebih 3000 masalah kulit yang dapat dikesan oleh pakar dermatologidan semuanya boleh memberi kesan terhadap penampilan dan keyakinan diri seseorang individu.

Sudah pasti bagi mereka yang ada masalah ini kan menjadi murung dan tidak berkeyakinan. Sukar sekali untuk berdepan dengan pasangan, keluarga serta teman-teman kerana tidak kira bagaimana anda cuba menutupnya,jeragat akan sentiasa ada dan ini sangat membebankan.

Disini kami akan kongsikan cara-cara hilangkan jeragat di wajah anda dalam masa yang singkat dengan menggunakan 4 bahan-bahan semulajadi yang semestinya selamat dan tidak berbahaya!

JOM CUBA!

Cara-cara buat masker hilangkan bintik hitam atau jeragat secara tradisional dengan bahan2 semula jadi dan sedia ada di rumah

Bahan-bahan:

  • kunyit hidup
  • beras yang direndam
  • air limau nipis
  • putih telur

Beras dan kunyit perlu ditumbuk sehingga lumat. Kemudian perah limau nipis dan masukkan putih telur.

Adunan yg telah siap! ready untuk disapu di muka dan tunggu sehingga kering. Bila dah kering, bilas dgn air suam..ingat air suam tau untuk mengekalkan kelembapan kulit.

Siap….mudah dan ringkas

Setiap individu punya kulit yang berbeza-beza.Tidak semestinya si kawan sesuai pakai itu kita pun sesuai,dan tidak semestinya skin care yang mahal itu sesuai dan baik untuk kita..Kesimpulannya petua tradisional lebih baik berbanding skin care yang ada di pasaran.

Sumber: http://keluargatilljannah.com/

Sakit Pinggang Hilang Lepas Minum Air Rendaman NENAS BATU. Kaum Wanita WAJIB CUBA!

Sy nk cerita pengalaman sy minum air rendaman nenas batu ni.. sy rs smua WAJIB cuba ni..rugi sape xcuba tau ! slpas bersalin mmg sy skt sgt pinggang effect cntraction 19jam. Mkn jamu tp stay xhilang smpai beby 4bulan . mnum jamu2…berbulan sy menahan sakit badan, belakang sy. Bila nk bgn dari baring tuhan je tahu skt dia . pastu sy dpt tau psal NENAS BATU ni, then sy cuba..ya Allah kesannya sy rasa..sy x tipu sy sndiri rs, y skt slama ni jd hilang, angin bnyak keluar,kentut n yg paling best pinggang sy yg sakit tu hilang n terasa ringan ! Sy buat kerja dri pg smpai mlm sy baru perasan segar je rs . bdn ringan sgt .. Mmg sy saran kn sgt kaum wanita smua kne cuba . rugi xcuba . murah tahan setahun tauuu .. Lg bes berat makin turun amal nenas batu ni .. Alhamdulillah

Antara khasiatnya :

1. Mengecutkan rahim selepas bersalin, sekaligus menjadikan ibu-ibu awet muda.

2. Kalau rajin amal, tak perlu lagi jamu atau majun. Di dalamnya sudah terkandung berbagai-bagai khasiat untuk wanita.

3. Bagi ibu yang baru bersalin, untuk mengecutkan rahim, perlu ambil seminggu sekali sahaja.

4. Boleh jadikan ubat untuk menjarangkan anak – minum selama tempoh hendak menjarangkan anak.

5. Melawaskan kencing dan mengelakkan sakit batu karang serta buah pinggang.

6. Membantu melancarkan pembuangan angin.

7. Membantu ibu-ibu yang bakal menopause.

8. Bagi yang mengalami strok, minum dan sapukan pada tempat strok. Insya-Allah sembuh.

9. Jika rajin diamalkan minum air nanas batu, Insya-Allah 20 tahun lagi pun masih seperti dara..

10. Dikatakan mampu mengubati penyakit buasir.

11. Merendahkan paras kolesterol dalam darah.

12. Membuang toksin dalam badan.

13. Melancarkan perjalanan darah.

14. Mencantikkan bentuk badan

15. Menegangkan kulit

16. Kencing manis

Nenas Batu ini amat baik untuk mengatasi masalah kelesuan,penurunan daya seksual, menjadikan pengaliran darah seimbang, memulihkan tenaga dan memulihkan segala urat yg rosak lepas bersalin, awet muda, masalah senggugut, keputihan, buasir, buang air berdarah…

Bukan untuk pompuan aje, laki pun boleh. Nenas Batu ni boleh guna berulang2 kali… bertahun2 kalau tak kerap guna. Kalau kerap guna pun rasa lebih dari setahun. Selagi kelopak dia mengembang bila dijemur… selagi tu la nenas batu ni tetap boleh digunakan..

CARANYA MENGGUNAKANNYA

1. Basuh sehingga cuci bersih.

2. Rendam ke dalam jag berisi air panas.

3. Biarkan satu jam (sehingga buah itu tenggelam).

4. keluarkan dan tapis sebarang sepihan kelopaknya. Airnya tahan selama 3 hari.

5. Nenas batu yang sudah direndam jangan dibuang, jemur hingga kering di tempat yang ada cahaya matahari. Pada minggu yang lain,renam lagi

6.Nenas batu boleh digunakan sehingga setahun dan lebih. Bergantung pada kegunaan..

Info Via Cik Lieyn

LIKE PAGE >> Himpunan Tips dan Petua

7 Petua Masak Nasi Supaya Tak Cepat Basi, Boleh Tahan Sampai 2 Hari

“Aik, aku baru masak nasi ni pagi tadi. Takkan belum malam lagi dah basi. Terpaksa buang semuanya, dahlah perut tengah berkeroncong ni. Silap teknik agaknya tadi. Apa petua masak nasi yang betul?”

Hairan juga kalau nasi yang kita masak cepat betul basi. Sedangkan, nasi bungkus yang kita beli di warung dan restoran biasanya boleh tahan sampai ke petang walaupun tidak disimpan dalam peti sejuk. Apa rahsia mereka agaknya?

Dengan 7 petua masak nasi ini, anda juga boleh mengelakkan nasi yang dimasak daripada cepat basi.

Foto Kredit: howtoremovethat.com
Foto Kredit: howtoremovethat.com

7 PETUA MASAK NASI SUPAYA TAK CEPAT BASI, BOLEH TAHAN LAMA

Berikut adalah petua masak nasi yang boleh dipraktikkan agar ia tahan lebih lama.

1. BASUH HINGGA BERSIH

Sesetengah orang kata, jangan basuh nasi banyak kali kerana risau semua nutrisi akan keluar. Walaubagaimanapun, jika beras hanya dicuci sekali, ia cenderung akan menjadi cepat basi.

Apa yang anda boleh lakukan adalah mencucinya dengan betul dan pastikan air bilasan beras betul-betul keluar sebelum mencuci kali lagi buat kali kedua atau ketiga.

Selain itu, anda boleh cuba membuat bilasan terakhir dan memasak nasi menggunakan air dari mesin penapis sekiranya ada di rumah.

Foto Kredit: leaf.tv
Foto Kredit: leaf.tv

2. PASTIKAN PERIUK DICUCI BERSIH

Salah satu lagi penyebab masalah nasi cepat basi adalah kerana adanya kotoran atau nasi yang masih melekat pada periuk yang digunakan. Jika diperiksa dengan teliti pada bahagian dalamannya, mungkin terdapat bahagian yang dikotori dengan karat atau kesan wap nasi. Ini boleh menjejaskan fungsi ‘rice cooker’ dan kualiti nasi anda.

Oleh itu, pastikan anda mencuci periuk nasi dengan bersih setiap kali selesai menggunakannya.

Foto Kredit: chowhound.com
Foto Kredit: chowhound.com

3. PERAHKAN LIMAU NIPIS

Sebelum nasi dimasak, perahkan setengah biji limau nipis ke dalam 2-3 pot beras yang dah disukat dengan air. Jangan khuatir, rasa nasi tidak akan berubah meskipun ia telah ditambah dengan perahan limau ini.

Malah, ia menjadikan nasi lebih harum dan tahan lama kerana keasidannya.

Foto Kredit: seriouseats.com
Foto Kredit: seriouseats.com

4. HILANGKAN WAP NASI SELEPAS DIMASAK

Apabila nasi dimasak dengan rice cooker, jangan lupa buka penutupnya sebaik saja butang ‘cook’ berubah kepada ‘warm’. 

Kais-kaiskan sedikit nasi supaya nasi masak secara rata dan biarkan wap yang terkumpul keluar daripada periuk. Dengan cara ini, nasi tidak akan menjadi lembab. Sebelum menutup semula nasi tadi, lapkan penutupnya dengan kain bersih.

Petua masak nasi ini bukan saja menjadikannya tahan lama, tetapi juga menjadikannya teksturnya lembut dan berderai dengan elok. Seperkara lagi, pastikan anda mencabut plug ‘rice cooker’ sekiranya nasi tidak akan dimakan dalam masa terdekat.

Foto Kredit: siamsizzles.com
Foto Kredit: siamsizzles.com

5. MASUKKAN SECUBIT GARAM

Selepas mencuci beras dan menyukat air, masukkan secubit garam ke dalam periuk.

Tujuan memasukkan garam adalah supaya nasi yang masak lebih tahan lama, sedap dan kenyal.

hilangkan sakit gigi
Foto Kredit: phunukiueviet.com

6. PANASKAN PERIUK NASI ATAS DAPUR

Kadang-kadang kita terlupa ada nasi dalam periuk semasa balik kampung. Maka, nasi pun berulat dan berair. Walaupun dah dicuci banyak kali, mungkin bakteria masih ada yang aktif dan menyebabkan nasi mudah basi selepas itu.

Untuk mengatasi masalah ini, pengguna Facebook, Puan Suaida Salehudinmenyarankan agar telingkupkan periuk nasi atas dapur, kemudian nyalakan api. Tindakan ini dapat membunuh semua bakteria yang masih tinggal sekaligus menjadikan nasi yang dimasak tahan lebih lama.

Tambahnya lagi, petua masak nasi turun-temurun ini memang berkesan dan nasi yang dimasak takkan basi walaupun dah 2 hari.

petua masak nasi
Foto Kredit: Puan Suaida Salehudin

7. MASAK AIR DALAM PERIUK NASI

Cara ini mungkin mempunyai fungsi yang sama dengan tips ke-6 di atas.

Isikan air di dalam periuk nasi sehingga penuh. Kemudian, masak di atas dapur gas sehingga air mendidih. Boleh memasukkan beberapa helai daun pandan ketika proses ini. Dapur akan wangi semerbak.

Menurutnya, proses masak air sehingga mendidih di dalam periuk nasi ini tidak perlu dilakukan setiap kali hendak masak nasi. Memadai melakukankannya sekali sebulan untuk menjamin ketahanan nasi.

petua masak nasi

Foto Kredit: shutterstock.com

MUDAH BUKAN?

Inilah beberapa petua masak nasi yang boleh anda lakukan untuk meningkatkan kualiti dan menjaga ketahanannya. Jadi, tiada masalah lagi kalau anda terlupa menyimpannya dalam peti sejuk.

Walaubagaimanapun, ia juga bergantung kepada faktor lain seperti suhu persekitaran, teknik sukatan air, dan jenis beras yang digunakan.

Sekiranya anda mempunyai tips lagi, bolehlah kongsikan kepada kami. Mudah-mudahan dapat dimanfaatkan oleh ramai orang di luar sana.

BACA JUGA…

5 Tips Masak Nasi Menggunakan Beras Basmathi, Agar Lembut & Peroi

Kita mungkin tak selalu menggunakan beras jenis basmathi kerana beras ini biasanya hanya digunakan untuk membuat menu istimewa seperti Nasi Minyak atau Nasi Arab. Beras ini lebih panjang, padat, dan sedap. Harganya pun tentulah lebih mahal.

Apabila menggunakan beras basmathi, cara memasaknya tidak sama dengan memasak beras biasa. Ramai yang mengeluh kerana hasil percubaan kali pertama menggunakan beras basmathi ‘kurang’ menjadi.

Jadi, bagaimana nak mendapatkan tekstur nasi yang lembut, berderai cantik, dan tidak berketul apabila menggunakan beras basmathi?

Ini perkongsian daripada Puan Zulfa, rakan blogger kami yang amat berpengalaman dalam bidang masakan. Jom ikuti selanjutnya daripada beliau.

tips masak beras basmathi
Perbezaan beras biasa (kiri) dengan beras basmathi (kanan). / Foto Kredit: en.wikipedia.org

5 TIPS MASAK NASI MENGGUNAKAN BERAS BASMATHI, BARU LEMBUT & PEROI

Saya belajar masak guna basmathi ni pun dari pengalaman memasaknya beratus-ratus kali. Sekali masak berkilo-kilo, dan biasanya saya masak atas dapur sebab tak ada periuk eletrik yang cukup besar utk masak nasi ini.

Untuk pelbagai menu nasi berperisa yang saya masak, saya suka menggunakan beras basmathi jenis Pusa 1121.

Mengikut pengalaman, beras ni tahan lasak, tak mudah patah apabila dikacau, dan harganya pun berpatutan. Tapi guna jenis lain pun boleh, asalkan anda mengamalkan tips masak beras basmathi yang saya kongsikan di bawah ini.

Foto Kredit: isaactan.net
Contoh beras basmathi jenama Pusa 1211. / Foto Kredit: isaactan.net

TIPS MASAK BERAS BASMATHI: LANGKAH DEMI LANGKAH

1. MENYEDIAKAN BERAS

Kalau nak nasi yang cantik dan memanjang pada kadar yang maksimum, beras basmathi ini memang kena rendam dulu. Kalau tak rendam nanti hasilnya nasi tak cukup lembut dan keras bila dah sejuk serta tak sepanjang yang dilihat didalam iklan produk.

  • Basuh beras hingga bersih.
  • Rendam beras dengan air yang diletakkan garam selama 20 – 30 minit. (Merendam beras dengan garam ikut sumber dari timur tengah menghasilkan nasi yang lembut dan berderai). Selepas 20 – 30 minit, toskan airnya hingga kering.


Foto Kredit: kyharim.ru

2. SUKATAN BERAS : AIR

Tips masak beras basmathi yang elok, ianya perlu disukat betul-betul mengikut nisbah beras kepada air/cecair yang digunakan. Tak boleh main agak-agak.

Kalau terkurang air, nasi akan jadi keras terutamanya setelah sejuk dan kalau terlebih nasi akan jadi lembik dan melekat (tidak berderai).

Saya menggunakan nisbah 1 cawan beras : 1 1/4 cawan air atau campuran air dengan cecair lain seperti susu, santan.

Nisbah ini saya gunakan untuk masak beras jenis Pusa, Kashmir dan Moghul.

Kalau nak lebihkan airnya pun pastikan nisbahnya tak lebih daripada nisbah ini, iaitu 1 cawan beras : 1 1/2 cawan air.

Foto Kredit: bigapplecurry.com
Foto Kredit: bigapplecurry.com

3. PILIH KAEDAH MEMASAK

Kebiasaannya ada beberapa cara memasak nasi.

  • Kaedah menumis dahulu beras – Pastikan cecair yang dimasukkan berada pada suhu didih atau cukup panas untuk mengelakkan beras terendam lama dan menjadi  lembik dan mudah patah.
  • Kaedah didih air ikut sukatan – Pastikan air/cecair dididihkan terlebih dahulu mengikut sukatan. Setelah mendidih, tuangkan beras yang telah direndam dan ditos.
  • Kaedah didih air tanpa sukatan – Air dididihkan dalam kuantiti yang banyak (tanpa sukatan tertentu) dan rebus beras yang telah direndam hingga separuh atau 3/4 masak. Tos jangan terlalu kering atau tos kering dan renjiskan dengan susu atau santan (ikut keperluan resepi) masakkan kembali hingga nasi masak sepenuhnya. Sedikit cecair yang digunakan akan menghasilkan wap, yang akan membantu nasi masak sempurna selain mengelakkan nasi hangus dalam proses seterusnya.

Foto Kredit: leaf.tv
Foto Kredit: leaf.tv

4. SEMASA MEMASAK

Walau apa pun kaedah yang anda pilih di atas, ini tips masak beras basmathi yang perlu dititikberatkan.

Antaranya:

  • Pastikan mengacau beras yang sedang dimasak hanya apabila cecairnya masih banyak. Apabila cecairnya telah mengering, elakkan mengacau kerana beras akan mudah patah.
  • Sekiranya memasak menggunakan api dapur, pastikan api dapur dikecilkan setelah cecair kering dan periuk ditutup rapat untuk mengelakkan wap keluar.
  • Biarkan nasi yang telah masak selama 5 – 10 minit sebelum membuka tudung periuk dan mengareh/mengacau nasi.
  • Karih ketika nasi masih panas, sekiranya telah sejuk, nasi akan mula bergumpal dan melekat. Tekstur nasi akan menjadi cantik dan berderai sebutir-sebutir dengan elok.
  • Karih nasi dari tepi periuk dan angkat ke tengah, lakukan dengan perlahan-lahan. Ini kerana, kalau kita buat kelam-kabut, nasi yang lembut akan mudah patah. Kalau ada sudip macam garpu besar lebih elok digunakan.

tips masak beras basmathi
Foto Kredit: myhalalkitchen.com

5. PANDUAN TAMBAHAN

  • Menggunakan pewarna – Jika menggunakan pewarna, titiskan pewarna apabila nasi dah mengering, dan biarkan jangan kacau lagi hingga nasi telah masak sepenuhnya. Kalau nak guna dua tiga pewarna berbeza pastikan jarakkan antara satu warna dengan yang lain.
  • Minyak – minyak tak termasuk dalam jumlah cecair yang digunakan untuk masak nasi.
  • Elak nasi patah – Jangan terlalu kacau masa masak guna basmathi ni terutama bila cecairnya dah kering. Nanti habis patah riuk beras tu.
  • Bekas penyukat – Gunakan penyukat yang sama untuk menyukat beras dan air/cecair.
  • Tanpa rice cooker – Kalau masak atas dapur, gunakan api yang besar masa airnya tengah banyak. Ini dapat memastikan nasinya tidak lembik atau terlebih kembang. Apabila air dah kering, barulah kecilkan apinya.

Foto Kredit: Blog Puan Zulfa
Foto Kredit: Blog Puan Zulfa

SELAMAT MENCUBA!

Dengan sedikit praktis, anda pasti dapat menghasilkan nasi yang lembut serta tekstur yang cantik dengan menggunakan beras basmathi.

Semoga perkongsian ini dapat memberi anda keyakinan untuk memasak hidangan istimewa buat seisi keluarga.

Jadi, apa lagi. Jom kita cuba lakukan tips masak beras basmathi ini.

Sumber: Siraplimau

LIKE PAGE >> Himpunan Tips dan Petua

Jangan Pandang Remeh Masalah Keputihan. Ini 9 Cara Berkesan Merawatnya

“Eeee tak selesanya dan rasa melekit dengan masalah keputihan keluar dua tiga hari ni. Ada bau pulak tu. Aduhai, kena tukar ‘panty liner’ bila sampai ofis. Harap-harap tak berbau, malu kalau kawan-kawan ofis tegur.”

Normal ke keputihan ini?

Ia adalah perkara biasa yang berlaku pada semua wanita yang sudah akil baligh. Lebih tepat lagi, keputihan adalah satu cara semula jadi yang dilakukan oleh badan untuk membersihkan alat sulit daripada bakteria secara tak langsung menyihatkannya.

Biasanya ia tidak berbau dan meninggalkan kesan cairan berwarna putih pada pantieslebih-lebih jika wanita itu aktif, sedang menunggu hari untuk period, hamil dan terlalu stress.

Namun, ia tidak normal jika ia keluar dengan banyak, berbau busuk, kenyal, melekit, menyebabkan gatal pada sekitar alat sulit dan ada yang berwarna selain daripada putih. Keadaan ini dipanggil Leucorrhoea.

Jangan risau, ada cara untuk mengatasi masalah keputihan. Anda boleh cuba 9 cara di bawah:

Foto Kredit: magasinetliv.dk

Foto Kredit: magasinetliv.dk

9 CARA SEMULAJADI MENGATASI MASALAH KEPUTIHAN

Masalah Leucorrhoea boleh diatasi dengan:

1. PISANG

Sama ada dimakan mentah bersama susu dan madu setiap pagi atau goreng bersama sayur-sayuran.

Pisang amat baik untuk kesihatan

Pisang amat baik untuk kesihatan dalaman wanita

2. JUS DAUN BUAH DELIMA

Ambil 30 helai daun buah delima dan kisar bersama lada hitam dan setengah gelas air. Tapis airnya dan minum setiap pagi selama tiga minggu.

masalah keputihan
Foto Kredit: pieceofeden.blogspot.my

3. SERBUK HALIA

Rebus dua sudu serbuk halia bersama 250ml air hingga air menjadi setengah cawan. Amalkan minum selama tiga minggu.

masalah keputihan

Foto Kredit: blog.doctoroz.com

4. CAMPURAN JUS DAUN BASIL DAN MADU

Rebus daun basil dan ambil jusnya. Sebelum minum, letak sedikit madu setiap pagi dan malam selama dua minggu.

Daun ini juga terdapat dalam bentuk serbuk yang telah dipek di pasaran. Ia mirip dengan ‘oregano’ yang boleh didapati dalam botol seperti lada sulah.

mengatasi masalah keputihan
Foto Kredit: fitgirlcode.com

5. SERBUK TAWAS

Bersifat sebagai antiseptik semulajadi, garam galian berupa kristal ini berkesan merawat semua jangkitan berkaitan dengan alat sulit.

Campurkan sedikit air pada serbuk tawas dan lalukan pada tempat yang gatal.

Tawas juga boleh digunakan sebagai deodoran dan skrub untuk menghilangkan bau badan.

tawas atasi masalah keputihan

Foto Kredit: all-abou-teverything.blogspot.my

6. BENDI

Ia mengurangkan pengeluaran keputihan. Cuci 100gram bendi dan potong kecil-kecil. Masukkan dua cawan air dalam periuk dan rebus bendi selama 20 minit atau sehingga air menjadi separuh. Tapis dan bahagikan pada tiga bahagian. Minum satu bahagian bersama sedikit madu, tiga kali sehari.

Biasa-biasakan makan sayur bendi

Biasa-biasakan makan sayur bendi

7. KANJI

Ambil sedikit air daripada nasi yang sedang ditanak dan minum. Selain mengatasi masalah keputihan, ia juga boleh menghilangkan penyakit berkaitan dengan perut.

air nasi masalah keputihan
Foto Kredit: pinterest.com

8. BIJI HALBA / DAUN BUAH JAMBU

Rebus dua sudu biji halba /daun buah jambu dalam seliter air selama 30 minit. Tapis dan biarkan sejuk serta bilas pada alat sulit.

Biji halba. / Foto Kredit: bbcgoodfood.com

Biji halba. / Foto Kredit: bbcgoodfood.com

9. CUKA EPAL

Cuka epal atau ‘apple cider’ mengembalikan kestabilan pH dalam badan dan menghilangkan bau busuk.

Campurkan dua sudu cuka dalam segelas air dan minum setiap hari.

sakit gastrik apple cider

Foto Kredit: popsugar.com.au

MASALAH KEPUTIHAN YANG BERTERUSAN BOLEH MENJADI LEBIH TERUK

Ia juga boleh menyebabkan seseorang itu cepat letih, kurang bertenaga, turun berat badan dan demam.

Jika anda kerap kencing, ia juga adalah salah satu simptom. Segera berjumpa doktor untuk kenal pasti jenis jangkitan yang anda hadapi.