Gabungkan 4 Jenis Buah Ini Dalam Satu Air Detox Boleh Turunkan Berat Anda Dengan Cepat!

Air detox merupakan salah satu amalan yang popular bagi mereka yang nak kuruskan badan. Katanya, dengan mengamalkan air detox, perut dan badan pun rasa ringan sahaja. Hal ini kerana, air detox dikatakan mampu untuk mengeluarkan segala toksin dalam badan kerana khasiat air dan buah-buahan dalam kandungan air detox ini. Kalau anda nak gabungan buah yang betul-betul dapat menurunkan berat badan. Jom cuba resipi air detox ini.

RESEPI AIR DETOX

Untuk buang toksin dan paling best boleh kurangkan berat badan

Lemon+Orange+Apple Hijau & Merah

Hiris semua buah-buahan dan campurkan sekali masukkan ke dalam botol & juga air. Kemudian, simpan di dalam peti sejuk 1-2 jam sebelum diminum.

www.facebook.com/aniey.juhaini

Air detox ini dapat membantu mengurangkan lemak dan meningkatkan kadar metabolisme.

www.facebook.com/aniey.juhaini

MANFAAT AIR DETOX

1.  Lemon dapat membantu merawat segala kesakitan tubuh badan dan dalam masa yg sama boleh mengeluarkan toksin yang terkumpul.

2. Oren membantu meningkatkan sistem Imun tubuh badan dan membantu penghasilan kolegen sebagai stuktur penting untuk kulit, tulang dan sendi.

3. Boleh mengurangkan risiko diabetis, memberi kesihatan jantung yang baik, meningkatkan fungsi Otak serta kekebalan tubuh.

4. Boleh membantu menurunkan berat badan, menurunkan paras kolestrol dalam badan dan dapat mengatasi masalah sembelit.

www.facebook.com/aniey.juhaini

*Simpan dalam peti sejuk lepas tu baru minum. Barulah sedap!

Sumber: Aniey Juhaini

Bukan Hanya Cuci Rahim, Air Jamu Ini Dapat Bantu Pecahkan Lemak dan Atasi Bau Badan. Rugi Tak Cuba!

Rahsia keintiman rumah tangga bukan sekadar memiliki wajah yang cantik dan bentuk badan yang langsing, tetapi bagaimana cara menjaga dalaman diri supaya pasangan sentiasa mahu dekat dengan kita.

Nak cantik dan sihat tidak perlu keluar belanja yang banyak. Jom cuba petua yang dikongsikan oleh Puan Mira Baharin ini.

Selain dapat membuang angin dalam badan, minuman berkhasiat ini juga membantu dalam mengatasi masalah bau badan serta memecahkan lemak di perut.

Bagi wanita yang sudah berkahwin atau yang masih bujang pun boleh cuba air jamu ini kerana ia sangat bagus untuk cuci rahim selepas habis haid bagi mencegah lebihan darah haid yang kotor dan tersumbat.

Cukup mudah, bahan-bahannya juga murah dan menjimatkan. Anda boleh peroleh dari dapur saja yang  mana khasiatnya tidak perlu kerana sangat berkesan.

Jom sama-sama kita amalkan AIR JAMU “CUCI RAHIM” ni.

RESEPI AIR JAMU “CUCI RAHIM”:

Bahan-Bahan:

2 inci kunyit hidup dihiris atau ditumbuk.

2 inci halia dihiris atau ditumbuk.

2 batang serai dihiris atau ditumbuk.

2 helai daun pandan

Gula batu atau madu.

3 cawan air putih.

 

Tips 1: Jika yang dah berkahwin boleh tambahkan 2 biji manjakani untuk merapatkan faraj (Tidak sesuai untuk yang belom berkahwin)

Tips 2: Bagi yang ada masalah keputihan boleh ditambah 2 helai daun sireh.

Cara-caranya:

1. Basuh semua bahan-bahan dan terpulang sama ada nak hiris atau tumbuk. Jika nak rasa lagi power sila tumbuk ye.

2. Seterusnya masukkan 3 cawan air ke dalam periuk dan masukkan semua bahan-bahan.

3. Rebus sehingga menjadi 1 cawan air. apabila siap, tutup api dan tunggu sehingga suam boleh terus minum!

NOTA: Cukup hanya sebulan sekali sahaja minum air jamu ini. Janganlah risau tak pahit tau wangi adalah bau dia.

Cuma jika ditambah dengan manjakani akan rasa sedikit pahit tapi tidak lah terlalu pahit sangat.. ngam-ngam jer rasa dia.

Selamat mencuba!

sumber: Mira Baharin

Cara 2-in-1 Buat Bubur Bayi & Nasi Sekaligus. Senang, Jimat Masa!

“Leceh juga nak buat bubur bayi ni. Nak tunggu nasi masak pun dah satu hal. Nanti nak tunggu lembut pun makan masa juga. Tak ada cara lain ke yang mudah sikit ya?”

Ibu-ibu mesti faham betapa lecehnya nak buat bubur bayi kerana prosesnya mengambil masa yang agak lama. Nak-nak pula kalau bayi dah merengek kelaparan.

Tak cukup dengan itu, nak masak nasi untuk keluarga lagi, nak masak lauk, urus anak dan sebagainya. Maka, anda pasti teruja kalau kami kongsikan salah satu tips jimatkan masa untuk memasak kedua-dua nasi dan bubur ini sekaligus.

Tips ini merupakan perkongsian asal Puan Musyahadah Oo yang telah mendapat hampir 20k perkongsian. Menurutnya, memang jimat masa kalau buat begini. Menariknya, kita juga boleh adjust sama ada nak bubur yang lembek atau keras, bergantung pada umur bayi.

Jom kita ikuti dengan lebih lanjut.

INI CARA NAK JIMAT MASA BUAT BUBUR BAYI, 2-IN-1 SEKALI MASAK NASI!

Berikut adalah bahan-bahan yang diperlukan untuk bubur. (Bahan nak masak nasi tu, macam biasalah ya.)

BAHAN-BAHAN

  • Ikan bilis / ayam
  • Sayuran ikut kegemaran
  • 1 sudu minyak sayuran

CARA-CARA

Ini pula cara-cara memasak bubur sekali dengan nasi dalam rice cooker.

1. SEDIAKAN ALATAN

Pertama sekali, sediakan peralatan yang akan digunakan iaitu rice cooker dan cawan / mangkuk kecil.

Biasa cawan stainless steel tu saya buang tangannya. Saya tak suka guna yang plastik sebab bahaya. Jadi, macam inilah yang saya buat.

cara buat bubur bayi

2. SUKAT BERAS

Beras dalam cawan dibahagikan kepada 3 bahagian. 1 beras, 2 air.

Kalau nak lembek, kurangkan beras. Agak-agak macam buat bubur. Nasi yang dalamrice cooker kita masak macam sukatan biasalah ya.

3. ISI AIR

Seterusnya, isikan air secukupnya dan letak di tengah-tengah rice cooker.

4. TAMBAH BAHAN-BAHAN PERASA

Selepas itu, masukkan pula bahan-bahan perasa untuk bubur. Ikut sukalah nak bubuh ikan bilis, ayam, sayuran, atau apa-apa bahan lain.

Kemudian saya tambahkan sedikit minyak sayuran. Fungsinya untuk melembutkan lagi bubur. Kalau tak ada minyak sayuran gunakan minyak zaitun, minyak bunga matahari, atau apa-apa minyaklah. Minyak masak biasa pun boleh.

5. MASAK MACAM BIASA

Bila dah bubuh semua bahan, bolehlah masak macam biasa.

6. GAULKAN

Akhir sekali bila dah masak, gaulkan sedikit bubur supaya bubur akan melembut.

Boleh nampak dalam gambar di bawah perbezaan tekstur bubur dan nasi yang dimasak.

SIAP!

Sambil masak nasi, dapat masak bubur sekali. Memang mudah dan menjimatkan masa, kan? Hasilnya bolehlah dapat dalam 2 mangkuk kecil bubur, cukup untuk 2 kali makan.

Wah, lepas ini tak perlu nak masak asing-asing lagi. Nasi dapat, bubur pun siap sekali. Hari-hari dapat bagi bayi makan bubur yang fresh. Tak perlu jaga api, bubur pun takkan hangus. Senang kan? Tak payah pening kepala!

SEMOGA BERMANFAAT

Terima kasih Puan Musyahadah untuk idea yang kreatif dan bernas. Semoga tips ini dapat memudahkan ibu-ibu yang sibuk dengan kerja di pejabat mahupun tugas harian di rumah.

Selamat mencuba!

Sumber  Puan Musyahadah Oo  via Siraplimau

Beli Bunga Kantan 5 Bulan Lalu, Kini Masih Elok! Ni Triknya.

Sekali sekala kita terasa teringin untuk menyediakan laksa atau asam pedas untuk dijadikan menu santapan keluarga. Namun bila dicari bahan utamanya seperti bunga kantan, terasa sukar pula untuk mendapatkannnya. Pun begitu, jika ada sahaja ternampak di jual di pasar pagi, tidak pula teringin untuk membelinya.

Jadi apa cara terbaik yang boleh anda lakukan agar lebih memudahkan anda. Di sini ada petua atau trik yang boleh anda lakukan untuk pastikan bunga kantan dapat disimpan lebih lama dan kekal elok.  Ikuti perkongsian ini.

Percaya tak kalau saya kata bunga kantan ni saya beli +-5 bulan lepas? Masih cantikkan?

Siapa pengemar laksa asam tu boleh le ikut petua saya ni. Saya beli bunga kantan ni masa harga dia murah dan musim bunga banyak.

Caranya:
1. Beli bunga kantan yang segar.

2. Kemudian masukan dalam plastik dan ikat kemas.

3. Simpan dalam frozen dan biarkan bunga kantan beku.

“Boleh tahan bebulan-bulan lamanya. Saya pernah buat sampai setahun lebih. Ada masa bunga kantan payah nak dapat (bukan musim) bolehlah ikut cara ni. Bila nak masak baru keluarkan”

Apa yang pasti ibu-ibu memang bijak mencari cara untuk memastikan bahan-bahan yang digunakan di dalam masakan dapat disimpan lama dan kekal segar. Antara cara paling popular dan mudah adalah dengan bekukan di dalam peti sejuk.

Selain bunga kantan, ibu-ibu juga sering lakukan perkara yang sama untuk bahan-bahan yang lainnya sebagaimana komen di bawah.

Pisang
“Sama jugak dengan pisang..beli dulu belum tau nak buat bila2 menu kegemaran..Bekukan..setahun pun tak per..nanti nak masak keluarkan..elok seperti baru.”- Irra Sharmiella.

Lengkuas

“Saya pun buat macam ni jugak pada lengkuas, tahan lama,”- Cahaya Malaika Khaira

Serai

“Saya pun buat macam tu.. bukan bunga kantan ja macam-macam lagi boleh praktik macam tu.. serai.. daun kari.. daun limau purut dan banyak lagi. Semua saya bekukan.”-D Bunga Florist Hampers

Sumber : Norhizam Harum Via MAHN

Kasut Sekolah Yang Berlumpur Pun Akan Bersih Kalau Basuh Guna Teknik Ini!

Minggu persekolahan sudah bermula. Keterujaan anak-anak bertemu  kembali kawan-kawan di sekolah menyebabkan mereka melompat ke sana ke mari. Dan kasut yang putih mula bertukar warna. Selain kotor ditambah dengan cuaca yang tidak menentu, adakalanya hujan menyebabkan keadaan padang menjadi lecak dan berlumpur.

Pastinya ‘sakit mata’ melihat betapa kotornya kasut sekolah anak-anak yang diselaputi lumpur. Biasanya walaupun direndam, digosok serta disental dengan menggunakan sabun, kekotorannya masih jelas kelihatan.

Tapi melalui perkongsian Facebook Rushima Yunus, beliau mengutarakan tip yang boleh membantu para ibu berdepan dengan masalah ini. Ujarnya dia seperti ibu lain yang mempunyai anak bersekolah habis cara untuk membersihkan kasut anak yang kotor.

Walau pun sudah melalui proses merendam, menyental dengan sepenuh hati, hasilnya agak menghampakan kerana ia memerlukan daya tenaga sentalan yang agak ekstrem.

Guna pencuci pinggan!

Puas mencuba pelbagai jenama sabun yang ada di pasaran, dia tergerak hati cuba membasuh kasut sekolah dengan bahan pencuci pinggan pula.

Oleh kerana yakin dengan kuasa pencuci pinggan mangkuk yang selama ini banyak membantunya mencuci lebih pantas di dapur, lalu cecair tersebut turut digunakan untuk membasuh kasut sekolah anaknya.

Keputusannya? Ternyata berkesan! Kasut sekolah lebih mudah untuk dicuci dan kembali putih seperti yang diingini. Selain itu, apa yang lebih mengembirakan, ia tidak memerlukan kuasa sentalan yang ekstrem.

Hanya dalam masa lima minit memberus secara konsisten, kotoran mula hilang! Menarik kan?

Tambahnya lagi, untuk mendapatkan kesan yang maksima, kasut sekolah hendaklah direndam di dalam air panas terlebih dahulu sebelum dibasuh.

Semoga panduan ini dapat menyelesaikan masalah untuk memastikan kasut sekolah anak-anak bersih dan nampak cantik tatkala digayakan ke sekolah.

Jenis fabrik kasut turut memainkan peranan untuk mengembalikan keputihan kasut tetapi tidak salah jika berkongsi panduan yang boleh mendatangkan manfaat bersama, bukan!

Sumber: Keluarga

Guna Kunyit Dan Madu Jika Mahu Bibir Cantik Dan Tidak Merekah. Wow, Jom Cuba Petua Superb Ini!

Bagi anda yang berdepan masalah bibir gelap, kering serta merekah, cuba praktikkan petua ini. Ia cara paling selamat merawat bahagian bibir yang diketahui sangat lembut dan sensitif.

Ia boleh diamalkan setiap hari kerana bahannya mudah didapati dan yang penting selamat. Tiada kesan sampingan bahkan tidak memudaratkan jika termasuk di dalam mulut atau termakan.

Perkongsian oleh Afieyzea Aleeschaylee untuk anda yang mempunyai masalah bibir kering dan pecah selain mengelakkan ia kehitaman.

Haa, hari ini Afiey nak share pula cara tradisional dijamin selamat untuk menyihatkan bibir kita perempuan yang suka pakai lipstick ni kadang tak sedar ada bahan-bahan yang dicampur tak elok untuk bibir dan semestinya kunyit tetap ada dalam setiap petua.

Bahan-bahan:

Kunyit

Madu

Cara-Caranya:

  • Campurkan kunyit yang di tumbuk halus ke dalam madu
  • Sapukan pada bibir
  • Biarkan 10 minit dan gosok rata bibir

Khasiat kunyit untuk bibir:

  • kandungan antiseptik & anti bakteria semulajadi dalam kunyit membantu masalah bibir kering dan luka..
  • kunyit juga kaya dengan Vitamin C semulajadi memberikan tona untuk bibir kehitaman..
  • kunyit juga mengandungi anti-inflamasi juga membantu mengurangan kehitaman pada bibir..

Khasiat madu untuk bibir :

  • membantu memberi tona / memerahkan bibir secara semulajadi
  • mengubati bibir kering rosak , pecah & hitam
  • melembabkan bibir

* Tips – tips lain , jangan terlalu kerap menjilat bibir anda ianya akan membuatkan bibir bertambah kering , minum air putih secukupnya.

*Buat banyak boleh simpan dalam peti nanti boleh pakai lagi.

Sumber: Keluarga

Anak Demam Sawan? Jangan Panik! Ikut TIPS Ini Jika Anak Terkena Demam Sawan!

TIPS JIKA ANAK TERKENA DEMAM SAWAN!

Awal pagi sehari sebelum krismas, jam di dinding menunjukkan pukul 1pagi. Doc baru balik kerja, dah beberapa hari doc demam dan batuk2. Anak doc yg paling bongsu, namanya Muhammad Thohir Al Haddad pulak berjangkit demam dari doc. Sejak magrib tadi berpangku di paha ibunya, dengan kain basah di dahi.

Baru je doc nak melelapkan mata, doc dikejutkan dengan teriakan suara isteri doc, “Abang, anak kita keras bang!” Doc pon waktu tu menggunakan naluri doc sebagai seorang bapa utk sambung tido balik. Sekali lagi wife doc teriak sambul tunjal kepala doc, “Abang! Thohir keras ni bang!” Suaranya mulai bernada ketakutan.

Baru doc sedar yg anak doc sudah terkena penyakit demam sawan atau dalam istilah perubatannya “Febrile seizure”.

Perkara paling menakutkan apabila anak yg anda kasihi demam dan terkena sawan. Namun apabila mereka terkena juga, walaupon sebagai seorang doc, terkedu juga seketika doc pada saat2 itu. Kali pertama doc berdepan situasi begini pada anak sendiri.

Tiba2 doc teringat latihan doc ketika menjadi doc pelatih (HO) dahulu, mentor doc pesan :

1. Bertenang! Jangan panik. Rekodkan waktu anak anda menghidap sawan dan tempohnya. Kerana maklumat ini amat penting bagi doktor kanak2 yang merawat

2. Demam sawan adalah disebabkan suhu badan yang terlalu tinggi (lebih 38’C) Oleh itu, cepat2 tanggalkan pakaian anak anda untuk mengurangkan suhu badannya. Pastikan anak anda memakai pakaian nipis dan berlengan pendek sahaja. Jika suhu terlalu panas, boleh tinggalkan anak anda dalam keadaan ber”pampers”.

3. Letakkan anak anda di atas kain bersih, dan dalam keadaan baring mengiring di sebelah kiri (Left lateral decubitus). Jangan sesekali meletakkan anak anda baring terlentang kerana ia boleh menyebabkan anak anda tersedak air liur/muntah.

4. Keluarkan sebarang object/makanan yang ada di dalam mulut anak anda untuk mengelakkan tercekik. Jangan sesekali sumbat sudu untuk mengelakkan rongga mulut anak anda cedera.

5. “Mandi jerlum” boleh dilakukan sementara menunggu sawan reda. Istilah ini bukanlah bermaksud dengan cara memandikan anak, tapi cukup dengan mengusap anak anda menggunakan kain basah. Perlu diingat bahawa tiada bukti saintifik yang menunjukkan mandi jerlum dapat membantu meredakan demam sawan. Bahkan,jika anda terlalu cepat menurunkan suhu, anak anda mungkin menjadi biru dan menggigil (Hypothermia)!

6. Ingat setiap keadaan yang berlaku. Contohnya keadaan anak mata, pergerakan kaki dan tangan serta samaada anak anda ada terberak/terkencing sewaktu sawan.

7. Demam sawan akan reda dengan sendirinya selepas 15minit. Namun,janganlah tunggu di rumah sahaja. Selepas 5minit pertama, segeralah ke klinik berdekatan. Jika anak anda baru pertama kali menghidap demam sawan,bawalah anak anda terus ke hospital berdekatan.

8. Demam sawan yang melebihi 15minit adalah tidak normal dan perlu menjalani pemeriksaan lanjut di hospital bagi mengenalpasti penyakit lain seperti meningitis.

9. Pesakit demam sawan tidak semestinya akan menjadi sawan babi (epilepsy). Namun risiko untuk mendapat demam sawan yang seterusnya adalah tinggi iaitu sekitar 30%. Oleh itu, sentiasalah bersedia dengan membeli Thermometer dan ubat demam seperti Syrup Paracetamol/Syrup Ibuprofen setiap kali anak anda demam. Dua2 sama sahaja, jangan tanya doc yang mana satu lagi kuat ya. Kah kah kah

10. Lagi satu,sebab ramai yang berminat nak tau tentang Cafe au lait spot, atau tanda lahir pada anak ni ada kaitan kah dengan sawan. Tanda lahir ada banyak jenis dan bentuk, secara general doc panggil Neurocutaneous stigmata.

Ya! sekiranya anak anda memiliki tanda lahir, memang ada risiko untuk mendapat sawan.

Dari dulu lagi doc memang dah takut sangat, sbb antara anak2 doc memang Thohir seorang sahaja yang ada tanda lahir Cafe au lait spot ni. Warnanya seperti warna nescafe susu. Sebab dalam bahasa France memang maksud dia Kopi susu.

Majoriti besar Cafe au lait spot ini adalah tidak berbahaya. Kaitan tanda lahir cafe au lait spot dan sawan adalah lebih penting untuk mendiagnosa penyakit lain seperti Neurofibromatosis type 1 dan McCune-Albright syndrome. Dalam kedua2 penyakit ini, tanda lahir akan biasanya membesar dan bertambah bilangannya.

Oleh itu, pesan doc, sentiasalah perhatikan bilangan dan saiz tanda lahir anak anda juga selain suhu badannya ya.

Namun itu tidak bererti anak yang tidak mempunyai tanda lahir tidak akan terkena demam sawan ya!

Nanti doc ada masa lapang doc akan karang artikel lebih detail tentang ini.

P/s : Alhamdulillah, Muhammad Thohir Al Haddad sudah selamat discharge pada 4pm, 25/12/17 dengan diagnosis “Complex Febrile Seizure”.

Sumber: FB Muhammad Uwais Al-Qorni

10 Sebab Jangan Buang Terus Uncang Teh Selepas Direndam.

rendam kaki dalam teh hilang bau busuk

Teh sememangnya salah satu minuman kegemaran rakyat Malaysia dengan tidak mengira kaum. Minuman ini juga sering digunakan sebagai supplement diet dalam mencegah kanser, antipenuaan dan alahan.

Meminum teh banyak khasiatnya tapi tahukah anda teh juga mampu membantu dalam kehidupan seharian dalam pelbagai cara?

#1 Hilangkan bau busuk peti ais

peti ais busuk hilangkan bau dengan teh

Mesti anda biasa guna serbuk baking soda untuk menyahbau peti ais anda kan? Tahukah anda, teh pun boleh diguna untuk menghilangkan bau kepam, masam atau hanyir? Letakkan beberapa uncang teh yang telah digunakan ke dalam satu bekas kecil dan biarkan di dalam peti ais. Nanti hilanglah bau kurang enak tu.

#2 Cegah peralatan dapur daripada berkarat

cegah karat periuk dan kuali

Uncang teh hitam boleh mengelakkan periuk dan kuali anda daripada berkarat. Ini kerana kandungan tanin dalam teh hitam mencegah besi daripada teroksida. Caranya ialah dengan hanya menggosokkan permukaan kuali atau periuk yang telah dicuci dengan uncang teh yang masih lembap.

#3  Melembutkan daging steak

steak lembut dengan teh

Kandungan tanin dalam teh hitam juga menjadikan ia sebagai pelembut daging yang sempurna. Anda juga boleh memerapkan daging steak kegemaran dengan bancuhan teh hitam sebelum digril untuk rasa yang lebih mencengkam jiwa.

#4 Mengurangkan mata bengkak dan lebam

teabag hilangkan eyebag mata panda

Teh juga diketahui sebagai bahan yang astringen dan bagus untuk kulit. Sekiranya anda mempunyai mata bengkak atau lebam, bolehlah meletakkan uncang teh di atas mata tertutup selama 20-30 minit untuk mengurangkan geleberan di bawah mata itu.

#5 Bersihkan karpet kegemaran anda

bau karpet hilang dengan serbuk teh

Kadang-kadang anak terbuang air atau termuntah di atas permaidani di ruang tamu. Tambah pula kalau anda memelihara kucing atau anjing, karpet itu ditopup pula dengan bau-bauan lain. Nak hantar ke kedai dobi tapi susah nak bawa. Jadi, apa yang boleh anda lakukan ialah taburkan serbuk teh yang sudah digunakan di atas karpet dan biarkan selama 15-20 minit sebelum divakum.

Sila gunakan serbuk teh yang kering ya, kalau guna serbuk teh basah nanti habis melekat warna teh di situ pula. Kalau anda gunakan serbuk teh berperisa seperti oren atau strawberi, makin wangilah karpet anda!

#6 Segarkan laci atau kereta anda

uncang teh gantung dalam kereta

Untuk menyegarkan laci almari yang berbau ‘lipas’, letakkan uncang teh yang kering di dalam. Boleh gunakan uncang teh berperisa untuk bau-bauan yang lebih menarik. Begitu juga dengan kereta anda, boleh gantungkan uncang teh di dalam kereta sebagai penyegar kereta. Kemudian buatlah kira-kira berapa banyak penjimatan sebab tak payah beli penyegar berbentuk pokok tu dah.

#7 Hilangkan gris dan minyak dalam sinki

rendam teh dalam pinggan berminyak

Kadang-kadang bila masak lauk sup daging atau menu berminyak, pinggan mangkuk anda pun turut jadi berminyak sampai susah nak cuci. Uncang teh boleh membantu menjimatkan masa menyental. Penuhkan sink dengan pinggan kotor itu dengan air suam, rendamkan dua atau tiga uncang teh yang telah digunakan dan biarkan beberapa jam. Nanti minyak melekit tu senang dicuci.

#8 Perasa tambahan dalam masakan

teh dalam masakan

Orang Jepun, China dan Korea selalu guna teh dalam masakan. Mereka menyeduh pelbagai mi, ikan dan daging dengan teh untuk mendapatkan rasa yang lebih kompleks. Ada juga yang suka buat pencuci mulut berasaskan teh. Sedap-sedap belaka!

#9 Hilangkan bau kaki

rendam kaki dalam teh hilang bau busuk

Siapa selalu kaki dia bau masam, angkat tangan! Kalau yang balik jogging atau dari gym tu, kadang-kadang masya Allah tak tahan sungguh bau. Menusuk. Sekarang bolehlah cepat-cepat pergi rendam kaki anda dalam air teh. Teh boleh membantu menghilangkan bau kaki anda, tahu?

Sekiranya kasut anda berbau, letakkan uncang teh kering (yang telah digunakan) ke dalam kasut.

Jamu Manjakani Homemade, Barulah Betul-Betul Ori!

Kalau dapat buat sendiri jamu pastinya lebih puas hati dan paling utama kita tahu kualiti jamu yang dihasilkan adalah original dan dalam masa yang sama menjimatkan berbanding beli yang sedia ada dipasaran.

Fungsi jamu pastinya untuk kesihatan dalaman, sekaligus mampu memberi kesan pada kecantikan luaran wanita. Ini sebagaimana perkongsian daripada Noraini Kahal menunjukkan bagaimana cara-cara nak  buat jamu manjakani. Ikuti perkongsian bermanfaat ini.

KAPSUL MANJAKANI HOMEMADE
Bahan-bahan :

Buah Manjakani

Kapsul kosong

Cara buat :

  1. Sangai seketika buah manjakani.
  2. Tumbuk dengan lesung batu untuk pecahkan manjakani.
  3. Kisar hingga halus.
  4. Tapis.
  5. Masukkan ke dalam kapsul.

Ekstra Info

1) Kapsul kosong beli di farmasi RM3.20/100pcs
2) Manjakani boleh beli di kedai sensei, kedai runcit india or pasaraya
3) cuci dulu baru sangai manjakani sekejap sahaja, asalkn biji manjakani panas.
4) Amalkan sebiji sehari.
5) Kalau period tu tak perlu amalkan. Just buat basuhan sahaja.
6) Biji manjakani ni kena tumbuk dulu sebelum dikisar sebab kalau tak ditumbuk boleh pecah blender.
7) Guna sarung tangan getah untuk masukkan serbuk manjakani dalam kapsul untuk menjaga kebersihan. Masukkan guna sudu sahaja, sangat mudah.

KHASIAT MANJAKANI
Berikut antara manfaat dan khasiat yang terdapat dalam buah manjakani

1. AWET MUDA
Antioksida melambatkan proses penuaan sel.

2. PENCEGAHAN BAU YANG TIDAK DIINGINI
Manjakani dikatakan bersifat astringen, berupaya membasmi bakteria dan kuman yang mencetuskan bau kurang enak pada faraj.

3. MATA YANG SIHAT
Astringen terbukti dapat memberikan penglihatan yang jelas kerana ia mengecutkan tisu-tisu pada mata.

4. RAWATAN PAYUDARA
Oleh kerana manjakani mempunyai sifat-sifat menegangkan kembali otot-otot, maka amalan meminum minuman bemanjakani dapat memperbaiki payudara yang telah hilang keanjalannya.

5. KULIT KERING DAN BERMINYAK
Astringen juga dapat mengaawal kulit kering dan berminyak.

6. PELBAGAI KHASIAT MAKANAN
Disebabkan manjakani mempunyai serat makanan ia dapat melawaskan pembuangan air besar. Vitamin dan zat galian serta karbohidrat dan protein boleh memupuk kesihatan.

7. MEMULIH OTOT DALAMAN FARAJ
Tannin pada manjakani amat mampu menegangkan semula otot-otot dalam faraj dan sekali gus merapatkan bahagian yang longgar, lemah atau kendur.

8. MENGAWAL LENDIR DAN LELEHAN FARAJ
Astrigen berupaya menyerap lendir dan lelehan faraj.

9. MENGECUTKAN TISU-TISU
Astrigen dikatakan berupaya mengecutkan semula tisu-tisu di dalam faraj terutamanya selepas bersalin.

10. MENEGANGKAN DAN MENCANTIKKAN KULIT
Astrigen dalam manjakani boleh mencantikkan kulit dan mencegah jerawat.

11. MENGUATKAN GIGI DAN KAYA DENGAN KALSIUM
Kalsium dalam manjakani boleh membantu menguatkan gigi dan tulang.

12. MULUT
Astrigen dalam manjakani dapat mengekalkan kebersihan mulut.

CARA DAN ATURAN GUNA

SEBAGAI LULUR/MASKER
Ambil serbuk buah manjakani ini dalam kuantiti separuh sudu kecil (terpulang kepada anda sebenarnya). Campurkan dengan air seolah-olah anda ingin memakai bedak sejuk. Agak-agak keperkatannya supaya mudah disapu. Sapu ke seluruh wajah anda. Biarkan ia betul-betul kering. Selepas itu, bilas dengan air bersih. Jika masalah muka anda teruk, sapulah setiap hari. Jika hanya untuk penjagaan sahaja, tiga kali seminggu sudah memadai.

Ia boleh juga digunakan untuk merawat luka samada luka biasa atau pembedahan perut selepas bersalin. Caranya, cuma sapu pes manjakani (serbuk yang dicampurkan dengan sedikit air)di tempat terbabit dan biarkan ia mengering. Selepas itu, dicuci perlahan-lahan sehingga bersih. Amalkan sehingga ia sembuh.

SEBAGAI EJEN PERAPAT / KEGUNAAN UNTUK BAHAGIAN SULIT
Bagi mendapatkan hubungan suami isteri seperti diimpikan, faraj wanita mestilah sentiasa dalam keadaan bersih, tidak berbau, rahim cantik terletak,faraj tidak banjir dan paling penting,maintain ketat bab perawan. Caranya cukup mudah. Ada beberapa cara sebenarnya.

Ambil serbuk manjakani dan campurkan dengan sedikit air lalu disapu ke pintu lubang faraj. Buat 3-4 kali seminggu pun sudah memadai. Tindakbalasnya akan segera dapat dirasai. Bertahanlah sedikit dengan rasa berdenyut-denyut di bahagian otot yang longgar sebab manjakani sedang bekerja untuk membantu anda.

SEBAGAI PENCUCI BAHAGIAN SULIT
Ambil satu sudu kecil serbuk manjakani ini dan campurkannya dengan segayung air(cebuk air). Kacau atau kocak-kocakkannya sehingga sebati dan gunakan semasa mencuci bahagian sulit anda. Air campuran yang lebih tadi bolehlah disimpan di dalam botol untuk kegunaan pada waktu-waktu yang lain.

*TIPS PENTING
Air janganlah disimpan di dalam botol terlalu lama sehingga berminggu-mingu. Bimbang ia akan bertukar menjadi masam sebab air paip kita bukanlah bersih sangat. Bakteria terlalu banyak. Jika air direbus terlebih dahulu lainlah ceritanya. Ia amat sesuai digunakan ketika wanita dalam keadaan haid kerana ia amat kaya dengan bahan antiseptik dan antioksida. Seelok-eloknya gunakan setiap hari sebagai amalan. Cara ini juga berupaya untuk mengetatkan faraj anda.

sumber : Noraini Kahal Via MAHN

Ikut Cara Ini Elak Ruang Kotor Ketika Cuci Kipas. Jimat Dan Habuk Juga Tidak Melekat!

Nak sihat dan bebas dari penyakit, rumah kenalah bersih dan kemas. Tapi jangan bab habuk dan sampah saja yang diberi perhatian, bab barang-barang dalam rumah juga penting.

Tentu ada yang menghadapi masalah terutama ketika menyapu habuk pada kipas. Habis habuk-habuk berterbangan, jika dibiarkan  melekat pula pada barangan lain.

Untuk memudahkan anda mencuci kipas  dengan pantas dan mudah tanpa menyebabkan habuk-habuk berterbangan sehingga mengotorkan ruang di dalam rumah, bolehlah cuba tip ini.

1. Masukkan sarung bantal pada bilah kipas. Kemudian, tarik sarung bantal ke bahagian atas dan bawah bilah kipas.

2. Tarik semula kain tersebut dan habuk serta kotoran yang ada akan turut dibersihkan juga.

Bagi memastikan kipas yang dicuci tidak berhabuk kembali dalam tempoh 2 hingga 3 bulan, lakukan tip di bawah ini. Selain mudah, ia juga menjimatkan kerana tidak perlu berbelanja lebih. Selamat mencuba!

3. Basuh bilah kipas dan bersihkan kipas anda terlebih dahulu.

4. Kemudian tuangkan sedikit pelembut kain ke dalam bekas tanpa campur air.

5. Celupkan span atau kain ke dalam cecair pelembut tadi dan sapukan pada permukaan bilah dan jaring kipas.

6. Biarkan selama 5 minit. Kemudian bilas dan keringkan kipas tersebut. Lepas tu baru pasangkan kipas itu kembali.

Sumber: Keluarga

 

Sapu Softlan Pada Kipas, Habuk Tak Melekat Selama 3 Bulan

 

Kewujudan habuk pada bilah kipas pastinya merupakan sebuah pemandangan yang menyakitkan mata. Tambahan pula bagi mereka yang amat mementingkan kebersihan.

Sekiranya anda baru sahaja membersihkan kipas pada seminggu sebelum, habuk pada kipas sudah melekat semula seolah-olah tidak pernah dibersihkan.

Percaya atau tidak, masalah ini dapat diselesaikan dengan menggunakan bahan yang sudah tersedia ada dengan cara yang mudah sahaja tanpa perlu berbelanja lebih.

Caranya mudah sahaja, mula-mula basuh dan bersihkan kipas terlebih dahulu dan bila semua habuk sudah dibersihkan, tuangkan pelembut pakaian ke dalam penutup botol tanpa perlu dicampurkan dengan air.

Kemudian, celupkan span ke dalam cecair pelembut ini dan sapukan kepada permukaan bilah-bilah dan jaring kipas. Biarkan selama 5 minit sebelum membilasnya dengan air. Keringkan dan pasangkan kembali kipas.

Selamat mencuba!