5 Senaman Ringkas Dapat Hilangkan Lemak Di Belakang Bahu

Pernah tak anda rasa sukar nak pakai pakaian yang selama ini biasa anda pakai, rasa seperti tersangkut di bahagian belakang badan atau sendat semacam. Kesukaran memakai pakaian dan rasa tidak selesa bila mengerakkan bahu anda ke depan dan ke belakang mungkin berpunca dari lemak yang tersimpan di bahagian belakang badan anda.

Sememangnya tidak selesa betul tak? Jadi mesti anda sekarang sedang berusaha untuk menghilangkan lemak di belakang anda terutama di bahagian belakang bahu yang selalu mengganggu pemakaian anda.

Ini  beberapa latihan yang paling mudah tetapi berkesan untuk belakang badan anda yang boleh dilakukan di mana saja – walaupun di pejabat anda. Semua yang anda perlukan untuk mula bersenam adalah dinding!

Kepala dan Leher

Berdiri di dinding dan tekan belakang badan anda ke dalamnya, bermula dari tulang belakang anda. Tekan tulang belakang anda ke dinding terlebih dahulu, kemudian lengkungkan punggung atas anda, supaya ia tidak menyentuh dinding. Perlahan-lahan tolak badan anda ke dinding. Bengkokkan leher anda ke depan dan meregangkan bahagian atas kepala anda ke arah siling. Jangan tundukkan dagu anda terlalu dekat dengan tulang kolar anda kerana anda perlu merasakan sedikit tegangan leher semasa sesi latihan ini.

Tulang Belakang Atas

5 senaman ringkas hilangkan lemak di belakang bahu

Berdiri di dinding dan letakkan lengan anda sebaris dengan dinding. Tolak siku anda ke belakang perlahan – lahan sehingga menyentuh dinding. Jangan biarkan bahu anda bergerak kehadapan atau kebelakang ketikan senaman ini.

Bahu

5 senaman ringkas hilangkan lemak di belakang bahu

Tolak punggung anda ke dinding. Perlahan tarik bahu kiri anda dari dinding dengan menolak bilah bahu anda ke dinding. Ulangi bahu kanan.

Kawasan Tulang Belakang

5 senaman ringkas hilangkan lemak di belakang bahu

Tekan punggung anda di dinding atau di atas kerusi. Tolak tulang belakang anda ke dinding dan lenturkan sedikit lutut anda. Tolak bahagian bawah belakang anda ke dinding dengan membongkok sedikit serta mengetatkan otot perut anda.

Luruskan satu kaki anda perlahan – lahan pada satu masa, dan pastikan punggung bawah anda ditekan rapat ke dinding.  Untuk lebih banyak renggangan Luruskan kaki anda, letakkan tangan anda pada pinggul dan tekan sedikit ke bawah.

Nota: Jika anda merasa sakit atau rasa tidak selesa di bahagian belakang anda, berhenti melakukan latihan ini.

Tulang Punggung

5 senaman ringkas hilangkan lemak di belakang bahu

Diri bersandar dengan punggung pada dinding dan jarakkan kaki anda sekitar 35-40 cm dari dinding. Perlahan-lahan mula menekan punggung anda kea rah dinding dengan membengkokkan lutut sehingga tahap yang selesa. Punggung bawah anda harus ditekan ke dinding dan anda tidak boleh merasa tidak selesa ketika melakukan latihan ini. Ulangi latihan beberapa 1kali.

Kredit Brightside

 

Sumber: Petua Ibu

Amalan Rendam Kaki Dgn Air Yg Di Campur Dgn Sedikit Ais Dapat Melegakan Ketegangan Otot Dan Dapat Mengelakkan Dari Gangguan Jin!

Tahukah anda bila anda bangun dari tidur bila di pijak kaki pada lantai yang sejuk jika anda terasa menyucuk2 di tapak kaki itu maknanya dalam badan anda banyak angin.Angin dalam badan anda itu angin tidak elok ..

Sesiapa yang mengalami masalah tersebut,Kerap sakit kepala,sakit belakang,sakit belikat ,lenguh tengkuk,Kerap sedawa,Kerap kembung perut..

Jika angin Tak di buang dalam badan boleh mengakibatkan bisa seluruh sendi badan.Ada Masa jadi susah tidur malam..

Sebelum ini Saya Ada share #Rendam kaki dalam ais.Sy share semula agar bermafaat pada mereka yang memerlukan..

Tahukah anda amalan rendam kaki dgn Air yg di campur dgn sedikit ais dapat melegakan ketegangan otot dan dapat mengelakkan Dari #GangguanJin..

Terapi rendam kaki dgn air yg dicampur sedikit ais bagi org yg sukar tidur malam baik jika di amalkan..

Bagi masalah sakit kepala,Bisa sakit badan,elok amalkan rendam kaki dgn Air yg dicampur ais ini..

Sekiranya anda ada gangguan jin yg Kronik anda pasti sakit seperti menyucuk2 di kaki yg di rendam..Itu tanda yg tubuh kita ada gangguan makhluk halus..Sekiranya di amalkan inshaaAllah izin Allah jin akan terhindar dari tubuh anda..

Lagi baik jika di campurkan dgn daun bidara limau dan garam bukit dalam air berais itu..

Kesan nya amat baik dalam tubuh badan kita..
Cuba la ..

Sy setiap hari setiap pagi dan sebelum tidur pasti akan rendam..
Amalkan sebelum rendam kaki baca

#Al_Fatihah7x
#AlI_khlas7x
#Dan_selawat7x

Cuba la kesan nya amat memberangsangakn..

InshaaAllah Izin Allah Kaki badan akan Rasa ringan..

Kesan Gangguan makhluk halus..
=Kaki Rasa Pijau bila di rendam kaki dalam Ais
=Lenguh kebas pada kaki
=Sakit mencucuk di kaki

Sekiranya anda ada kesan ini nasihat sy dapatkan rawatan islam berhampiran …

Harus di ingat ini adalah Salah satu Alternatif dalam rawatan islam sebagai salah satu iktiar untuk merawat pesakit..inshaaAllah izin Allah Sakit anda akan sembuh.Semua atas izin Allah..

Baik Juga anda amalkan Mandi Ais seperti yang Saya sendiri share artikel sebelum ini….
Siapa yang Tak tahan Mandi ais boleh la Cara di atas..

Moga bermafaat pada mereka yang memerlukan InshaaAllah Aamiin

Sumber:
Pusat Perubatan Islam Al-Mujahidin

Inilah 5 Jenis Makanan Orang Perempuan Kena Amalkan Untuk Elak Kanser Payudara

Boleh dikatakan bahawa kes wanita yang mengidap penyakit kanser payudara semakin meningkat pada masa kini. Tidak dinafikan jika penyakit kanser payudara merupakan penyakit turun temurun dalam genetik keluarga, tetapi usaha kita untuk mengelakkannya juga perlu agar risiko untuk terkena penyakit kanser payudara berkurang.

Kini penyakit kanser payudara juga tidak mengenal usia. Bahkan perempuan seawal 20an juga sudah ada yang didiagnos dengan penyakit kanser payudara apabila ia bermula hanya dengan ketulan atau benjolan kecil di bahagian payudara yang dipanggil cyst atau fibroid.

Salah satu faktor yang memainkan peranan dalam mengelakkan risiko penyakit kanser payudara adalah pemakanan. Cara pemakanan haruslah dititik beratkan agar diri sentiasa mengambil makanan yang sihat untuk menjamin kesihatan yang baik berpanjangan.

Ketahui lima jenis makanan yang membantu dalam mengelak penyakit kanser payudara bagi perempuan.

Sayur-sayuran berjenis cruciferous

Brokoli, kobis bunga, kobis cina, dan kobis merupakan sayuran cruciferous yang kaya dengan bahan-bahan anti-kanser. Sayuran jenis cruciferous mengandungi fitonutrien yang boleh menghentikan penularan sel kanser serta menahan sepenuhnya dari ia terjadi. Makan sayuran jenis cruciferous dalam rutin harian anda bersama minyak zaitun kerana ia juga dapat membantu penyerapan dalam badan dengan lebih pantas.

Limau gedang

Ia lebih dikenali sebagai grapefruit yang perkaya dengan bahan antioksidan membantu dalam mengelakkan adanya sel kanser dalam badan. Ianya juga kaya dengan vitamin C mengurangkan risiko kanser perut, kolon, esofagus, kelenjar, payudara dan servik.

Kacang tanah dan jem mentega kacang

Memakan kacang tanah atau jem mentega kacang boleh membantu dalam menguatkan sel pertahanan tubuh badan dari terkena penyakit kanser payudara kerana ianya kaya dengan vitamin E yang baik untuk tubuh badan.

Beri

Semua jenis buah beri merupakan sumber makanan yang paling bagus dalam menghindar penyakit kanser payudara. Raspberi, beri biru, strawberi dan cranberry merupakan agen yang bertindak lebih efektif dalam mengelak kanser.

Salmon

Kekurangan vitamin D dalam badan boleh mengundang kepada penyakit kanser kolon dan payudara. Vitamin D membantu dalam mengelakkan penularan sel kanser. Pengambilan salmon dalam makanan dapat mengurangkan risiko penyakit kanser kerana salmon kaya dengan vitamin D.

Sumber: http://www.islamituindah.com.my

Setelah Tahu Pelbagai Khasiat “Epal Rebus”, Saya Tidak Mahu Makan Epal Mentah Lagi! Menyesal Baru Tahu Sekarang..

Epal adalah salah satu jenis buah yang sangat mudah ditemukan di Semua Negara, Epal pun tidak ada musim- musimnya, kita boleh menikmati buah Epal Bila pun kita mahu sepanjang tahun. Namun sayangnya kita semua pasti mengambil Epal mentah langsung, padahal khasiat Epal rebus itu sangat banyak,lho!

1. Usus menjadi lebih baik dan lancar

Setelah Epal dipanaskan, kandungan pektin dalam Epal akan melunak, nah, pektin yang sudah lunak ini akan lebih mudah dicerna oleh tubuh manusia. Pektin Epal dapat membantu melancarkan BAB, mencegah infeksi usus dan mengobati diare.

2.Menurunkan gula dan lemak darah

Makan Epal yang sudah dimasak mampu membantu tubuh menurunkan gula dan lemak darah, serta meningkatkan antioksidan tubuh agar lebih terlindung dari bakteri kuman penyakit. Epal rebus juga mampu menurunkan kolesterol!

3. Mencegah panas dalam

Rutin mengambil Epal rebus dapat mencegah terjadinya gejala- gejala panas dalam seperti sariawan, sakit tenggorokan, gusi bengkak dan lain- lain.

Nah, sudah tahu kan khasiat- khasiatnya yang luar biasa? Mungkin kamu bertanya- tanya, bagaimana yah caranya membuat Epal rebus? Simak di bawah ini:

Potong Epal menjadi 6-8 bagian, masukan ke dalam panci berisi air, kemudian rebus bersamaan dengan air. Bila airnya sudah mendidik, angkat Epalnya dalam sudah boleh dimakan. Makanlah 1 hari sekali, dan rasakan efek- efek ajaibnya!

Epal yang direbus juga cocok sekali untuk beberapa kelompok orang berkebutuhan khusus seperti: orang- orang yang hanya bisa terbaring di ranjang, orang yang lambung dan ususnya tidak bekerja dengan baik, orang yang tidak bisa mengunyah, dll.

Bila sebaiknya mengambil Epal?

Epal sebenarnya paling baik dikonsumsi di pagi hari, mengapa? Epal mengandung banyak gula,cocok sekali dikonsumsi saat lapar di pagi hari. Pagi hari juga merupakan saat- saat lambung manusia bekerja keras, gula baik dalam Epal pun akan mudah diserap langsung oleh tubuh. mengambil Epal saat peruh kosong dapat membantu pencernaan dan meningkatkan energi tubuh.

Makan Epal sebelum makan makanan berat pun memiliki 1 manfaat, yaitu membantu diet. Memakan Epal dapat memberimu rasa kenyang sehingga membuatmu tidak akan mengambil terlalu banyak makanan berat.

Wiih, ternyata khasiat Epal rebus sebanyak ini! Tak pernah tahu kan?

Jom, segera share informasi penting ini kepada teman- teman dan kerabatmu!

Sumber: Coco

Tips Melawan Kesedihan Dan Kekecewaan Bila Ia Datang Menyapa

Ramai yang menitiskan air mata di saat sedih, kecewa. Setiap manusia sudah diciptakan begitu. Inilah yang dinamakan fitrah.

Namun, kadang-kadang, kesedihan dan kekecewaan kita itu berpanjangan.

Ramai yang sedih kerana kehilangan sesuatu yang di sayangi, kegagalan dalam sesuatu pekerjaan dan pelbagai lagi.

Semua ini lah yang dinamakan mehnah dan juga tribulasi buat kita semua di dunia ini. Sukar dan perit untuk melalui semua ini.

Jadi di sini, ingin saya berkongsi sedikit bersama sahabat dan juga seluruh pembaca tentang bagaimana untuk kita mengurangkan rasa sedih dan kecewa itu.

Dengan harapan semua ini dapat memberi manfaat kepada anda dan juga saya.

Kadang-kadang hati kita terasa gelisah dengan apa yang membuatkan hati kita sedih dan kecewa. Ada sesetengah dari kita, bertindak di luar kewarasan akal.

Ada yang marah kepada insan lain yang mungkin menjadi penyebab kepada kesedihan kita itu, ada yang berfoya-foya dan membuang masa bersama rakan. Semua itu usaha mereka untuk hilangkan kekecewaan.

Tidak kurang juga mereka yang berkurung di dalam bilik, tidak makan, tidak bercakap dan sudah tidak seperti manusia lain. Pada peringkat awal kita mengalami kesedihan dan kekecewaan ini, mungkin murung itu perkara biasa.

Tetapi, wajarkah jika kemurungan itu berpanjangan? Apakah ianya member kesan yang baik untuk kita? Sama-sama kita renungkan seketika.

Apabila kesedihan dan kekecewaan ini datang menyapa, berilah ruang dan waktu untuk diri kita berehat sekejap, muhasabah diri kita.

Kerana mehnah dan tribulasi yang kita hadapi itu datang dari Allah.

Kadang-kadang melalui ujian itu, DIA ingin mengingatkan sesuatu kepada kita. Itulah pentingnya untuk kita berfikir sejenak, renungkan kehidupan kita selama ini. Mana yang tidak elok, kita cuba perbetulkan.

Ingat lah kembali apa tujuan kita hidup. Adakah ianya hanya untuk mendapatkan apa yang kita inginkan? Adakah kita yang menguasai dunia ini? Dan adakah tempat tinggal kita selamanya di dunia ini?

Kita hidup ini, bukan hanya untuk mendapatkan apa yang menyeronokkan hati kita.

Saya dan anda juga pernah melalui saat-saat kesakitan dan kesedihan dalam menghadapi ujian Allah SWT.

Kadang-kadang, saya sendiri rebah dan terasa sudah tidak terdaya lagi untuk bangun. Tetapi, bila difikirkan kembali, ‘apakah tujuan aku hidup?’.

Persoalan tu benar-benar menusuk ke jiwa.

Dan saat ini harus kita ingat, di dunia ini cuma persinggahan, tempat untuk kita mencari sedikit bekalan untuk dibawa kembali kepadaNYA nanti.

Seterusnya, sematlah di jiwa dan minda kita bahawa semua yang ada di dunia ini termasuklah tribulasi dan mehnah yang kita dapat itu adalah datang dari Allah.

Apa yang kita sayang itu juga datang dari Allah, kejayaan dan kegagalan itu juga datang dari Allah. Hatta, perasaan sayang, kecewa, sedih dan gembira itu juga datang dari Allah.

Kesedihan Dan Kekecewaan
Kesedihan Dan Kekecewaan

Semuanya datang dari Allah.

Jadi, usah lah kita bersedih berpanjangan, kerana Allah bersama kita dalam apa jua keadaan dan semua itu datang dari Allah

Dan pastinya perasaan sedih dan kecewa itu juga lama-kelamaan akan pergi.

Dekatkan lah diri pada Allah. InsyaAllah DIA akan membantu kita.

Seseorang yang berusaha menjadi hamba yang soleh dan solehah itu, pasti akan mengaturkan langkahnya di bumi ini dengan rapi dan kemas.

Langkah itu bertunjangkan satu matlamat iaitu untuk mendapatkan keredhaan Allah.

Di saat kesedihan, cubalah pujuk hati, ucapkanlah “Ya Allah, hamba terima semua yang berlaku ini untuk mendapatkan keredhaan-Mu, kuatkanlah hamba untuk menghadapi semua ini.”

Memang kadang-kadang walau sejauh mana pun kita memujuk hati ini, terdetik juga kesedihan itu walau se saat. Kan?

Walaupun begitu, cubalah untuk terus mendidik hati kita untuk sentiasa bergerak hanya untuk mendapatkan keredhaan Allah. Percayalah pada Allah. DIA menetapkan sesuatu yang terbaik untuk kita.

Apabila kita redha, DIA akan meredhai hidup kita. Dan di setiap kesedihan itu, pasti DIA telah mempersiapkan sesuatu yang membahagiakan kita.

Yang terakhir, banyakkanlah berzikir dan berdoa.

Semua ini terlalu mudah untuk kita lakukan kerana perlakuan ini tidak terhad. Di mana pun kita berada, kita boleh untuk berzikir dan berdoa.

Perkara ini cukup penting walaupun mudah. Kerana kedua-dua aspek inilah yang akan menghubungkan hati kita dengan Allah setiap masa.

Penutup:

Semua yang dinyatakan di atas ini hanyalah sedikit perkongsian buat sahabat. Mungkin ada tips-tips lainnya untuk mengurangkan kesedihan dan kekecewaan itu.

Tetapi inilah yang sentiasa saya praktikkan untuk diri ini.

Kadang-kadang air mata itu tetap mengalir di saat kesedihan dan kekecewaan. Tetapi dengan perkara di atas ini, serba sedikit saya mampu memujuk hati ini.

Jika terdapatnya pertambahan, boleh lah kita kongsi bersama. Semoga hidup kita sentiasa di berkati oleh NYA.

Teruskan berusaha menjadi manusia yang lebih baik walaupun dosa masa lampau kita itu mungkin terlalu besar dan memberi kesan mendalam pada hidup kita. Namun, percayalah pada Allah. Yakinlah pada DIA.

7 Tips Mudah Untuk Melatih Anak Anda Solat Subuh

Riak Babah Yaya menyampaikan ‘seru’nya:

“Mama, lepas ni, ajar Yaya solat Subuh”.

Riak wajahnya serius. Saya tahu, mesti suami serius tentang hal ni.

“Ok” jawab saya pendek. Tapi dalam hati tertanya-tanya ‘ok ke Yaya solat Subuh. Nak ke dia? ke dia akan merengek-rengek, tak mahu solat?’

Sebab di fikiran saya solat subuh lain dari solat-solat yang lain. Sebab waktunyakan awal macam tu. Nak ke anak solat bila diminta? Ye lah, dia baru nak masuk 6 tahun. Untuk bangun tidur pun perlu dipujuk-pujuk baru mood dia ok.

Dalam tertanya-tanya tu, saya lakukan juga. Tapi perkara pertama yang saya lakukan ialah beritahu yaya ‘kenapa dia kena solat subuh’.

Solat belum suruh lagi, tapi cerita dulu. Saya ingat lagi, kata Yaya:

“Tapi kan Yaya dah sembahyang magrib, isyak, sembahyang kat sekolah (zohor/asar)”

Saya jawab simple je:

“Sembahyang ada lima Yaya: Magrib, Isyak, Zohor, Asar, and Subuh. Sebab kita nak ingat Allah. Allah suka kalau kita solat semua. Nanti Allah pun akan ingat kita, sayang kita laaaagi banyak, protect kita dari orang jahat, bagi kita present, bagi kita happy. Yaya nak tak Allah sayang yaya macam tu?”

Anak ni senang je. Bila kita dah umpan dia dengan benda benda yang best tu, mudah je dia jawab “Nak”

“OK, kalau yaya nak, esok Yaya start solat subuh ek. Solat dengan mama. Lepas mandi kita take wuduk and solat.” Saya memberi gambaran bagaimana rutinnya paginya akan berubah esok.”

“Nanti mama ajak Yaya solat subuh Yaya jangan nangis ek. Kita solat happy-happy ok. Sebab yaya kan nak Allah sayang Yaya, betul tak?” Ayat ni penting supaya dia kena ‘alert’ yang esok dia tak boleh merengek, tak boleh nangis bila di ajak solat.

“Ok mama” jawapannya, bunyik macam ok. Tapi saya debar untuk tahu macamana ragamnya esok hari bila sampai waktu utk solat subuh tu.

Masha Allah, sejujurnya saya benar-benar terperanjat. Saya sangkakan dia mula nak merengek, mula nak culas, tapi dia follow apa yang mama suruh buat: mandi, take wuduk, pakai baju sekolah, pakai telekung, solat dengan mama. Siap berzikir lepas solat. Kemudian baru doa.

Takde merengek, takde nak buat hati mama panas. Gayanya tu macam dah biasa solat subuh.

Alhamdulillah, terima kasih Tuhan kerana memasukkan nur-Mu dalam hati anakku. Sudah beberapa hari ini kami solat subuh bersama.

Ia memberi saya kefahaman baru. Yang anak walaupun kecil sebenarnya tidak sukar untuk mula belajar beribadah. Walaupun untuk solat subuh yang dugaannya lebih hebat.

Mengikut pengalaman saya yang kecil ini, saya rumuskan begini. Untuk mudah melatih anak kecil solat subuh:

#1 Biasakan Dulu Anak Solat Yang Lebih Mudah

Yaya bermula dengan solat maghrib. Ia diwajibkan setiap hari sampai dia sudah terbiasa dengan rutin itu. Sehingga dia tahu, solat itu ‘part of her daily life’.

Pada peringkat awal saya tak minta dia solat semua. Hanya maghrib. Sebab saya taknak anak rasa terbeban sampai tak suka dengan ‘solat’. Bayangkanlah, tak pernah solat tetiba kena solat 5 waktu.

#2 Sambung Pula Dengan Solat Yang Lain Sekiranya Sudah Terbiasa

Bila anak sudah ada idea dan biasa dengan solat, sambung pula dengan solat lain yang juga mudah: solat isyak. solat zohor dan asar. Insha Allah bab ini tidak sukar.

#3 Terangkan Kepada Anak Anda Sebab Solat Subuh

Untuk solat subuh, berikan anak kefahaman dulu kenapa dia perlu bangun pagi dan solat subuh. Apa yang anak akan dapat bila dia melakukannya. Apa kaitan solat subuh dengan hariannya.

#4 Solat Bersama Sama Anak

Bila anak dah faham ‘the why factor’, ajak anak solat bersama-sama kita. Nyatakan stepnya satu persatu: mandi, take wuduk, etc. Sebab ini adalah pengalaman pertama anak. Jadi step perlu jelas untuk mereka.

#5 Puji Anak

Bila anak memberikan kerjasama yang baik, wajib puji mereka. Siap peluk siap cium bagai. Biar anak tahu yang kita semakin sayang dia bila dia suka solat.

Kalau anak menunjukkan aksi ‘liat’, beri mereka galakan. Anak boleh buat, cuma maybe mereka tak biasa lagi. Tak faham lagi. Sebab ia adalah perkara baru untuk mereka. Jadi tugas kita ialah teruskan mengajak dengan memberi galakan.

Puji perubahan kecil yang mereka lakukan.

#6 Consistency Itu Penting

Ajak anak solat subuh setiap hari walaupun hari tu kita dah lambat. Walaupun kita perlu keluar lebih cepat. Supaya anak faham, solat subuh ni mesti dilakukan setiap hari, sama macam dia mesti makan, tidur.

Walaupun terkejar-kejar waktu, lakukan dengan cara yang bahagia. Supaya anak nampak solat subuh ni best. Ada zikir. Zikirlah seronok seronok, happy-happy, walaupun dalam hati ‘alamak, dah lambat sikit’. Anak akan nampak ia best sama macam mereka happy kalau dapat main di playground.

#7 Berdoa Kepada Allah

Kita mak ayah cuba yang terbaik, tapi kita pun tahu hidayah ni dari Allah. Yang buka hati anak untuk suka solat adalah Allah. Jadi kita serah kepadaNya. Selepas solat, saya akan doa, antaranya:

“O Allah, thank you bagi anak mama suka solat subuh. Please help yaya untuk bangun happy, solat subuh happy everyday. Thank you Allah”

dan ia sengaja di nyatakan dengan jelas supaya anak dengar dan dia juga meng-amin-kannya.

“We do the best, nanti tahulah Allah uruskan the rest”

Saya yakin ibu bapa lain juga punya pengalaman atau tips masing-masing dalam hal ini. Yang dikongsikan di sini hanya berdasarkan pengalaman saya meminta yaya solat subuh dan alhamdulillah, dia solat dengan gembira.

Jika anda juga punya pengalaman dan tips, mohon share kan juga semoga kita semua boleh mendapat manfaat dari nya. Mudah-mudahan Tuhan membantu kita semua mendidik anak-anak, dan menjadikan mereka manusia luar biasa: yang dalam hatinya ingat Tuhan, yang luarannya juga hebat sebagai khalifahNya.

Wanita, Jangan Lupa Hafal 13 RAHSIA Ini Kalau Nak Selamat Daripada Bercinta Hak Milik Orang!

Gambar sekadar hiasan. – Google

Nak hidup zaman sekarang, macam-macam orang sanggup buat sampai bercinta hak milik orang pun jadi perkara biasa! Lagi parah kalau wujud orang yang jenis tak cukup satu.

Suka curi peluang mengurat awek demi puaskan hobi luar biasanya! Dah ada anak bini pun, ada yang mengaku masih bujang. Itu yang jadi sakit hati! Sudahnya si perempuan dituduh perampas.

Ok, jangan susah hati sebab kali ini Hakak nak kongsi cara nak jadi detektif untuk selamatkan diri dari bercinta dengan suami orang, jom selongkar tip ini…

1. Jenis cakap tak pandang mata

Bila berbual dengan anda matanya tidak memandang wajah atau muka anda kerana takut pembohongannya dikesan.

2. Mata asyik ‘merayau’

Ketika sedang berjalan-jalan dengan anda matanya liar memerhatikan sekeliling kerana dia takut/risau terserempak dengan rakan-rakan isterinya atau saudara mara. Dan juga menggatal tengok awek lain.

3. Jenis makan tempat PRIVATE

Jarang mengajak anda makan di tempat terbuka untuk menjaga line dengan makan di tempat-tempat yang sulit dan tersembunyi. Atau jauh dari tempat tinggalnya.

4. Payah nak contact

Sukar untuk menghubungi telefon bimbitnya kerana sering tidak dapat dihubungi kerana sebenarnya dia menggunakan 2 atau 3 talian (sim card) dan anda hanya mempunyai nombor talian yang dikhaskan untuk menggatal. Atau beralasan tidur atau silent.

5. Tak pernah bawa jumpa orang tua

Sama sekali tidak akan mengajak anda datang ke rumahnya untuk bertemu kedua orang tuanya.

6. Ada barang budak

Dalam keretanya ada tanda-tanda kehadiran budak kecil seperti anak patung, selipar, puting ataupun tompok-tompok berbau susu di kusyen kereta.

7. Pengalaman luar biasa

Bila bersembang tentang rahsia wanita, pengetahuannya luar biasa kerana dia sendiri pernah tinggal serumah, sebilik dan sekatil dengan wanita.

8. Miang sangat!

Tahap kemiangan dan kegatalannya melampau, mungkin kerana terlalu di kongkong oleh isterinya. Bila memandang tubuh anda, matanya menakutkan (tafsir sampai ke dalam kata orang tua). Tangannya pun gatal menjalar. Cium pun nak. Ada pengalaman.

9. Sedikit boroi

Perutnya buncit atau boroi kerana makan dan minumnya dijaga oleh isteri mithali yang baik dan setia di rumah.

10. Suka bawa diri kalau jawab call

Bila telefon bimbitnya berbunyi, dia akan pergi ke tempat yang agak jauh dari anda untuk menjawabnya atau jika di dalam kereta dia akan membiarkan telefon berbunyi tanpa menjawabnya selepas melihat nombor yang terpapar di screen kerana yang menelefonnya adalah isterinya atau koleksi awek-awek yang lain.

11. Kereta kemas semacam

Keretanya akan dikemaskan kononnya baru balik dari kerja. Kasut dan beg diletak di depan semula.

12. Cuba check pelekat kereta!

Pelekat parking akan ditanggalkan untuk mengelak diketahui tempat tinggalnya.

13. Media sosial yang kurang kawan

Ini paling mudah, godek media sosial miliknya. Kalau jenis tak up gambar seseorang dalam media sosial pun pelik juga. Sila bertukar jadi detektif, stalk samapi dapat kesan sesuatu!

Haaa… apa susah sangat nak selesaikan masalah ini… semuanya di hujung jari. Nak kena rajin dan bijak sikit saja. Semoga kita terlepas dari status PERAMPAS hak orang! Semoga bermanfaat!

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber: Mingguan Wanita

Awas! 6 Perkara Yang Dilakukan Akan Menyebabkan Rezeki Anda Tidak Berkat

Setiap akhir bulan merupakan hari yang dinantikan buat semua orang yang bekerja makan gaji. Tidak kira swasta maupun pekerja kerajaan, masing-masing menunggu gaji masuk.

Jarang kita dengar pekerja tidak ambil tahu mengenai gaji masing-masing. Baik yang berjawatan rendah dan tinggi masing-masing sudah ada dalam fikiran apa yang hendak dibeli dan membayar hasil dari apa yang telah usahakan.

Kita sering merungut tentang gaji yang kecil walaupun gaji bulanan tersebut mampu beli sebuah motor secara tunai.

Kita sering menyalahkan orang atasan kita yang memberikan gaji yang sedikit.

Tetapi adakah kita tertanya-tanya, mengapa gaji sering tidak cukup walaupun sudah bermacam cara dilakukan, seperti berjimat cermat dan melakukan senarai keperluan apa yang perlu dibeli sahaja.

Di sinilah segala persoalan yang bermain difikiran itu terungkai satu persatu.

Marilah kita lihat jika ada antara perkara atau kelakuan yang kita lakukan dibawah yang sering kita lakukan ketika menjalankan tugas seharian.

Mungkin inilah punca rezeki yang kita terima tidak berkat;

#1 – Datang Lewat Ke Pejabat

Ketika mendapat pekerjaan, kita telah menandatangani kontrak waktu pejabat yang perlu kita datang dan balik. Kita datang lewat dan minta kawan punch cardkehadiran dan pulang awal.

#2 – Melengahkkan Kerja

Jika kerja bermula pukul 8.00 pagi, masa tersebut digunakan untuk ke kafe atau gerai yang berdekatan untuk membeli sarapan, tidak sempat masak katanya sebab sibuk menyiapkan anak nak sekolah dan suami. Akhirnya pukul 8.30 atau 9.00 pagi baru mula kerja

#3 – Menggunakan Harta Syarikat Untuk Tujuan Sendiri

Alat tulis merupakan harta pejabat yang sering disalah gunakan. Ada yang membawa balik untuk tujuan peribadi atau anak-anak dirumah

#4 – Membuat Tuntutan Melebihi Apa Yang Dikerjakan

Membuat tuntutan kerja lebih masa atau perjalanan melebihi dari apa yang dikerjakan bukan sahaja salah di sisi undang-undang syarikat malah lebih teruk lagi duit tersebut merupakan duit haram

#5 – Bermain Telefon Bimbit Ketika Bertugas

Terdapat banyak aplikasi di dalam telefon bimbit seperti permainan dan swafoto digunakan ketika waktu pejabat.

Kaum Adam yang kebiasaan menjuarai permainan online juga tidak melepaskan peluang bermain pada waktu pejabat.

#6 – Membeli Belah Secara Online

Laman web membeli belah secara online begitu popular sekarang. Kesempatan ini diambil oleh kaum Hawa membeli dan melihat pelbagai barangan yang dijual supaya mudah bagi mereka hendak membeli ketika mendapat gaji bulanan nanti.

Laman web untuk membida barangan pada harga yang tidak masuk akal juga sering dilayari pada waktu pejabat.

Jika anda mempunyai rakan-rakan dari bidang teknologi maklumat, anda boleh bertanya pada mereka laman web yang sering dilayari oleh staff pejabat.

Pelbagai implikasi yang sering kita lihat dan dengar hasil dari gaji yang tidak berkat ini.

Mungkin ada yang kita biasa dengar dari rakan-rakan pejabat mengomel tentang sesuatu perkara ketika baru mendapat gaji seperti;

“ Time ni la kereta ni nak rosak”

“ Aduh sakit lah pulak “

“ Lah .. hilang pulak .. baru je beli hari tu “

“ Eh tak cukup ke duit? Baru je hari tu buat budget betul “

Sebenarnya gaji yang kita dapat walaupun sedikit memang cukup buat kita sekeluarga kerana Allah sudah menetapkan rezeki masing-masing. Allah tidak akan menzalimi hamba-Nya.

Oleh yang demikian berhati-hatilah dalam melakukan pekerjaan agar rezeki yang kita terima kelak merupakan rezeki yang berkat.

sebarkanlah Ilmu Walaupun Sebesar Zarah..

Semoga bermanfaat. Sila Like & Share!

10 Cara Memberi Walaupun Kita Tidak Kaya. JOM Amalkan

Kata orang kalau kita kaya, hari-hari rasanya seperti hari raya. Boleh bergembira dan berbuat semua kebaikan yang kita impikan. Dapat memberi dan berkongsi kekayaan kita dengan orang lain.

Tetapi benarkah kita hanya boleh berbuat baik, dan memberi kepada orang lain sekiranya kita kaya-raya sahaja?

Kebaikan sebenarnya dapat diberikan kepada orang lain dalam apa jua keadaan sekali pun. Sesetengah situasi datang sebagai ujian dalam hidup untuk kita memilih sama ada untuk memberi atau melupakan.

Kadangkala kita juga mungkin terlupa untuk memberi kepada insan terdekat yang kita temui saban hari.

Jadi, apa kata kita lakukan 11 cara memberi yang sangat mudah ini meskipun kita belum lagi menjadi orang kaya atau jutawan.

1. Salam dan peluk

Apabila berjumpa dengan golongan gelandangan atau anak-anak yatim, hulurkan bantuan dan duduk berbual bersama-sama mereka. Selain daripada wang ringgit, mereka juga perlukan teman berbual dan merasakan pelukan mesra seorang ahli keluarga.

2. Meow!

Ada kucing jalanan yang merapati kita sewaktu di kedai makan? Kongsikan sedikit makanan kita serta belai manja kucing-kucing ini. Haiwan juga seperti manusia, selain mempunyai makanan dan tempat tinggal, mereka juga mahu disayangi dan dimanjakan.

3. Kosong-kosong

Memberi kemaafan kepada seseorang bukan mudah. Beritahu dengan jelas kepada orang yang meminta maaf kepada kita, bahawa kita telah memaafkan dia dengan setulus hati. Kemaafan bukan sahaja akan memberi ketenangan hati kepada dia, tetapi kepada kita juga.

4. Jalan terus dan belok kiri!

Tidak tahu ke mana hendak dituju apabila berada di tempat yang baru dikunjungi memang tidak menyeronokkan. Andai kita arif selok-belok sesebuah bangunan atau tempat, tunjukkan arah yang jelas kepada orang yang bertanya sehingga dia menemui apa yang dicari.

5. Percuma untuk kamu!

Sewaktu membeli makanan, bayarkan beberapa bungkusan lebih untuk orang lain yang datang kemudian. Di pasar malam, beli satu dulang kuih kegemaran kita, dan minta penjual agihkan percuma kepada sesiapa sahaja yang berhajat membelinya nanti.

6. Syurga kita

Semakin hari ibu bapa kita akan menjadi semakin berusia. Sekiranya mereka memerlukan rawatan rapi di hospital atau di rumah, tawarkan diri menjaga mereka dengan sebaiknya. Kita tidak tahu berapa lama masa yang kita ada untuk melakukan bakti sebegini.

7. Hai Pak Guard!

Berselisih dengan pengawal keselamatan setiap hari? Selain senyum, tanyakan juga khabar mereka. Jangan lupa bungkuskan kopi O dan makanan juga. Sekali-sekala tanyakan tentang keluarga dan kisah kerja mereka.

8. Bento untuk semua

Bekalkan makanan lebih untuk anak kita makan bersama rakan-rakannya pada waktu rehat di sekolah. Sewaktu mengambil anak pulang dari sekolah atau di taman permainan, belanja aiskrim buat kanak-kanak yang ada di sana.

9. “Keyboard warrior”

Di media sosial hari ini, terdapat pebagai isu dipaparkan dan kemudian dibaca oleh kita. Tinggalkan komen yang sopan dan tidak menghakimi orang lain. Wira papan kekunci yang sebenarnya adalah mereka yang tidak mudah berkongsi tanpa usul periksa dan menghormati orang lain.

10. Senyum

Jika seseorang tersenyum kepada kita, balas semula senyuman itu dengan lebih manis. Kita tidak tahu apa yang dia sedang hadapai, tetapi dia masih mampu menguntumkan senyuman buat kita. Senyuman adalah pemberian paling mudah dan memberi kesan gembira serta-merta kepada pemberi dan penerimanya.

Tidak ada salahnya menjadi kaya untuk memberi kepada orang lain.

Namun kita tidak perlu menunggu menjadi kaya atau jutawan sebelum mahu berkongsi apa yang kita ada.

Sewaktu memberi, hantarkan barang pemberian kita itu bersama rasa kasih, sayang dan persahabatan kepada orang yang menerima. Memberi bererti mendidik hati merasa cukup dengan apa yang ada serta langsung tidak mengharapkan ucapan terima kasih.

Kita mungkin tidak akan dikenali sampai bila-bila tetapi hati kita akan merasa bahagia.

Jadi, sudahkah kita memberi walaupun sekuntum senyuman pada hari ini?

Sebarkanlah Ilmu Walaupun Sebesar Zarah..

Semoga Bermanfaat. Sila Like & Share!

10 Sikap ‘Terlalu’ Yg Harus Dihindari Dalam Perhubungan

Sikap ‘terlalu’ ini sangat berbahaya dalam perhubungan sekiranya tidak dikawal. Ia mungkin dapat menjejaskan hubungan yang harmonis atau menjadi penyebab pertengkaran yang berulang pada sesebuah hubungan. Oleh itu lebih baik kita menyelidik diri sekiranya kita menghadapi gejala ‘terlalu’ dalam diri kita.


10 ‘terlalu’ yang membahayakan ini ialah:

1. Terlalu Manja

Sifat manja wanita sering dikaitkan sebagai suatu daya tarikan tersendiri. Banyak lelaki yang menyukai kemanjaan kekasihnya, kerana ia dapat membangkitkan sifat melindunginya.

Namun jangan kemanjaan tersebut berlebihan. Wanita yang terlalu manja seumpama anak kecil yang mengada-ngada. Paling teruk karenah wanita yang terlalu manja kelihatan buruk di depan umum. Pasti akan memalukan teman lelakinya.

2. Terlalu Tertutup

Demikian pula dengan sikap terlalu tertutup, hal ini akan menghambat komunikasi. Padahal komunikasi sangat penting bagi menjaga keharmonisan setiap hubungan. Baik lelaki mahupun wanita ingin mengetahui pengalaman, perasaan dan keinginan pasangannya.

3. Terlalu Terbuka

Orang yang bersikap umumnya menyenangkan dan mesra. Namun sikap yang terlalu terbuka juga kadangkala menjadi tidak menyenangkan. Orang yang terlalu terbuka biasanya mengungkap isi hatinya tanpa melihat situasi dan keadaan, sulit menyimpan rahsia dan yang lebih buruk adalah kebiasaan bicara dulu , berfikir kemudian serta melampau had sempadan.

4. Terlalu Cerewet

Ada sebahagian wanita yang kurang menyedari, betapa buruknya wanita yang terlalu cerewet. Jika seorang ibu cerewet kepada anaknya yang masih kecil mungkin masih dapat dimaafkan. Namun cerewet kepada kekasih amat menyesakkan, meskipun dengan alasan “Kerana aku sayang padamu”.

5. Terlalu Sensitif

Wanita yang terlalu perasa atau sensitif akan membuat kekasihnya merasa tidak bebas untuk mengungkapkan perasaanya, kerana takut melukai hatinya. Padahal dalam hubungan cinta yang sihat kedua belah pihak seharusnya saling mengungkapkan perasaannya dengan bebas.
Kadangkala gurauan juga dapat mengguris perasaan wanita yang terlalu sensitif sehingga pasangannya tiada mood untuk berlawak jenaka bagi menceriakan suasana.

6. Terlalu Mengongkong

Lelaki memerlukan kebebasan atau ruang untuk melakukan aktiviti yang disukainya, untuk menekuni apa yang dipelajarinya, untuk bergaul dengan teman-temannya dan untuk menjadi dirinya sendiri.

Jika wanita terlalu mengongkong, mungkin untuk sementara pasangannya dapat bertahan atau memahaminya, namun tidak untuk jangka panjang. Dia akhirnya akan bosan dan berontak sehingga boleh menjejaskan hubungan.

7. Terlalu Memperlekeh

Lelaki tidak menyukai wanita yang tidak menghargainya, apalagi memperlekehkannya. Wanita perlu bersikap lebih bijak untuk tidak membuat lelaki merasa direndahkan baik oleh sikap mahupun ucapan yang dihamburkan.
Bila kamu hendak memperbaiki kekasih kamu yang terlalu banyak kelemahannya, kamu perlulah mendorongnya untuk berubah sedikit demi sedikit dgn cara yang sewajarnya iaitu tidak memperlekehkannya.

8. Terlalu Memiliki

Tidak ada seorang pun yang betul-betul ingin dimiliki oleh orang lain. Tentu saja dia kekasih kamu, namun bukan milik peribadi kamu.

Jadi biarkan dia juga dimiliki oleh dirinya sendiri, oleh teman-temannya, oleh keluarganya dan oleh orang lain.

9. Terlalu Menyanjungi

Kebiasaan memuji dan saling menghargai memang perlu. Selain untuk merapatkan hubungan, ia juga penting untuk meningkatkan rasa percaya diri kekasih kamu.

Tetapi kalau kamu terlalu sering menyogoknya dengan pujian dan sanjungan, kamu tidak saja merosak erti sebenar pujian , tetapi juga membuat si dia merasa bosan. Dia juga menganggap kamu tidak ikhlas.

10. Terlalu Menuntut

Meskipun lelaki perlu dipacu semangatnya, namun terlalu menuntut bukanlah cara yang baik. Lelaki juga ada had kesabarannya dalam melayan karenah pasangannya yang terlalu menuntut itu dan ini. Lama-kelamaan dia akan jadi bosan dan tidak lagi mahu menurut kehendak pasangannya.