[Tips]Lihat Bagaimana Wanita Ini Lipat & Susun Baju Dengan Kemas Di Rumah. Sangat Efektif!

Bila masuk hujung minggu, baru ingat nak rehatkan badan bersenang-lenang di rumah. Tapi, bila tengok baju-baju yang nak kena lipat, aduh!. Perasaan malas tu kita saja yang tahu. Sebenarnya, untuk mengelakkan situasi sebegini, ada caranya yang anda boleh ikuti. Malah cara ini bukan sahaja dapat membantu anda untuk mengemas baju dengan mudah, malah rumah dan bilik pun akan jadi kemas dengan serta merta! Nak tahu caranya? Jom kita panduan ini langkah demi langkah .

LANGKAH PERTAMA

www.facebook.com/zuera.burn

Keluarkan semua pakaian dan kumpulkan di satu tempat yang paling lapang dalam rumah. Lepas tu asingkan ikut tuan baju atau kegunaan termasuk pakaian dalam,stokin,tudung,tuala dan cadar even langsir pun serta kain untuk lap habuk,meja dan sebagainya.

LANGKAH KEDUA

www.facebook.com/zuera.burn

Wujudkan bakul untuk setiap ahli rumah sebenarnya lebih senang. Selepas proses pertama fokus kepada 1 ahli rumah dan buat penilaian kepada baju sama ada masih perlu atau tidak. Jika pakai hanya setahun sekali anda fikirkan tempat yang sesuai mana nak letak baju tu asingkan pakaian malam,siang,sekolah,sukan dan lain-lain ikut keperluan so nanti bila dah siap kita nampak banyak mana baju yang kita ada untuk sesuatu keperluan. Contohnya tudung selepas kita dah asingkan nanti anda akan nampak banyaknya bilangan tudung itu untuk satu-satu warna. So nampak tak anda cenderung kepada warna apa. Sampaikan ada satu warna sampai 20 helai so nanti shopping jangan beli dah warna tu okay. Selepas ni boleh fokus kepada almari masing2 pula ye..

LANGKAH KETIGA

www.facebook.com/zuera.burn

Belajar cara lipat baju yang betul bulan gulung-gulung sumbat jer ye sebab saya pernah tengok ibu anak 5 dah dia lipat baju gulung dan sumbat je memang takde kebas dan gosok2 pun pada baju. Kesian pula tengok. Ok ade pelbagai cara lipat baju.. tengok almari lebar mana untuk satu2 bahagian..ok sila belajar ye nak guna alat ni pun boleh. Dulu saya wujudkan alat ini utk setiap anak tapi since dah pandai lipat tanpa alat ni saya let go dah semua so hasil dari ini juga boleh bagi anak kemahiran lipat kain tau.

LANGKAH KEEMPAT

ovelifeandmyjourney.blogspot.my

Untuk ruang yang besar biasanya laci la cadangan saya buat macam ni blh DIY guna kotak jer atau bakul ikut kreativiti anda la.

www.facebook.com/zuera.burn

Idea tambahan : Yang ni almari guna kaedah macam laci juga cuma tegakkan bakul ke bahagian belakang almari ikut kreativiti masing-masing ya.

LANGKAH KELIMA

www.facebook.com/zuera.burn

Ok selesai kemas baju dalam almari tadi ada la baju yang tak muat, koyak,rosak,nak buang,nak sedekah boleh la packing macam ni, siap label lagi senang.

* Untuk tudung awning ini cara yang paling sesuai kalau kita gulung nanti agak2 anda pakai tak kalau gulung so better kena show laaa sbb kita nampak depan mata

www.facebook.com/zuera.burn

* Ini pulak shawl atau bawal susun macam ni guna penyangkut kecik tu..ada jual kat kedai2 yg jual alat utk peniaga sila cari murah jerr xsampai 50 sen satu beli borong lagi murah

www.facebook.com/zuera.burn

* Guna bakul macam ni pun ok jugak tau tapi pastikan anda nampak tudung tu sbb sexara psikologinya bila kita nampak kita pakai kalu tak nampak mmg tak pakai lah.

www.facebook.com/zuera.burn

TIPS-TIPS TAMBAHAN

1. Ok ada lagi 2 kaedah dalam gambar ni sama ada nak kepit dengan hanger yg ade penyepit tu atau guna loop tu yang bulat-bulat tu tapi honestly saya tak suka pakai yang lubang-lubang tu sebab awning rosak jugak dan tudung berkedut.

www.facebook.com/zuera.burn

2. Lipat ikut jenis dan susun ikut keperluan memang memudahkan anak2 utk mencari baju yang diorg nak pakai nanti..kalau anak perempuan utk gaun dan skirt or blause terus jer sangkut nanti nak pakai tak perlu gosok lagi.

www.facebook.com/zuera.burn

3. Baju anak2 dari baby sampai umur 6 tahun memang saya letak sepasang-sepasang macam ni even yang 13 tahun tu pun saya letak sepasang-sepasang sebab apa? Yang tu saya guna kaedah lain nanti sya share utk next tips ye, cara nak rumah sentiasa kemas.

www.facebook.com/zuera.burn

4. Ini pula kaedah bakul yang kos tinggi sikit sbb bakul ni agak mahal dalam rm20 ke atas so kalau ade budget boleh laa teruskan.

www.facebook.com/zuera.burn

5. Yang ni pula kaedah letak bawah almari atau katil guna organiser yang ade jual dah siap banyak dijual sekarang lepas tu susun guna kaedah bakul jugak atau buat partition guna kotak kemudian sorong jer bawah katil.

www.facebook.com/zuera.burn

6. Ok ni tips semasa menggosok..sila buat pengkhususan setiap kali buat apa2 tugas contohnya bila gosok kain gosok semua kainnnn jer dan bila gosok seluar gosok seluar jerrrr baru lebih cepat dan sistematik laaa kerja buat kita.

www.facebook.com/zuera.burn

ANTARA GAMBAR YANG BOLEH DIJADIKAN PANDUAN

www.facebook.com/zuera.burn

www.facebook.com/zuera.burn

www.facebook.com/zuera.burn

www.facebook.com/zuera.burn

www.facebook.com/zuera.burn

www.facebook.com/zuera.burn

Selamat mencuba! Harap lepas ni makin kemas la almari di rumah ya!

Sumber: Zuera Burn 

Kenali Tabiat Buruk Ibubapa Yang Patut Dihentikan!

Sebagai insan biasa, kita tidak terlepas mempunyai tabiat buruk masing-masing. Mana ada manusia yang sempurna, bukan? Tidak salah mempunyai tabiat buruk, asalkan ia tidaklah memudaratkan diri sendiri dan orang lain. Namun begitu, terdapat beberapa tabiat buruk yang harus anda pertimbangkan untuk dihentikan – lebih-lebih lagi setelah menjadi ibu bapa. Hidup ini hanya sementara. Perbaikilah mana yang mampu demi kesejahteraan hubungan anda dengan anak-anak. InshaAllah.

1. Menghakimi ibu bapa lain

Lumrah manusia, kita sering membanding-banding kehidupan kita dengan orang lain. Skeptikal tatkala melihat ada ibu bapa yang membawa anaknya makan malam di restoran makanan ringan seperti McDonald.

Memandang serong apabila ada ibu bapa yang mengherdik anaknya di Toys ‘R’ Us kerana anaknya memberontak mahukan permainan yang diidamkan. Tidak setuju apabila melihat sesetengah ibu bapa membiarkan sahaja anak mereka tidur lambat hingga 12 tengah malam untuk menonton tv. Semuanya serba tak kena.

ibu bapa bermasalah, tabiat buruk ibu bapa, ibu bapa jangan buat tabiat ni, tabiat bila jadi ibu bapa

Hanya cara didikan kita adalah yang terbaik. Hakikatnya, kesemua ibu bapa mahukan yang terbaik dari yang terbaik untuk anak mereka. Kalau tidak, masakan kita sanggup bekerja keras semata-mata mahu memberi keselesaan hidup pada mereka.

Pengajarannya: Janganlah menghakimi ibu bapa lain. Setiap individu mempunyai cara mereka yang tersendiri dalam mendidik anak mereka.

2. Bercakap negatif tentang diri sendiri

Pernah tak anda memarahi diri sendiri atau bercakap perkara yang tidak berapa elok tentang diri sendiri? Contohnya seperti; “ishhh. Bodohnya aku! Kenapa la aku terlupa kunci pintu tadi?” atau “alahai gemuknya aku bila tengok kat cermin ni. Macam panda” atau apa sahaja.

Kadang kala hinggakan menjadi satu tabiat menyalahkan diri sendiri. Mulai saat ini, fikir dua tiga kali setiap kali mahu bercakap perkara negatif tentang diri sendiri – lebih-lebih lagi apabila anak anda ada berdekatan. Ketahuilah, anak-anak kita memandang tinggi pada kita. Cuba letakkan diri anda di tempat mereka.

Pernahkah anda terfikir apa agaknya perasaan mereka apabila mereka mengetahui ibu bapa mereka tidak memandang tinggi akan diri sendiri? Pasti tidak elok. Dan apabila anak-anak anda kerap mendengarnya, dikhuatiri mereka mula membuat pada diri mereka juga – sekaligus mengurangkan tahap keyakinan mereka pada diri sendiri.

Pengajarannya: Berbuat baiklah dengan diri sendiri. Sayangilah diri sendiri.

3. Sibuk dengan perkara lain

Bilakah kali terakhir anda menghabiskan cuti hujung minggu tanpa smartphone, ipad dan segala jenis gadjet yang ada? Akhir-akhir ini, kadang kala apabila makan di luar, saya terperasan, walaupun satu keluarga makan bersama-sama di restoran, tetapi kesemuanya hanyut dalam gadjet masing-masing.

Mereka kurang berbual antara satu sama lain. Sedangkan, tujuan untuk makan di luar, adalah untuk menghabiskan masa bersama-sama. Aneh, bukan? Saya tertanya-tanya, dimanakah kualiti masa yang dihabiskan kalau semua orang sibuk dengan dunia masing-masing?

Daripada bermain candy crush, upload gambar di instagram ataupun check-in lokasi di facebook, cuba letakkan gadjet anda sebentar dan nikmati momen tersebut sepuas-puasnya. Mungkin anda boleh meletakkan satu peraturan:

Tiada gadjet selepas jam 7 malam. Semua orang wajib mengikutinya termasuk diri anda sendiri. Berbuallah, menonton tv bersama, atau bermain monopoly bersama. Anda pasti akan berasa seronok dengan kualiti masa yang dihabiskan – mood pun boleh menjadi bertambah baik.

Pengajarannya: Berhenti seketika. Ingatlah, hidup ini singkat. Anda tidak tahu bila kali terakhir anda menghabiskan masa dengan orang yang tersayang.

4. Berkata buruk tentang orang yang anak-anak sayangi

Tidak kira sama ada adik-beradik anda, cikgu anak anda, ibu bapa mertua ataupun bekas suami/isteri. Jangan sekali-kali berkata buruk tentang orang yang anak-anak anda sayangi. Islam juga melarang berkata buruk berkenaan orang lain – inikan pula orang yang rapat dengan anak-anak kita.

Saya yakin, anda pasti tidak akan marah tidak tentu hala. Pasti bersebab. Tetapi sekiranya tidak dapat mengawal diri pun, pastikan anda tidak melakukannya dihadapan anak anda. Ingatlah, sekiranya anda berkata buruk tentang orang lain, sebenarnya anda lebih menggambarkan diri anda sendiri. Jangan rosakkan imej buruk orang lain, dan imej buruk diri anda sendiri.

Pengajarannya: Jangan libatkan anak-anak yang tidak berdosa dengan masalah orang dewasa. Biarlah mereka hidup dengan gembira.

5. Cuba untuk mengawal semua perkara

Sebagai ibu bapa, kita pasti mahukan yang terbaik untuk anak-anak kita. Kita tidak mahu melihat mereka, susah, sakit, cedera, sedih, gagal atau kecewa. Tetapi tahukah anda, kesemuanya adalah sebahagian dari hidup? Jika bukan sekarang anak anda akan alaminya, pasti di masa hadapan mereka akan alaminya.

Jangan menjadi terlalu “overprotective“. Dikhuatiri mereka akan tertekan, menyimpan perasaan, memberontak dan melakukan perkata yang tidak sepatutnya satu hari nanti. Saya sendiri diwaktu muda, mengakui sering terdetik dalam hati apabila ibu bapa sayang melarang melakukan sesuatu “sikit-sikit tak boleh. Semua tak boleh. Rasa nak lari rumah la!”.

Saya tertekan kerana ibu saya tidak membenarkan saya keluar ke pusat beli belah sendirian. Sedangkan sedikit pun saya tidak tahu, beliau sebenarnya risaukan keselamatan saya.Jangan terlalu mengongkong, tetapi jangan pula terlalu memberi kelonggaran. Biarlah anak mengumpul pengalaman mereka sendiri, agar lambat laun, beliau dapat membezakan sendiri mana yang baik dan mana yang buruk.Pengajarannya: Berilah anak anda sedikit ruang untuk membuat kesilapan, agar membantu beliau membuat keputusan di masa hadapan.ibu bapa bermasalah, tabiat buruk ibu bapa, ibu bapa jangan buat tabiat ni, tabiat bila jadi ibu bapa

6. Mengambil gambar hampir semua benda!

Di zaman teknologi kini, hampir semua benda kita mahu kongsikan di media sosial. Tetapi ketahuilah, ada bezanya mengambil gambar untuk kenangan, dengan mengambil gambar hampir semua benda!

Tidak salahnya nak bergambar di hari raya, di birthday party, di majlis penyampaian hadiah anak atau bergambar sewaktu percutian keluarga. Semestinya anda mahu merakam memori indah untuk simpanan di hari tua. Tetapi kadang kala.. KADANG KALA, lebih baik sekiranya anda berhenti seketika mengambil gambar dan menikmati momen tersebut semaksimum mungkin.

Apabila difikirkan kembali, menikmati sendiri saat tersebut lebih kekal dalam ingatan kita berbanding sibuk mengambil gambar. Demi mengambil gambar yang cantik, angle yang menarik, selalunya kita pasti akan terlepas saat indah yang sebenar.

Saya mempunyai seorang rakan yang sentiasa melekat dengan ipad beliau. Hampir setiap peristiwa, sama ada majlis sambutan atau percutian keluarga di Australia, semuanya beliau merakamnya dengan ipad tersebut. Sehinggakan kadang kala, saya tertanya sendirian. Apa bezanya dengan menonton sahaja video tersebut di youtube?

Pengajarannya: Bergambar dan berkongsi di media sosial biarlah berpada. Sekali lagi, hidup ini sementara. Kita tidak pasti bila kali terakhir dapat menikmatinya.

7. Menurut semua kehendak anak

Benar, apa lah sangat permainan RM20 dikedai atau ais krim baskin robin di hujung minggu. Pasti tidak menjadi masalah untuk setiap ibu bapa memenuhinya. Lagipun, kita pasti mahu anak-anak sentiasa gembira.

Namun, janganlah menjadikan ia sebagai suatu kebiasaan. Dikhuatiri, lama kelamaan anak anda tidak boleh menerima “tidak” sebagai jawapan. Pasti yang dia minta wajib kita penuhi. Dikhuatiri juga, anak anda tidak akan terlalu menghargai apa yang beliau ada. Kerana sudah tertanam dalam fikirannya “apa yang aku mahu, pasti aku akan dapat”. Takut sekiranya perasaan syukur hilang darinya.

Sebagaimana saya sewaktu kecil dahulu. Saya akan dapat basikal yang saya idam-idamkan hanya setelah saya memperoleh keputusan yang baik dalam UPSR. Jadi, saya akan terdorong untuk berusaha bersungguh-sungguh dan menjaga sebaik-baiknya pemberian ayah hasil dari usaha diri sendiri.

Pengajarannya: Letakkan limit untuk setiap permintaan dan pemberian.

8. Berada dalam zon selesa

Sekiranya anda bencikan roller coaster, anda pasti tidak akan membawa anak-anak ke taman hiburan. Sekiranya anda tidak suka terik panas matahari dan berenang, anda pasti tidak akan membawa anak-anak ke tepi pantai. Sekiranya anda tidak suka makanan Jepun, tentu restoran sushi tidak akan anak anda jejaki.

Mudah untuk mengelakkan sahaja perkara yang anda tidak suka lakukan. Tetapi ia mungkin tidak adil untuk anak anda. Tidak salah sekiranya membiarkan mereka meneroka sendiri kehidupan ini serta memilih apa yang mereka suka dan tidak suka lakukan.

Tidak mustahil mereka lebih berani bermain roller coaster dari anda. Tidak mustahil mereka lebih gemarkan snorkeling dan bermain pasir di pantai. Luangkan sedikit masa, dan biarlah anak anda merasai pengalaman baru. Manalah tahu, anda pula akan bertukar minat dan persepsi berkenaan aktiviti itu.

Pengajarannya: Janganlah mementingkan diri sendiri. Beri peluang untuk anak anda merasai pengalaman baru.

9. Melewat-lewatkan solat dan tidak solat berjemaah

Sungguhpun banyak lagi amalan agama lain yang boleh dititikberatkan seperti membaca al-Quran, berzikir, menderma dan berpuasa sunat; tetapi ketahuilah, solat itu tiang agama. Sekiranya tiangnya tidak teguh, masakan binaan tersebut kukuh, bukan?

Solat itu penting terutamanya untuk menegah kita dari melakukan perkara yang mendatangkan dosa. Saya akui, saya sendiri bergelut untuk berusaha solat di awal waktu. Pasti ada sahaja perkara yang tiba-tiba urgent untuk dilakukan sehingga melalaikan saya. Sekiranya kita mahu anak-anak menjadi anak yang soleh dan menjaga solat, paling utama, semuanya harus bermula dengan diri kita dahulu.

Selain itu, solat berjemaah adalah pengikat kasih dan hubungan sesama ahli keluarga. Amalkan solat berjemaah setiap kali bersolat. Nescaya, Allah akan merahmati dan memberkati keluarga anda, inshaAllah.

Pengajarannya: Bak kata pepatah, “memimpin melalui teladan”. Kata-kata, nasihat pada anak-anak dan menghantar mereka ke sekolah agama tidak cukup, selagi kita sendiri tidak mengamalkannya.

10. Tidak mengucapkan ‘I Love You’.

“I love you.” atau “saya sayang awak”. Tiga perkataan yang tampak mudah, tetapi susah untuk diucapkan oleh kebanyakan ibu bapa terutamanya kaum bapa. Mungkin bukan budaya kita, atau mungkin sahaja ramai ibu bapa berpendapat “perbuatan yang ditunjukkan adalah lebih baik berbanding sekadar kata-kata ucapan”.

Benar pebuatan itu penting, tetapi anak-anak kebanyakannya tidak tahu andai kata kita sendiri tidak memberitahu mereka. Anak-anak tahu betapa anda sayangkan mereka sama ada secara perbuatan dan luahan kata-kata merupakan antara hadiah terindah yang boleh diberikan kita kepada mereka.

Pergilah. Beritahu mereka anda menyayangi mereka – tidak kira anak anda sudah meningkat remaja atau masih dibuaian.

Pengajarannya: Buangkan rasa ego atau malu dan luahkan perasaan sayang anda pada anak-anak.

Semoga bermanfaat. Wassalam

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Tip Elakkan Bagasi Dari Rosak Semasa Naik Kapal Terbang

Sudah pasti ramai yang membawa beg, atau bagasi yang besar jika pergi melancong ke mana-mana, ada juga yang sanggup membawa beg lebih, untuk dijadikan ruang menyimpan barang-barang yang dibeli di negara yang dilawati.

Untuk dibawa ke dalam kabin, ia pasti melebihi had berat yang ditetapkan, jadi bagasi tersebut akan disimpan di bahagian ‘luggage’ pesawat.

Oleh sebab itu, mungkin kita akan risau, takut-takut bagasi akan rosak, disebabkan terhempap, atau diletakkan dengan cara yang tidak betul, yang mana akan berlaku perkara tidak diingi.

bagasi rosak, bagasi kapal terbang, kerosakan bagasi, kerosakan beg, kerosakan stroller, kerosakan baby carrier, kerosakan barang

Tapi, nak atau tidak, kita terpaksa juga meletakkan bagasi pada ruang ‘luggage’. Mungkinkah ada cara yang boleh dilakukan, untuk mengelakkan bagasi kita rosak?

Ya, semestinya, jom kita baca apa yang perlu dilakukan.

Cara Mudah Bagaimana Untuk Pastaikan Bagasi Tidak Rosak

Seorang pemuda yang bekerja sebagai salah seorang krew yang menguruskan bahagian bagasi, di syarikat penerbangan Amerika Syarikat telah kongsikan beberapa tips bagaimana untuk memastikan bagasi anda selamat di sepanjang perjalanan.

1. Mempunyai pemegang di bahagian bawah

Ia lebih mudah untuk dialihkan, dan dipindahkan, sama ada ke dalam pesawat, atau ke atas lori pengangkut. Tidak perlu susah-susah untuk menggunakan pemegang pada bahagian atas bagasi.

2. Pastikan beg penuh

Bagasi yang padat dan penuh lebih baik, kerana ia akan termampat, sekiranya diletakkan dengan bertindih. Pastikan anda tidak meletakkan sebarang cecair, atau membiarkan zip tidak tertutup rapat. Ini akan menyebabkan, ada barang yang akan terkeluar, juga mungkin cecair tersebut akan pecah, dan meleleh keluar.

3. Bagasi yang ‘teguh’

Sememangnya banyak bagasi di luar sana yang dikatakan sungguh ringan, dan ia menjadi pilihan ramai. Tetapi, jika bagasi ringan, sudah pasti tidak mempunyai banyak kerangka, dan ia menjadi salah satu faktor bagasi akan cepat rosak, khususnya bila dihempap antara satu sama lain. Jadi, tidak salah cari bagasi yang mahal sedikit, dan kuat, dari terpaksa menukarnya berulang kali.

4. Mempunyai 4 roda

Ia lebih mudah, dan mempercepatkan proses pemunggahan, kerana bagasi boleh ditolak begitu sahaja, kepada rakan sekerja yang lain. Berbanding dengan yang hanya mempunyai 2 roda, yang mana, mungkin akan diseret begitu sahaja, oleh sebab ingin cepat.

5. Tag bagasi

Kalau tag yang besar, dan keras, ia pasti akan memudahkan untuk pengecaman. Tapi, disebabkan ia keras, sudah pasti mudah rosak, dan pecah, sememangnya membuatkan banyak serpihan berterabur. Jadi, jika ingin menggunakan tag, sebaiknya kecil, dan lembut, seperti pemegang kad yang lut sinar, adalah pilihan lebih baik.

bagasi rosak, bagasi kapal terbang, kerosakan bagasi, kerosakan beg, kerosakan stroller, kerosakan baby carrier, kerosakan barang

6. Balut ‘stroller’ atau ‘car seats’

Jika melancong bersama anak kecil, sudah pasti akan membawa ‘stroller’ atau ‘car seats’, dan diletakkan di ruangan bagasi. Sebaiknya, balut dengan plastik, atau diletakkan dalam beg khas. Ini kerana, tali yang dibiarkan daripada ‘stroller’ dan ‘car seats’ akan menyukarkan kerja pemindahan, disebabkan tersangkut pada benda lain. Pastikan anda memudahkan urusan pemindahan.

7. Biarkan sahaja jika kotor

Sama ada Louis Vuitton, atau apa sahaja bagasi berjenama mahal, tidak semestinya akan diberikan layanan yang istimewa. Sekiranya beg mahal anda kotor, tidak usah untuk di ‘complain’, kerana beg bertujuan untuk melindungi barang di dalamnya, bukan diri mereka.

Jadi, pastikan anda cuba yang terbaik dari segi pemilihan bagasi, juga apabila diserahkan untuk diletakkan pada bahagian penyimpanan. Tidak salah untuk kita berusaha lebih, dalam memudahkan kerja mereka yang lain, yang mana akhirnya bagasi kita selamat tiba ke destinasi.

Sumber: Petua Ibu

BACA JUGA…..

Jangan Buang ‘Boarding Pass’ Anda Begitu Sahaja

esetengah orang gemar mengambil gambar boarding pass dan menyiarkannya di media sosial. Ada yang membuangnya ke dalam tong sampah atau meninggalkannya di atas tempat duduk penumpang.

Boarding pass hanya sekeping kad yang mengandungi maklumat nama penumpang kapal terbang, nombor penerbangan, destinasi, nombor tempat duduk dan nombor pintu berlepas. Selepas mendarat kebanyakan orang hanya membuangnya begitu sahaja.

Tetapi tahukah anda bahawa boarding pass perlu dijaga dengan baik sebelum, semasa dan selepas penerbangan? Kenapa? Ini sebabnya.

Menurut pakar forensik bernama Winston Krone, boarding pass mempunyai kod bar (bar code) yang mengandungi maklumat peribadi penumpang seperti nama, alamat rumah, alamat email dan nombor telefon. Oleh itu, jika kod bar ini diperolehi oleh orang lain, dengan mudah untuk hacker memperolehi maklumat peribadi dan kewangan anda.

Anda mungkin masih tertanya-tanya bagaimana maklumat peribadi anda boleh dilihat pada boarding pass. Begini caranya. Apabila kod bar pada boarding pass diletakkan pada ‘bar code reader’, kesemua maklumat yang terkandung dalam kod bar itu akan dapat dilihat. Maklumat peribadi yang penting ini boleh digunakan oleh hacker atau pencuri.

Oleh itu, pastikan anda menyimpan boarding pass anda dengan selamat sebelum, semasa dan selepas penerbangan. Selepas itu anda boleh melupuskannya dengan cara mengoyak sehingga hancur atau membakarnya supaya maklumat peribadi anda pada kod bar tersebut tidak boleh dilihat oleh orang lain.

Selain itu, elakkan mengambil gambar boarding pass anda dan menyiarkannya di media sosial. Menerusi teknologi yang terkini pada hari ini, hanya beberapa klik di hujung jari sahaja kesemua maklumat peribadi anda boleh diperolehi.

Kredit: Bahaya Pamer Boarding Pass

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Masak Sotong Confirm Tak Liat Kalau Ikut Cara Ini!

Kebiasaannya  penggemar makanan laut sanggup berbelanja lebih dan sering mencari lokasi restoran makanan laut terbaik demi untuk menikmati hidangan yang segar dan  enak rasanya. Makanan laut seperti ketam, udang, kepah, kerang, sotong, ikan dan sebagainya memang diakui sedap dimasak dengan pelbagai menu.

Pun begitu, uniknya ketika menyediakan hidangan berasaskan makanan laut ini ada teknik dan caranya yang tersendiri. Contohnya seperti sotong, walaupun nampak cukup mudah untuk dimasak, tapi ada cara tersendiri terutamanya dalam hal membersihkan isi perutnya hinggalah perlu tahu teknik memasaknya agar tidak menjadi liat.

Nak tahu apa tip dan tekniknya?  Ayuh! Praktis 6 cara mudah ini yang dikongsikan oleh Mamak Haji agar sotong yang dimasak tidak liat dan tidak menjadi kecut.

 Teknik Masak Sotong 

  1. Setelah sotong dicuci dah bersihkan ketuk beberapa kali pada badannya dengan kitchen mallet tapi jangan sampai terkoyak pula isinya. Kemudian potong bulat atau mengikut cita rasa.

2. JANGAN TERLALU LAMA masak sotong, isinya akan jadi macam tayar goodyear. Kalau  gunakan suhu terlalu panas masak di antara 1 minit ke 3 minit saja. Atas 5 minit, sayonara.

3. Masak sotong dengan api dapur yang sederhana, cara simmering atau reneh sekurang-kurangnya selama 45 minit. Ini yang buatkan sotong lembut dan kuah kari jadi pekat-masala. Ingat ye kalau nak cepat cuma gunakan air panas yang mendidih gunakan masa masak di atas iaitu sama 1-3 minit saja..tapi kalau masak masala yang sedap maka elok masak sotong dalam renehan iaitu mulakan dengan air sejuk, tapi kena sabar.

4. Isi sotong juga boleh dilembutkan dengan perapkan jus limau nipis atau lemon. Asid dari jus ini bukan saja lembutkan isi sotong tapi menghindarkan bau hanyir sotong.

 

5. Ada juga orang Perancis suka rendam sotong dalam susu untuk melembutkan sotong. Ini kerana susu mengandungi asid lactic, oleh itu perap sotong semalaman atau sekurang-kurang 4 jam dalam peti sejuk sebelum digunakan.

6. Dakwat hitam sotong bukan beracun maka boleh disimpan dan digunakan untuk masakan ikan kicap atau goreng sayur kicap. Dakwat ini akan beri aroma yang sedap untuk masakan anda.

 Ekstra tip : 

  1. Jika sotong digunakan di dalam resipi salad, pastikan sotong hanya dimasukkan ke dalam air yang mendidih selama dua minit. Kemudian toskan dan terus masukkan ke dalam air sejuk supaya sotong tidak liat.
  2. Jika ingin menggoreng sotong, pastikan digoreng dengan minyak yang banyak.
  3. Rendam sotong yang telah dibersihkan dengan air bercampur cuka selama 5 minit sebelum dimasak akan da[at mengelakkan sotong menjadi kecut.

Hanya Gunakan 1 Kali dalam Seminggu Untuk Membuat Wajah Anda 10 Tahun Terlihat Lebih Muda

Tαhukαh Αndα bαhwα sebenαrnyα untuk mendαpαtkαn kulit wαjαh yαng mudα, segαr,dαn cerαh ternyαtα hαnyα membutuhkαn sedikit berαs dαri dαpur Αndα.

Αpαkαh Αndα telαh menghαbiskαn rαtusαn ribu untuk krim peremαjααn kulit? Tαhukαh Αndα bαhwα sebenαrnyα untuk mendαpαtkαn kulit wαjαh yαng mudα, segαr,dαn cerαh ternyαtα hαnyα membutuhkαn sedikit berαs dαri dαpur Αndα.

Berαs? Hmm…terdengαr remeh yα. Perlu Αndα ketαhui kebαnyαkαn produk kosmetikα peremαjααn kulit menαwαrkαn produk dengαn keunggulαn kαndungαn αsαm linoleαt, vitαmin E dαn squαlene yαng merupαkαn αntioksidαn kuαt yαng dαpαt merαngsαng pertumbuhαn kolαgen, memperlαmbαt penuααn dαn melindungi kuli dαri pαpαrαn sinαr mαtαhαri.

Ternyαtα bαnyαk orαng yαng tidαk menyαdαri bαhwα Berαs merupαkαn sumber menαkjubkαn dαri zαt-zαt tersebut di αtαs. Selαin kαyα kαndungαn vitαmin E berαs jugα mengαndung oryznol gαmmα yαng dikenαl dengαn kemαmpuαnnyα untuk melindungi jαntung dαn penurunαn kαdαr kolesterol. Pαntαs sαjα nenek moyαng kitα dαhulu sukα sekαli menggunαkαn berαs sebαgαi bαhαn pupur αtαu bedαk dingin untuk perαwαtαn kulit secαrα rutin.

Tαk begitu sulit membuαt rαmuαn berαs untuk mαsker wαjαh αnti penuαn kulit wαjαh ini. Berikut kαmi bαgi tips nyα.

Mαsker Berαs Αnti penuααn dini

Bαhαn-bαhαn:

Image result for beras susu madu

  • 3 Sdm Berαs (gunαkαn kuαlitαs terbαik,Berαs orgαnik lebih disαrαnkαn)
  • 1 Sdm Susu (bubuk/cαir)
  • 1 Sdm mαdu

Cαrα buαt :

Rebus berαs dαlαm αir mendidih hinggα keluαr αir tαjinnyα (tidαk sαmpαi menjαdi nαsi), lαlu blender hαlus Tαmbαhkαn susu dαn mαdu. Oleskαn rαmuαn tersebut ke kulit wαjαh sebαgαi mαsker lαkukαn seminggu sekαli, untuk hαsil mαksimαl. Setelαh sebulαn perhαtikαn perubαhαn kulit wαjαh Αndα, Αndα bisα melαkukαn selfie before αfter untuk melihαt perbedααnnyα. Selαmαt mencobα!

Sejuk Dan Pulihkan Kulit Selepas ‘Sunburn’, Cuba 5 Bahan Semulajadi Ni!

Bawa anak-anak bermandi manda di pantai menjelang cuti sekolah ini memang menyeronokkan tapi sudahnya kulit pasti terkena sunburn. Hasilnya kulit jadi gelap dan tidak sekata. Pedih usah cakaplah.

Apa yang anda perlu tahu, sunburn terjadi apabila kulit terdedah kepada cahaya matahari atau sinaran lain seperti ultra violet (UV) yang melampau atau berlebihan, yang mana badan tidak dapat lagi membantu mengawal pigmen pelindung kulit iaitu melanin.

Cahaya matahari memancarkan cahaya dengan gelombang-gelombang tertentu terutamanya pada sekitar pukul 10 pagi hingga 5 petang yang membahayakan iaitu sinaran ultraviolet (UV).

Gelombang ini seterusnya akan memberikan kesan yang tidak bagus untuk kulit dan membakar kulit. Keadaan yang terlampau ini boleh menyebabkan keradangan atau inflamasi kulit. Kulit yang kerap terdedah ini bukan sahaja akan menggelapkan kulit bahkan menimbulkan masalah lain seperti jeragat, pigmentasi dan kulit nampak lebih tua.

Jadi bila dah sunburn, bagaimana nak pulihkan kulit segera? Lima bahan menggunakan alam semujadi ni sebenarnya sangat membantu untuk sejukkan kulit muka yang pedih. Malah mempercepatkan sunburn ada pulih. Jom cuba!

#Daun Lidah Buaya
Ambil beberapa tangkai daun lidah buaya dan patahkan di tengahnya. Ambil lendirnya dan sapu ke kulit wajah sambil mengurut perlahan. Cuba amalkan setiap hari. Pasti akan nampak kesannya nanti.

#Mayonis
Selepas berjemur lama di bawah sinaran matahari, sapu sedikit mayonis pada kulit dan anda akan dapat rasa kesan kelegaan. Mayonis juga mengandungi cuka yang membantu mengurangkan kesan kulit terbakar akibat sinaran terik cahaya matahari. Ditambah pula mayonis yang disimpan dalam suhu sejuk apabila disapu pada kulit mampu menyejukkan kesan terbakar pada kulit.

#Tembikai
Tembikai boleh menyejukkan kulit anda yang terbakar akibat sinar matahari. Hiris nipis tembikai dan tekan selama 20 minit pada wajah yang sudah dibersihkan, lalu bilas. Tembikai mengandungi zat astrigen yang bermanfaat sebagai tonik dan mampu menyejukkan wajah yang terbakar kerana matahari.

#Masker Timun & Susu Tepung
Ambil beberapa biji timun kecil. Kisar sehingga hancur. Seterusnya campur dengan 2 sudu susu tepung. Setelah campuran ini likat, sapukan ke kulit wajah dengan rata. Jadikan seperti masker. Khasiat timun dan susu tepung dipercayai mampu menyejukkan kulit yang terbakar.

#Tomato
Cuci bersih tomato yang hendak digunakan. Kemudian dibelah dua dan gosokkan tomato ini pada wajah secara perlahan-lahan. Biarkan ia kering seketika dimuka. Selepas 10 minit, cuci wajah dengan air bersih. Tomato juga mempunyai agen penyejukkan sendiri.

6 CARA MUDAH ELAK SUNBURN
1. Menggunakan krim atau losyen yang mempunyai formula penghadang matahari sekurang-kurangnya UV25-50 untuk perlindungan yang maksimum.

2. Jika sering memandu ketika waktu panas, gunakan sarung tangan sebagai pelindung. Tangan juga perlu dilindungi kerana kulit tangan yang terdedah kepada cahaya panas akan nampak lebih berkedut dan pigmentasi akan muncul.

3. Penggunaan pakaian dari kain kapas adalah yang terbaik untuk menyerap peluh. Pakaian pula hendaklah longgar dan elakkan pakaian berwarna gelap.

4. Jika terlalu panas contohnya berjalan-jalan di tepi pantai, pakailah topi atau payung.

5. Bukan sekadar berfesyen, amalkan penggunaan cermin mata yang boleh menyaring cahaya UV sekaligus mencegah katarak.

6. Ambil suplemen antioksidan bagi melindungi kulit. Sinaran UV ini adalah satu bentuk radikal bebas yang mampu merosakkan kulit .

Sumber: Keluarga.my

Ramuan Homemade Untuk Kecilkan Pori-Pori Di Wajah

Siapa yang mengalami masalah pori terbuka je yang faham macam mana sedihnya susah nak nampak kulit muka sendiri glowing dan flawless. Nasib lah kan masa muda-muda dulu malas nak cuci muka, sekarang tanggung la.

Kotoran yang melekat dan tersumbat itu lah yang menyebabkan liang roma anda menjadi semakin besar tau. Tapi jangan la sedih-sedih sangat sebab kami nak kongsikan satu tips yang hanya menggunakan bahan di dapur sahaja untuk kecilkan liang pori anda.

Bahan-bahan yang digunakan;

  • 1 biji pisang
  • 1 cup yogurt asli
  • 1 sudu madu

kecilkan pori wajah, bukaan pori wajah, cuci pori muka, cara kecilkan pori wajah, petua kecilkan pori wajah
Caranya;

Hancurkan pisang kemudian gaulkan dengan yogurt dan madu.
Kacau rata sehingga sebati semuanya. Gunakan berus dan sapukan pada wajah anda. Biarkan selama 10 – 15 minit, kemudian bilas dengan air suam.


Anda hanya perlu lakukan seminggu sekali je untuk dapatkan hasil yang terbaik dan memuaskan. Jangan lupa sapukan minyak argan selepas guna masker ni. Dah tak payah stress sangat. Cuba je cara mudah ni.

sumber : Mem Myrah

Baca juga……

5 Cara Terbaik Mengecilkan Liang Pori Di Muka

02h81784

Gambar: INGimage

Wanita dan kecantikan tidak dapat dipisahkan. Semua wanita mengimpikan wajah yang bersih, cerah putih dan licin. Namun, masalah liang pori yang terbuka boleh membuatkan wajah anda tidak sempurna dan kelihatan sedikit cacat.

Kehadiran liang pori yang terbuka akan menyebabkan kulit muka lebih tua dan kusam serta tidak bermaya. Biasanya, kulit yang berminyak, tekanan, genetik dan penjagaan kulit yang tidak sihat boleh menyumbang kepada faktor-faktor utama menyebabkan liang pori terbuka dan kelihatan lebih besar. Jelita kongsikan tip mudah, cepat dan ringkas untuk mengecilkan liang pori tanpa mengeluarkan kos yang tinggi.

Telur Putih

Telur putih mampu mengecilkan liang pori. Caranya mudah, ambil sebiji telur dan asingkan telur putih dan kuning. Ambil telur putih yang telah diasingkan dan sapukan pada wajah. Biarkan selama 30 minit dan bilas dengan menggunakan air sejuk. Anda juga boleh menggunakan telur putih sebagai topeng muka dengan mencampurkan putih telur dan tepung beras atau bersama oat dan dua sudu teh jus lemon. Cuba langkah ini dua kali seminggu. Telur putih juga sesuai untuk liang kulit yang tersumbat dan dapat mengelakkan kehadiran jerawat di muka.

Ais 

Langkah paling ringkas dan mudah untuk mengatasi kulit wajah yang mempunyai liang pori yang besar ini. Caranya mudah sahaja. Ambil kiub ais dan balutkan dengan menggunakan kain. Kemudian, gosokkan kain tadi di sekeliling wajah. Lakukan pada setiap malam sebelum tidur. Kesannya dapat dilihat selepad 1-2 minggu. Ia juga membantu menghaluskan kulit muka.

Lemon

Lemon mengandungi astringen, iaitu sejenis zat yang mampu mengecutkan liang roma yang terbuka. Selain membantu mengecilkan liang roma, ia juga membantu menegangkan kulit dan liang-liang yang tersumbat. Malah, lemon juga membantu mengatasi masalah bintik-bintik hitam pada wajah. Ambil sebiji buah lemon yang telah dikisar atau yang telah dihiris, kemudian sapukan pada muka anda. Biarkan selama 20 minit kemudian bilas menggunakan air sejuk.

Lidah Buaya

Lidah buaya juga mampu mengecilkan liang roma yang terbuka dan besar. Ambil titisan air atau isi lidah buaya dan sapukan pada wajah selama lebih kurang 20 minit. Lidah buaya mambantu membersihkan dan menyuburkan kulit serta membuang minyak dan kotoran daripada liang-liang yang tersumbat.

Jus Timun

Timun sering digunakan sebagai salah satu bahan dalam kecantikan kerana khasiatnya yang pelbagai. Timun juga membantu mengecilkan liang pori di wajah. Campurkan jus timun dengan tepung jagung untuk dijadikan sebagai topeng muka. Sapukan di sekeliling muka, lebih-lebih lagi di liang pori yang terbuka selama 15 minit, kemudian bilas bersih menggunakan air sejuk. Topeng timun ini bukan sahaja dapat merawat liang kulit, malahan membantu mencantikkan lagi tekstur kulit wajah anda.

Sumber: Jelita

[Tips]Lihat Bagaimana Wanita Ini Lipat & Susun Baju Dengan Kemas Di Rumah. Sangat Efektif!

Bila masuk hujung minggu, baru ingat nak rehatkan badan bersenang-lenang di rumah. Tapi, bila tengok baju-baju yang nak kena lipat, aduh!. Perasaan malas tu kita saja yang tahu. Sebenarnya, untuk mengelakkan situasi sebegini, ada caranya yang anda boleh ikuti. Malah cara ini bukan sahaja dapat membantu anda untuk mengemas baju dengan mudah, malah rumah dan bilik pun akan jadi kemas dengan serta merta! Nak tahu caranya? Jom kita panduan ini langkah demi langkah .

LANGKAH PERTAMA

www.facebook.com/zuera.burn

Keluarkan semua pakaian dan kumpulkan di satu tempat yang paling lapang dalam rumah. Lepas tu asingkan ikut tuan baju atau kegunaan termasuk pakaian dalam,stokin,tudung,tuala dan cadar even langsir pun serta kain untuk lap habuk,meja dan sebagainya.

LANGKAH KEDUA

www.facebook.com/zuera.burn

Wujudkan bakul untuk setiap ahli rumah sebenarnya lebih senang. Selepas proses pertama fokus kepada 1 ahli rumah dan buat penilaian kepada baju sama ada masih perlu atau tidak. Jika pakai hanya setahun sekali anda fikirkan tempat yang sesuai mana nak letak baju tu asingkan pakaian malam,siang,sekolah,sukan dan lain-lain ikut keperluan so nanti bila dah siap kita nampak banyak mana baju yang kita ada untuk sesuatu keperluan. Contohnya tudung selepas kita dah asingkan nanti anda akan nampak banyaknya bilangan tudung itu untuk satu-satu warna. So nampak tak anda cenderung kepada warna apa. Sampaikan ada satu warna sampai 20 helai so nanti shopping jangan beli dah warna tu okay. Selepas ni boleh fokus kepada almari masing2 pula ye..

LANGKAH KETIGA

www.facebook.com/zuera.burn

Belajar cara lipat baju yang betul bulan gulung-gulung sumbat jer ye sebab saya pernah tengok ibu anak 5 dah dia lipat baju gulung dan sumbat je memang takde kebas dan gosok2 pun pada baju. Kesian pula tengok. Ok ade pelbagai cara lipat baju.. tengok almari lebar mana untuk satu2 bahagian..ok sila belajar ye nak guna alat ni pun boleh. Dulu saya wujudkan alat ini utk setiap anak tapi since dah pandai lipat tanpa alat ni saya let go dah semua so hasil dari ini juga boleh bagi anak kemahiran lipat kain tau.

LANGKAH KEEMPAT

ovelifeandmyjourney.blogspot.my

Untuk ruang yang besar biasanya laci la cadangan saya buat macam ni blh DIY guna kotak jer atau bakul ikut kreativiti anda la.

www.facebook.com/zuera.burn

Idea tambahan : Yang ni almari guna kaedah macam laci juga cuma tegakkan bakul ke bahagian belakang almari ikut kreativiti masing-masing ya.

LANGKAH KELIMA

www.facebook.com/zuera.burn

Ok selesai kemas baju dalam almari tadi ada la baju yang tak muat, koyak,rosak,nak buang,nak sedekah boleh la packing macam ni, siap label lagi senang.

* Untuk tudung awning ini cara yang paling sesuai kalau kita gulung nanti agak2 anda pakai tak kalau gulung so better kena show laaa sbb kita nampak depan mata

www.facebook.com/zuera.burn

* Ini pulak shawl atau bawal susun macam ni guna penyangkut kecik tu..ada jual kat kedai2 yg jual alat utk peniaga sila cari murah jerr xsampai 50 sen satu beli borong lagi murah

www.facebook.com/zuera.burn

* Guna bakul macam ni pun ok jugak tau tapi pastikan anda nampak tudung tu sbb sexara psikologinya bila kita nampak kita pakai kalu tak nampak mmg tak pakai lah.

www.facebook.com/zuera.burn

TIPS-TIPS TAMBAHAN

1. Ok ada lagi 2 kaedah dalam gambar ni sama ada nak kepit dengan hanger yg ade penyepit tu atau guna loop tu yang bulat-bulat tu tapi honestly saya tak suka pakai yang lubang-lubang tu sebab awning rosak jugak dan tudung berkedut.

www.facebook.com/zuera.burn

2. Lipat ikut jenis dan susun ikut keperluan memang memudahkan anak2 utk mencari baju yang diorg nak pakai nanti..kalau anak perempuan utk gaun dan skirt or blause terus jer sangkut nanti nak pakai tak perlu gosok lagi.

www.facebook.com/zuera.burn

3. Baju anak2 dari baby sampai umur 6 tahun memang saya letak sepasang-sepasang macam ni even yang 13 tahun tu pun saya letak sepasang-sepasang sebab apa? Yang tu saya guna kaedah lain nanti sya share utk next tips ye, cara nak rumah sentiasa kemas.

www.facebook.com/zuera.burn

4. Ini pula kaedah bakul yang kos tinggi sikit sbb bakul ni agak mahal dalam rm20 ke atas so kalau ade budget boleh laa teruskan.

www.facebook.com/zuera.burn

5. Yang ni pula kaedah letak bawah almari atau katil guna organiser yang ade jual dah siap banyak dijual sekarang lepas tu susun guna kaedah bakul jugak atau buat partition guna kotak kemudian sorong jer bawah katil.

www.facebook.com/zuera.burn

6. Ok ni tips semasa menggosok..sila buat pengkhususan setiap kali buat apa2 tugas contohnya bila gosok kain gosok semua kainnnn jer dan bila gosok seluar gosok seluar jerrrr baru lebih cepat dan sistematik laaa kerja buat kita.

www.facebook.com/zuera.burn

ANTARA GAMBAR YANG BOLEH DIJADIKAN PANDUAN

www.facebook.com/zuera.burn

www.facebook.com/zuera.burn

www.facebook.com/zuera.burn

www.facebook.com/zuera.burn

www.facebook.com/zuera.burn

www.facebook.com/zuera.burn

Selamat mencuba! Harap lepas ni makin kemas la almari di rumah ya!

Sumber: Zuera Burn 

Petua Untuk Awet Muda Cara Islam WAJIB AMALKAN!

Semua orang nak kekal cantik dan sihat. Awet muda bukan tujuan menidakkan fitrah kejadian manusia, peredaran masa yang sememangnya manusia semakin tua, yang telah Allah tentukan buat hambaNya. Kita tidak mengubah, tetapi memelihara atau menjaga serta mensyukuri nikmat Allah Yang Maha Pencipta.

 

Jika sayangkan sesuatu, sudah tentu kita akan menjaganya. Jadi kerana itu kita perlu menjaga kecantikan dan kesihatan tubuh badan kita dengan sebaik mungkin. Lihat di bawah, baca dan praktikkan. InsyaAllah pasti menjadi, yakin pada Allah dan pasang niat yang baik maka baiklah jadinya.

 

Petua 1 : Sejurus bangun pagi,sebelum mandi dan gosok gigi, amalkan petua ini. Urutkan wajah kalian tu dgn air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat nabi 3 kali. Amalkan setiap hari urutan ini.

 

Petua 2 : Sejurus bangun pagi,sebelum mandi dan gosok gigi, minum air dan biarkan ia di dalam mulut selama 10 saat dan sambil itu selawat 3 kali. Kemudian, baru diteguk. Air Liur ada enzim yang boleh jadi ubat.

 

Petua 3 : Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari yg baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat. Selain itu, amalkan menanam kuku/rambut yang dipotong atau gugur.

 

Petua 4 : Semasa berdandan di waktu pagi baca selawat Nabi di kedua tapak tangan dan raupkan ke muka berserta niat dalam hati supaya di indahkan wajah seperti Nabi Yusuf. Amalkan setiap pagi.

 

Petua 5 : Untuk melihat wajah kita agak muda daripada umur kita, amalkanlah petua ini dengan jujur dan ikhlas. Senang sahaja, pertama, setiap kali selepas solat subuh bacalah surah yusuff, kemudian minum air suam sebanyak tiga teguk sahaja. Wajah kalian akan kelihatan muda daripada umur sebenar kalian.

 

Petua 6 : Hafalkan ayat 35 ~38 surah Al-Waqiah. Bacalah dalam hati setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.

 

Petua 7 : Amalkan bangun pagi dan mandi embun. Usap embun dari hujung daun pada wajah, rambut dan kulit badan. Khasiat air embun amat banyak. Wajah kalian akan berseri dan tubuh badan menjadi sihat serta awet muda.

 

Petua 8 : Amalkan mandi air telaga sulung iaitu air telaga yang diambil pada waktu pagi sebelum ada orang lain mengambilnya terlebih dahulu daripada kita. Mandilah sebelum air telaga itu ditimba orang. InsyaAllah wajah akan berseri dan badan sentiasa ramping. *ni kalau kalian ada air telaga la yer.

 

Petua 9 : Muka kita biasanya akan berminyak selepas bangun dari tidur. Inilah masanya untuk mengamalkan urutan wajah. Gunakan jari telunjuk kedua-dua belah tangan dan di letakkan di bawah mulut (dagu). Pusingkan jari kalian ke pipi, pipi ke hidung dan seterusnya ke bahagian dahi. Lakukan setiap pagi di susuli dengan meminum air suam sebelum mengambil sarapan pagi. Perlu diingat, jangan sesekali mengurut wajah kalian dari atas ke bawah kerana ia akan mempercepatkan proses kedutan.

Selain itu, petua di bawah juga boleh di amalkan sama..

 

1. Urutkan wajah anda dengan air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. 3 kali.

 

2. Gunakan jari telunjuk kedua-dua belah tangan dan letakkan di bawah dagu. Pusingkan jari anda ke pipi,pipi ke hidung dan seterusnya ke bahagian dahi.

 

3. Lakukan setiap pagi disusuli dengan meminum air suam sebelum mengambil sarapan pagi. Perlu diingat, jangan sekali mengurut wajah anda dari atas ke bawah kerana ia akan mempercepatkan proses kedutan.

 

4. Sejurus bangun pagi baca doa, amalkan petua ini sebelum mandi dan gosok gigi. Masukkan air dalam mulut selama 10 saat dan selawat 3 kali dalam hati. Kemudian, baru diteguk.

 

5. Air liur pada awal pagi mengandungi enzim yang boleh menjadi penawar, kemudian barulah menggosok gigi.

 

6. Baca ayat 35 hingga 38 surah Al-Waqiah setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.

 

7. Setelah solat subuh, bacalah surah Yusuf kemudian minum 3 teguk air suam. Mudah-mudahan wajah kelihatan berseri dan awet muda.

 

8. Setelah itu, lakukan senaman ringan. Hirup udara segar dari luar dan jalan tanpa memakai kasut di halaman yang berumput. Geselkan kaki di atas rumput yang masih berembun.

 

9. Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat.j. Mulakan dari telunjuk kanan sehingga kelingking jari kanan, seterusnya kelingking jari kiri ke ibu jari kiri dan diakhiri dengan ibu jari kanan. Amalkan menanam kuku dan rambut yang dipotong atau gugur mudah-mudahan mendapat berkat di dunia dan akhirat

 

10. Semasa berdandan pada waktu pagi baca selawat di kedua-dua telapak tangan dan rautkan ke muka beserta niat dalam hati supa diindahkan wajah seperti wajah Nabi Yusuf AS. Amalkan setiap pagi.

 

11. Ketika makan, janganlah disulam dengan minum air. Minumlah setelah setengah jam selepas makan.

 

12. Rajin-rajinlah membaca Al-Quran dengan niat ikhlas kerana Allah.

 

13. Amalkan solat tahajud.

 

14. Sentiasa tenang dan bersikap positif.

 

15. Mulakan sesuatu urusan dengan nawaitu yang baik dan niat kerana Allah.

 

16. Maafkan semua orang sebelum tidur.

Sumber: Cari Petua Blogspot

Petua Hilangkan Batuk Berkahak Dan Gatal Tekak

Sumber : Ustazah Wan Habsah

Apabila batuk berpanjangan pastinya menganggu ketenteraman dan pergerakan semasa. Batuk yang keterlaluan akan menyebabkan kegatalan pada tekak menjadikan kita tidak selesa sama ada ingin makan dan juga tidur.

Kadangkala pada mulanya hanya batuk biasa, berkahak, gatal tekak dan akhirnya boleh juga batuk kering yang akan membahayakan kesihatan kita terutamanya dari segi pernafasan.

Berbagai cara serta petua hilangkan batuk dan sakit tekak. Namun, cara menghilangkan batuk paling mujarab adalah petua orang-orang tua dahulu dengan menggunakan bawang putih yang dibakar api.

Petua hilangkan batuk yang diajar oleh orang tua ini sangat mudah dilakukan serta bahannya juga amat mudah didapati di rumah.

Cara-caranya:

1. Satu labu atau dua labu bawang putih bersama kulitnya

2. Bakar bawang putih tersebut di atas kuali atau di atas api perlahan bersama kulitnya selama 20 hingga ke 30 minit. Pastikan jangan sampai rentung dan hangit.

3. Makan bawang putih yang dibakar tadi 4 atau 5 ulas. Gigit dan telan begitu saja. Bawang putih yang dibakar sangat sedap dan lembut.

Pastinya selepas dimakan bawang berkenaan batuk anda tentunya akan berkurangan. Insha Allah, batuk akan berhenti dengan serta merta. Dikatakan lendiran kahak juga akan berkurangan dan kering setelah anda memakannya.

BACA JUGA..

CARA MENGURANGKAN BATUK BERLARUTAN

Ni dia saya nak share petua ni dari pakar-pakar ubat China dan Taiwan. Jus ni untuk menggurangkan dan menghilangkan batuk yang berlarutan ( persistence cough ) terutamanya musim batuk sekarang. Sesuai untuk kanak kanak dan dewasa.

Effective atau tidak terpulang kepada individual. Sharing is Caring ..

Bahan – bahan :

Oren

Garam

Cara membuat:

Potong bahagian atas dan bawah oren. Seperti gambar di bawah.

Add secubit garam di bahagian atas dan sapu rata.

Kalau boleh cucuk dengan garfu atau chopsticks sebelum add garam supaya garam dapat meresap dengan cepat ke dalam oren tersebut.

Kukus selama 2 jam. (masa nak kurangkan pun boleh tapi jus oren x banyak )

Minum jus tersebut. Rasa ia sedikit masin dan pahit yaa..


Amalan :

Buat dan minum sampai batuk berhenti.

Sumber: Cari Petua Blogspot