Belajarlah Menerima Dan Memberi Cinta Kerana Allah

Assalamualaikum

Banyak pekara yang ingin di ceritakan kepada semuanya tetapi masa berlalu dengan pantas mencemburuinya untuk di paparkan kepada semua.

Sahabat : Acik , dia tuturkan sayang dan cinta kerana Allah..Tapi bila bercakap soal kawin,dia menghindar dan kata masih banyak pekara yang perlu di selesaikan selain soal rumahtangga.

Aku sayang dia , sumpah demi Allah.Sungguh-sungguh cinta. Tak mungkin rasa cinta ini hadir begitu saja kalau bukan dari Allah.”

Acik : aku tak mampu selesaikan masalah kau, tapi aku hanya mampu beri nasihat kau.

Sahabat : “Dan kini, dia mula menghindar. Dia sudah berubah. Dulu, hampir setiap malam dia menelefon, aku boleh kata hampir setiap jam. Hanya mahu mendengar suara, menyatakan rindu dan sayang.”

Aku tak sangka acik, dia seolah dah berubah, katanya nak exam, exam itu lebih penting dari aku ?

“Dia janji, Acik. Mahu bersama-sama dengan aku dalam hubungan ini. Dia minta aku tunggu. Aku tunggu. Tetapi bagaimana aku harus tunggu jika dia sendiri sudah menjauh? Tuhan saja tahu perasaan aku.”
Acik : Aku faham perasaan kau, aku tahu apa rasanya mencinta kemudian diabaikan. Aku pernah berada di situasi ini. Segala puji bagi Allah yang mengurniakan rasa cinta ini kepada kita.Allahul musta’aan.Cuma sayangnya kita tidak pernah belajar memberi dan menerima cinta kerana Allah.
Maksud kau acik ?
Acik : Cinta itu sebuah perasaan yang sangat indah. Indahnya rasa cinta ni buat kita jadi macam orang gila, mandi tak basah, makan tak kenyang, tidur tak lena. Kita rindukan dia setiap hari, tidak boleh tak mendengar suaranya walau sekejap, kita tatap gambarnya di laman sosial, mahu berjumpa selalu, malah apa sahaja yang berkaitan dengan dirinya, akan kita suka. Yang kita selalu lupa, perasaan itu dari Allah.
AKU TAHU SEMUA ITU ACIK,AKU SEMEMANGNYA AKU CINTA DIA KERANA ALLAH..
Acik : Cinta kerana Allah tidak menyakitkan begini.Cinta memang dari Allah, tetapi jika cinta itu tidak dijaga dan dipelihara demi Allah yang Maha Suci dan Maha Kasih, akan hilang manisnya. Cinta kerana Allah akan meletakkan Allah di tempat pertama. Akan meletakkan Allah sebagai pembimbing, sebagai jalan. Di mana cinta Allah ketika kita sasaukan kekasih kita? Di mana cinta Allah ketika kita mabukkan dia?” Di mana cintanya ketika kita bertelefon 24 jam dengannya?
Bila kita kata kita sayang dan rindukan seseorang kerana Allah, apakah cara kita menunjukkan sayang dan rindu itu juga kerana Allah? Dalam cinta, bukan lafaznya yang utama, tetapi perbuatan membuktikan juga perlu sama dengan apa yang dikata. Sama dalam hal cinta kerana Allah ini. Mengatakan cinta itu kerana Allah tidak memadai jika jalan yang kita ambil bukan jalan Allah.
Inilah ujian !!

Sahabat : Habis apa yang perlu aku buat ? Dia baik acik dengan aku !!

Acik : muhasabah diri , Tetapi boleh jadi bukan dia yang terbaik untuk kau. Dia baik, tetapi Allah mahu beri yang lebih baik daripada dia. Siapa tahu? Allah lebih tahu.Yang baik adalah yang mencintai kerana Allah. Dan cintanya itu membawa kita semakin kenal dengan Allah, semakin dekat dengan Allah. Cintanya dibawa melalui jalan yang Allah redha. Rindunya diraikan dengan apa yang Allah suka, menghindar apa yang Allah larang. Lelaki yang baik adalah yang mahu memimpin kita ke syurga.

Macam mana keadaan aku ?

Acik :Mohonlah dari Allah. Kalau benar dia yang terbaik untuk kau, maka mintalah dipermudahkan. Kalau bukan, redhalah. Sentiasalah bersedia menghadapi apa saja ketentuan Allah. Jangan terlalu cinta, jangan juga terlalu benci, usahakanlah jalan tengah supaya kita tak kecewa.

Boleh jadi kamu benci sesuatu padahal ia baik bagi kamu. Boleh jadi kamu sukakan sesuatu padahal a buruk bagi kamu. Allah Maha Mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.

Jodoh Kadangkala Macam Kita Cari Parking….

Assalamualaikum

Hidup kita ini tak lari dari sepi melihat kebahgiaan orang lain. Bila jumpa kawan-kawan sekolah semua dah ada anak. Soalan biasa , bila aku nak makan nasi minyak kau ?

Memang kita akan “stress” dengan pertanyaan-pertanyaan itu. Tapi kita kena kuatkan hati, berdoa dan berusaha. Bila tiba masa dan keadaan yang tepat inshaAllah kita temui jodoh kita.

Jodoh kadangkala macam kita cari parking. Pusing-pusing merata tempat. Tak jumpa, ada itu jauh sangat tak sesuai. Ada itu di kawasan yang berlopak sukarnya untuk lalui. Ada itu kita dah jumpa confident kita dapat rupanya kita di tipu bila dah dekat rupanya ada kereta kancil .Tertipu kita, tapi dengan kesabaran kita tetap teguhkan hati mencari rupanya ada parking kosong depan mata.

Hidup kita adalah satu perjalanan yang panjang. Ada juga perjalanan yang pendek. Ianya mengikut takdir kita.Seperti pemandu kereta tadi, kita jugalah menjadi pemandu untuk kehidupan kita. Untuk lebih baik atau untuk jalan berliku ?

Kitalah pembimbing diri kita untuk berjumpa dengan jodoh kita dalam keadaan yang bagaimana. Jika ingin jodoh yang baik, berusahalah untuk jadi baik. Kita berusaha ,selebihnya biar Allah yang uruskan.

Kadang kita bertemu dengan seseorang yang buat kita tersakiti ianya adalah ujian mendewasakan kita. Bila kita jumpa seseorang yang jaga agama dan akhlaknya maka jangan lepaskan dia.

Jodoh juga adalah cerminan diri kita, ianya juga adalah refleksi diri kita untuk kita saling melengkapi. Sebagaimana pencarian parking tadi, kita kena kuatkan hati kita, tepuklah dada, pujuklah dia. Bahawa Allah sedang merancang sesuatu yang terbaik untuk kita.

Jodohkan rahsia yang ekslusif Allah untuk kita. Bila kita dah bersedia ,Dia pasti temuikan kita dengan seseorang selayaknya untuk kita.Jika tidak di dunia, inshaAllah di sana nanti.

Kita pula jangan terlalu nak memilih si cantik dan si kacak sahaja tetapi ianya juga ujian untuk kita. Bilamana seseorang itu bila kita melihat dia sejuk hati kita dan tenang jiwa kita itu pun sudah memadai.

Kepada rakan dan keluarga bantulah dengan doa.Jangan jadikan dia bahan untuk di bicarakan tetapi untuk di permudahkan jodohnya.

Hai jodoh, Awak kat mana ?

Wanita, Jangan Lupa Hafal 13 RAHSIA Ini Kalau Nak Selamat Daripada Bercinta Hak Milik Orang!

Gambar sekadar hiasan. – Google

Nak hidup zaman sekarang, macam-macam orang sanggup buat sampai bercinta hak milik orang pun jadi perkara biasa! Lagi parah kalau wujud orang yang jenis tak cukup satu.

Suka curi peluang mengurat awek demi puaskan hobi luar biasanya! Dah ada anak bini pun, ada yang mengaku masih bujang. Itu yang jadi sakit hati! Sudahnya si perempuan dituduh perampas.

Ok, jangan susah hati sebab kali ini Hakak nak kongsi cara nak jadi detektif untuk selamatkan diri dari bercinta dengan suami orang, jom selongkar tip ini…

1. Jenis cakap tak pandang mata

Bila berbual dengan anda matanya tidak memandang wajah atau muka anda kerana takut pembohongannya dikesan.

2. Mata asyik ‘merayau’

Ketika sedang berjalan-jalan dengan anda matanya liar memerhatikan sekeliling kerana dia takut/risau terserempak dengan rakan-rakan isterinya atau saudara mara. Dan juga menggatal tengok awek lain.

3. Jenis makan tempat PRIVATE

Jarang mengajak anda makan di tempat terbuka untuk menjaga line dengan makan di tempat-tempat yang sulit dan tersembunyi. Atau jauh dari tempat tinggalnya.

4. Payah nak contact

Sukar untuk menghubungi telefon bimbitnya kerana sering tidak dapat dihubungi kerana sebenarnya dia menggunakan 2 atau 3 talian (sim card) dan anda hanya mempunyai nombor talian yang dikhaskan untuk menggatal. Atau beralasan tidur atau silent.

5. Tak pernah bawa jumpa orang tua

Sama sekali tidak akan mengajak anda datang ke rumahnya untuk bertemu kedua orang tuanya.

6. Ada barang budak

Dalam keretanya ada tanda-tanda kehadiran budak kecil seperti anak patung, selipar, puting ataupun tompok-tompok berbau susu di kusyen kereta.

7. Pengalaman luar biasa

Bila bersembang tentang rahsia wanita, pengetahuannya luar biasa kerana dia sendiri pernah tinggal serumah, sebilik dan sekatil dengan wanita.

8. Miang sangat!

Tahap kemiangan dan kegatalannya melampau, mungkin kerana terlalu di kongkong oleh isterinya. Bila memandang tubuh anda, matanya menakutkan (tafsir sampai ke dalam kata orang tua). Tangannya pun gatal menjalar. Cium pun nak. Ada pengalaman.

9. Sedikit boroi

Perutnya buncit atau boroi kerana makan dan minumnya dijaga oleh isteri mithali yang baik dan setia di rumah.

10. Suka bawa diri kalau jawab call

Bila telefon bimbitnya berbunyi, dia akan pergi ke tempat yang agak jauh dari anda untuk menjawabnya atau jika di dalam kereta dia akan membiarkan telefon berbunyi tanpa menjawabnya selepas melihat nombor yang terpapar di screen kerana yang menelefonnya adalah isterinya atau koleksi awek-awek yang lain.

11. Kereta kemas semacam

Keretanya akan dikemaskan kononnya baru balik dari kerja. Kasut dan beg diletak di depan semula.

12. Cuba check pelekat kereta!

Pelekat parking akan ditanggalkan untuk mengelak diketahui tempat tinggalnya.

13. Media sosial yang kurang kawan

Ini paling mudah, godek media sosial miliknya. Kalau jenis tak up gambar seseorang dalam media sosial pun pelik juga. Sila bertukar jadi detektif, stalk samapi dapat kesan sesuatu!

Haaa… apa susah sangat nak selesaikan masalah ini… semuanya di hujung jari. Nak kena rajin dan bijak sikit saja. Semoga kita terlepas dari status PERAMPAS hak orang! Semoga bermanfaat!

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber: Mingguan Wanita

Awas! 6 Perkara Yang Dilakukan Akan Menyebabkan Rezeki Anda Tidak Berkat

Setiap akhir bulan merupakan hari yang dinantikan buat semua orang yang bekerja makan gaji. Tidak kira swasta maupun pekerja kerajaan, masing-masing menunggu gaji masuk.

Jarang kita dengar pekerja tidak ambil tahu mengenai gaji masing-masing. Baik yang berjawatan rendah dan tinggi masing-masing sudah ada dalam fikiran apa yang hendak dibeli dan membayar hasil dari apa yang telah usahakan.

Kita sering merungut tentang gaji yang kecil walaupun gaji bulanan tersebut mampu beli sebuah motor secara tunai.

Kita sering menyalahkan orang atasan kita yang memberikan gaji yang sedikit.

Tetapi adakah kita tertanya-tanya, mengapa gaji sering tidak cukup walaupun sudah bermacam cara dilakukan, seperti berjimat cermat dan melakukan senarai keperluan apa yang perlu dibeli sahaja.

Di sinilah segala persoalan yang bermain difikiran itu terungkai satu persatu.

Marilah kita lihat jika ada antara perkara atau kelakuan yang kita lakukan dibawah yang sering kita lakukan ketika menjalankan tugas seharian.

Mungkin inilah punca rezeki yang kita terima tidak berkat;

#1 – Datang Lewat Ke Pejabat

Ketika mendapat pekerjaan, kita telah menandatangani kontrak waktu pejabat yang perlu kita datang dan balik. Kita datang lewat dan minta kawan punch cardkehadiran dan pulang awal.

#2 – Melengahkkan Kerja

Jika kerja bermula pukul 8.00 pagi, masa tersebut digunakan untuk ke kafe atau gerai yang berdekatan untuk membeli sarapan, tidak sempat masak katanya sebab sibuk menyiapkan anak nak sekolah dan suami. Akhirnya pukul 8.30 atau 9.00 pagi baru mula kerja

#3 – Menggunakan Harta Syarikat Untuk Tujuan Sendiri

Alat tulis merupakan harta pejabat yang sering disalah gunakan. Ada yang membawa balik untuk tujuan peribadi atau anak-anak dirumah

#4 – Membuat Tuntutan Melebihi Apa Yang Dikerjakan

Membuat tuntutan kerja lebih masa atau perjalanan melebihi dari apa yang dikerjakan bukan sahaja salah di sisi undang-undang syarikat malah lebih teruk lagi duit tersebut merupakan duit haram

#5 – Bermain Telefon Bimbit Ketika Bertugas

Terdapat banyak aplikasi di dalam telefon bimbit seperti permainan dan swafoto digunakan ketika waktu pejabat.

Kaum Adam yang kebiasaan menjuarai permainan online juga tidak melepaskan peluang bermain pada waktu pejabat.

#6 – Membeli Belah Secara Online

Laman web membeli belah secara online begitu popular sekarang. Kesempatan ini diambil oleh kaum Hawa membeli dan melihat pelbagai barangan yang dijual supaya mudah bagi mereka hendak membeli ketika mendapat gaji bulanan nanti.

Laman web untuk membida barangan pada harga yang tidak masuk akal juga sering dilayari pada waktu pejabat.

Jika anda mempunyai rakan-rakan dari bidang teknologi maklumat, anda boleh bertanya pada mereka laman web yang sering dilayari oleh staff pejabat.

Pelbagai implikasi yang sering kita lihat dan dengar hasil dari gaji yang tidak berkat ini.

Mungkin ada yang kita biasa dengar dari rakan-rakan pejabat mengomel tentang sesuatu perkara ketika baru mendapat gaji seperti;

“ Time ni la kereta ni nak rosak”

“ Aduh sakit lah pulak “

“ Lah .. hilang pulak .. baru je beli hari tu “

“ Eh tak cukup ke duit? Baru je hari tu buat budget betul “

Sebenarnya gaji yang kita dapat walaupun sedikit memang cukup buat kita sekeluarga kerana Allah sudah menetapkan rezeki masing-masing. Allah tidak akan menzalimi hamba-Nya.

Oleh yang demikian berhati-hatilah dalam melakukan pekerjaan agar rezeki yang kita terima kelak merupakan rezeki yang berkat.

sebarkanlah Ilmu Walaupun Sebesar Zarah..

Semoga bermanfaat. Sila Like & Share!

10 Cara Memberi Walaupun Kita Tidak Kaya. JOM Amalkan

Kata orang kalau kita kaya, hari-hari rasanya seperti hari raya. Boleh bergembira dan berbuat semua kebaikan yang kita impikan. Dapat memberi dan berkongsi kekayaan kita dengan orang lain.

Tetapi benarkah kita hanya boleh berbuat baik, dan memberi kepada orang lain sekiranya kita kaya-raya sahaja?

Kebaikan sebenarnya dapat diberikan kepada orang lain dalam apa jua keadaan sekali pun. Sesetengah situasi datang sebagai ujian dalam hidup untuk kita memilih sama ada untuk memberi atau melupakan.

Kadangkala kita juga mungkin terlupa untuk memberi kepada insan terdekat yang kita temui saban hari.

Jadi, apa kata kita lakukan 11 cara memberi yang sangat mudah ini meskipun kita belum lagi menjadi orang kaya atau jutawan.

1. Salam dan peluk

Apabila berjumpa dengan golongan gelandangan atau anak-anak yatim, hulurkan bantuan dan duduk berbual bersama-sama mereka. Selain daripada wang ringgit, mereka juga perlukan teman berbual dan merasakan pelukan mesra seorang ahli keluarga.

2. Meow!

Ada kucing jalanan yang merapati kita sewaktu di kedai makan? Kongsikan sedikit makanan kita serta belai manja kucing-kucing ini. Haiwan juga seperti manusia, selain mempunyai makanan dan tempat tinggal, mereka juga mahu disayangi dan dimanjakan.

3. Kosong-kosong

Memberi kemaafan kepada seseorang bukan mudah. Beritahu dengan jelas kepada orang yang meminta maaf kepada kita, bahawa kita telah memaafkan dia dengan setulus hati. Kemaafan bukan sahaja akan memberi ketenangan hati kepada dia, tetapi kepada kita juga.

4. Jalan terus dan belok kiri!

Tidak tahu ke mana hendak dituju apabila berada di tempat yang baru dikunjungi memang tidak menyeronokkan. Andai kita arif selok-belok sesebuah bangunan atau tempat, tunjukkan arah yang jelas kepada orang yang bertanya sehingga dia menemui apa yang dicari.

5. Percuma untuk kamu!

Sewaktu membeli makanan, bayarkan beberapa bungkusan lebih untuk orang lain yang datang kemudian. Di pasar malam, beli satu dulang kuih kegemaran kita, dan minta penjual agihkan percuma kepada sesiapa sahaja yang berhajat membelinya nanti.

6. Syurga kita

Semakin hari ibu bapa kita akan menjadi semakin berusia. Sekiranya mereka memerlukan rawatan rapi di hospital atau di rumah, tawarkan diri menjaga mereka dengan sebaiknya. Kita tidak tahu berapa lama masa yang kita ada untuk melakukan bakti sebegini.

7. Hai Pak Guard!

Berselisih dengan pengawal keselamatan setiap hari? Selain senyum, tanyakan juga khabar mereka. Jangan lupa bungkuskan kopi O dan makanan juga. Sekali-sekala tanyakan tentang keluarga dan kisah kerja mereka.

8. Bento untuk semua

Bekalkan makanan lebih untuk anak kita makan bersama rakan-rakannya pada waktu rehat di sekolah. Sewaktu mengambil anak pulang dari sekolah atau di taman permainan, belanja aiskrim buat kanak-kanak yang ada di sana.

9. “Keyboard warrior”

Di media sosial hari ini, terdapat pebagai isu dipaparkan dan kemudian dibaca oleh kita. Tinggalkan komen yang sopan dan tidak menghakimi orang lain. Wira papan kekunci yang sebenarnya adalah mereka yang tidak mudah berkongsi tanpa usul periksa dan menghormati orang lain.

10. Senyum

Jika seseorang tersenyum kepada kita, balas semula senyuman itu dengan lebih manis. Kita tidak tahu apa yang dia sedang hadapai, tetapi dia masih mampu menguntumkan senyuman buat kita. Senyuman adalah pemberian paling mudah dan memberi kesan gembira serta-merta kepada pemberi dan penerimanya.

Tidak ada salahnya menjadi kaya untuk memberi kepada orang lain.

Namun kita tidak perlu menunggu menjadi kaya atau jutawan sebelum mahu berkongsi apa yang kita ada.

Sewaktu memberi, hantarkan barang pemberian kita itu bersama rasa kasih, sayang dan persahabatan kepada orang yang menerima. Memberi bererti mendidik hati merasa cukup dengan apa yang ada serta langsung tidak mengharapkan ucapan terima kasih.

Kita mungkin tidak akan dikenali sampai bila-bila tetapi hati kita akan merasa bahagia.

Jadi, sudahkah kita memberi walaupun sekuntum senyuman pada hari ini?

Sebarkanlah Ilmu Walaupun Sebesar Zarah..

Semoga Bermanfaat. Sila Like & Share!

Terbangun Pukul 3 Hingga 5 Pagi, Bersyukurlah, Tandanya Rahmat Allah ini Sampai Kepadamu Dan Segera Lakukan Hal Ini

Banyak orang terbangun di waktu yang sama saat malam hari. Sayangnya, fenomena ini sering kali diabaikan. Namun, tahukah kamu bahwa ini adalah cara tubuh dan Tuhan berkomunikasi denganmu.

Pengobatan tradisional Cina menggunakan titik energi untuk teknik akupunktur. Titik-titik energi ini terhubung dengan sistem jam yang dipercaya memberi energi untuk bagian tubuh tertentu.

Jadi, dilihat dari waktu kamu bangun di malam, tubuhmu sedang mengalami sensasi tertentu. Ini juga sebuah cara fisik dan emosi menyampaikan masalah padamu, melansir EliteReaders melalui tribunnews.com.

Terbangun di tengah malam sebaiknya jangan diabaikan. Dalam pengobatan Cina, siklus tidur menjadi saat kita menerima pesan dari Tuhan.

Pesan-pesan ini yang dapat mengungkapkan perjalanan spritual kita. Jika kamu kesulitan tidur di antara pukul 9 sampai 11 malam, itu adalah pertanda stres.

Ini adalah jam tidur bagi kebanyakan orang. Jika kamu malah merasa sulit tidur, tandanya kamu sedang stres dan khawatir. Shalat hajat bisa jadi solusi untuk masalah ini.

Terbangun pada pukul 11 malam hingga 1 pagi pertanda kamu mengalami kekecewaan emosional. Pengobatan Cina kuno mengatakan bahwa ini adalah waktu dimana kantung empedu aktif.

Bangun pada jam ini menunjukkan kekecewaan. Cobalah untuk tenang dan memaafkan dirimu sendiri, maka akan membantu. Bangun antara pukul 1 hingga 3 pagi menunjukkan kemarahan.

Titik energi terhubung dengan hati. Bangun pada jam ini memnunjukkan bahwa kamu sedang marah dan memiliki energi “Yang” berlebihan.

Coba minum air dingin dan meditasi agar bisa tidur kembali.

Jika kamu bangun pukul 3 hinggal 5 pagi, tandanya Tuhan sedang berusaha berbicara padamu

Jam ini menunjukkan bagian paru-paru dan kesedihan. Jika kamu bangun di jam ini, maka dipercaya Tuhan sedang membimbingmu untuk jadi lebih baik.

Coba bernafas perlahan dan berdoa agar bisa kembali tidur. Siklus bangun tidur terakhir adalah pukul 5 hingga 7 pagi. Jika kamu bangun di jam ini, dipercaya kamu sedang memiliki emosi yang tertahan.

Begini cara Allah menyampaikan taufik dan hidayah kepada umatnya Kamu tak perlu langsung duduk, pergi ke kamar mandi, mengambil minum, atau malah tidur lagi. Tetaplah dalam kondisi tertidur sambil membaca dzikir yang diamalkan oleh Rasulullah ﷺ. Dzikir seperti apakah itu?

Dari Ubadah bin Shamit, dari Nabi ﷺ bersabda, “Siapa terbangun di waktu malam lalu membaca, ‘Laa Ilaaha Illallaahu Wahdahu Laa Syariikalahu, Lahul Mulku, Walahul Hamdu, Wahuwa ‘Alaa Kulli Syai-in Qadiir. Alhamdulillaah Wasubhanallaahu Walaa Ilaaha Illallaahu Wallahu Akbar, Walaa Haula Walaa Quwwata Illaa Billaahi,’ kemudian ia berdoa ‘Ya Allah, ampuni Aku’ atau berdoa pasti dikabulkan doanya. Jika ia berwudhu dan shalat, pasti diterima shalatnya,” (HR. Al-Bukhari).

Dari segi ilmiah, ini pertanda kamu mengalami masalah di usus besar namun bisa diatasi dengan renggangkan otot atau pergi ke toilet agar bisa kembali tidur.

Tubuh menyimpan begitu banyak rahasia. Jika kita belajar mencari tahu dan mendengar, maka tubuh sebenarnya sedang memberi tahu kita informasi. Kita juga bisa meningkatkan kesehatan fisik dan spiritual dalam kehidupan kita.

Dari Abdullah bin ‘Amr r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda, Sampaikanlah pesan ku biarpun satu ayat.

Jangan lupa untuk LIKE dan SHARE artikel ini

Sumber: Dakwahtv.net

10 Sikap ‘Terlalu’ Yg Harus Dihindari Dalam Perhubungan

Sikap ‘terlalu’ ini sangat berbahaya dalam perhubungan sekiranya tidak dikawal. Ia mungkin dapat menjejaskan hubungan yang harmonis atau menjadi penyebab pertengkaran yang berulang pada sesebuah hubungan. Oleh itu lebih baik kita menyelidik diri sekiranya kita menghadapi gejala ‘terlalu’ dalam diri kita.


10 ‘terlalu’ yang membahayakan ini ialah:

1. Terlalu Manja

Sifat manja wanita sering dikaitkan sebagai suatu daya tarikan tersendiri. Banyak lelaki yang menyukai kemanjaan kekasihnya, kerana ia dapat membangkitkan sifat melindunginya.

Namun jangan kemanjaan tersebut berlebihan. Wanita yang terlalu manja seumpama anak kecil yang mengada-ngada. Paling teruk karenah wanita yang terlalu manja kelihatan buruk di depan umum. Pasti akan memalukan teman lelakinya.

2. Terlalu Tertutup

Demikian pula dengan sikap terlalu tertutup, hal ini akan menghambat komunikasi. Padahal komunikasi sangat penting bagi menjaga keharmonisan setiap hubungan. Baik lelaki mahupun wanita ingin mengetahui pengalaman, perasaan dan keinginan pasangannya.

3. Terlalu Terbuka

Orang yang bersikap umumnya menyenangkan dan mesra. Namun sikap yang terlalu terbuka juga kadangkala menjadi tidak menyenangkan. Orang yang terlalu terbuka biasanya mengungkap isi hatinya tanpa melihat situasi dan keadaan, sulit menyimpan rahsia dan yang lebih buruk adalah kebiasaan bicara dulu , berfikir kemudian serta melampau had sempadan.

4. Terlalu Cerewet

Ada sebahagian wanita yang kurang menyedari, betapa buruknya wanita yang terlalu cerewet. Jika seorang ibu cerewet kepada anaknya yang masih kecil mungkin masih dapat dimaafkan. Namun cerewet kepada kekasih amat menyesakkan, meskipun dengan alasan “Kerana aku sayang padamu”.

5. Terlalu Sensitif

Wanita yang terlalu perasa atau sensitif akan membuat kekasihnya merasa tidak bebas untuk mengungkapkan perasaanya, kerana takut melukai hatinya. Padahal dalam hubungan cinta yang sihat kedua belah pihak seharusnya saling mengungkapkan perasaannya dengan bebas.
Kadangkala gurauan juga dapat mengguris perasaan wanita yang terlalu sensitif sehingga pasangannya tiada mood untuk berlawak jenaka bagi menceriakan suasana.

6. Terlalu Mengongkong

Lelaki memerlukan kebebasan atau ruang untuk melakukan aktiviti yang disukainya, untuk menekuni apa yang dipelajarinya, untuk bergaul dengan teman-temannya dan untuk menjadi dirinya sendiri.

Jika wanita terlalu mengongkong, mungkin untuk sementara pasangannya dapat bertahan atau memahaminya, namun tidak untuk jangka panjang. Dia akhirnya akan bosan dan berontak sehingga boleh menjejaskan hubungan.

7. Terlalu Memperlekeh

Lelaki tidak menyukai wanita yang tidak menghargainya, apalagi memperlekehkannya. Wanita perlu bersikap lebih bijak untuk tidak membuat lelaki merasa direndahkan baik oleh sikap mahupun ucapan yang dihamburkan.
Bila kamu hendak memperbaiki kekasih kamu yang terlalu banyak kelemahannya, kamu perlulah mendorongnya untuk berubah sedikit demi sedikit dgn cara yang sewajarnya iaitu tidak memperlekehkannya.

8. Terlalu Memiliki

Tidak ada seorang pun yang betul-betul ingin dimiliki oleh orang lain. Tentu saja dia kekasih kamu, namun bukan milik peribadi kamu.

Jadi biarkan dia juga dimiliki oleh dirinya sendiri, oleh teman-temannya, oleh keluarganya dan oleh orang lain.

9. Terlalu Menyanjungi

Kebiasaan memuji dan saling menghargai memang perlu. Selain untuk merapatkan hubungan, ia juga penting untuk meningkatkan rasa percaya diri kekasih kamu.

Tetapi kalau kamu terlalu sering menyogoknya dengan pujian dan sanjungan, kamu tidak saja merosak erti sebenar pujian , tetapi juga membuat si dia merasa bosan. Dia juga menganggap kamu tidak ikhlas.

10. Terlalu Menuntut

Meskipun lelaki perlu dipacu semangatnya, namun terlalu menuntut bukanlah cara yang baik. Lelaki juga ada had kesabarannya dalam melayan karenah pasangannya yang terlalu menuntut itu dan ini. Lama-kelamaan dia akan jadi bosan dan tidak lagi mahu menurut kehendak pasangannya.

Sulit Untuk Memilih Hingga Tak Dipilih. Kenapa Bukan Aku Yang Kau Pilih?

Hari ini , entah apa yang aku rasa, seperti tak ada cinta, setelah ku sadari semua telah pergi, Pergi untuk memilih , melilih cinta yang lain .
sepi

Aku hanya bisa diam saat aku memahami itu . tak dapat berbuat apa apa , tak berhak menuntut apa apa . Apa aku akan tetap seperti ini ? tak mengerti apa yang kutunggu , tak pahami apa yang ku mau . Sulit untuk memilih hingga akhirnya aku tak dipilih . kisah ini cukup memilukan ..

membiarkannya pergi

Kesalahan bodoh yang terus menerus terulang , aku membiarkan orang yang  kusayangi itu menunggu , hingga dia bosan dalam penantiannya dan menyerah lalu memilih cinta yg lain. cinta yang lebih baik , yang tidak membiarkan mereka menunggu lama .

belajar ikhlas

Dan disaat seperti itu aku hanya bisa mengikhlaskan semuanya , aku tak berhak menuntut apapun , bicara soal ikhlas itu terlihat mudah tapi kadang sulit untuk di realisasikan .

menyesal

Ketika orang yang pernah menyangikita pergi dan memilih orang lain , kita baru sadar betapa berharganya ia dalam hidup kita , dan timbul rasa penyesalan .Tapi semua ini tak perlu disesalkan , tohh dia juga mungkin udah bahagia dengan orang lain.

rindu

Hmm tapi  terkadang aku rindu dengan sosok itu , dia yang kadang menyempatkan untuk mengirim pesan singkat  di saat-saat kesibukannya, dia yang pernah membuat aku tersenyum saat aku mengingatnya, dan aku mulai sadar ini hanya rindu yang sepihak, aku tak punya alasan untuk merindukan mu lebih dari ini .

mungkin kah akan kembali

Aku tak berharap kau kembali , Tapi aku akan menyimpan semua kenangan yang tersisa , senyuman terakhir yang kau beri untuk ku , aku akan selalu mengingatnya,
Semoga kau bahagia dengan apa yang kau miliki saat ini , maaf  telah membuat kau menunggu begitu lama .

suatu saat nanti

Aku hanya bisa berharap dan berdoa , agar suatu saat nanti entah itu kapan akan ada seseorang yang mampu membuat ku tersenyum saat aku tak dapat memberikan senyum itu, seseorang yang mampu mebuat aku tertawa saat aku hanya bisa tersenyum, seseorang yang mampu mendekatkan ku pada Allah SWT ,
mendekatkan diri pada allah

seseorang yang mampu mengajarkanku tentang apa yang belum aku ketahui , seseorang yang dapat memahami aku tanpa aku harus beri dia pemahaman .

Aku yakin rencana Allah itu pasti lebih baik ,  dan aku percaya tulang rusuk dan pemiliknya takkan pernah tertukar dan akan bertemu pada saat yang tepat menurut ilmu_Nya.Tiada yang kebetulan melainkan semuanya telah ALLAH aturkan untuk kita.

[VIDEO] Detik VIRAL Penunjuk Perasaan Palestin DITEMBAK Askar Israel.

Dalam satu penunjuk perasaan, mereka hanya angkat sepanduk dan berjalan secara aman sebelum tiba-tiba mereka semua ditembak oleh tentera Israel. Allahu. Ada video. Jom tengok dan kongsikan. Cepat tengok sebelum kena delete.

PENDUDUK BERARAK

Pertempuran antara penduduk Palestin dengan askar rejim Zionis berterusan di beberapa wilayah yang diduduki secara haram oleh rejim Tel Aviv.

Penunjuk perasaan berarak di sekitar jalan raya di sini sebagai membantah keputusan Amerika Syarikat menjadikan Baitulmaqdis ibu negara Israel.

Di wilayah Hebron, kekacauan meletus apabila askar Israel bergerak masuk ke beberapa batang jalan raya dan pemuda-pemuda Palestin menghujani mereka dengan batu.

Askar Zionis membalas dengan bom pemedih mata, selain menembak menggunakan peluru getah mencederakan beberapa penunjuk perasaan.

VIDEO RAKYAT PALESTIN DITEMBAK

Antara yang menjadi sasaran askar rejim Zionis itu ialah wartawan.

Sekurang-kurangnya empat pemuda Palestin cedera terkena tembakan peluru getah di Halhul, tatkala askar rejim mula menutup semua laluan.

Pada masa sama seorang remaja Palestin cedera parah ditembak askar rejim selepas didakwa cuba menikam seorang askar.

Hamed al-Masri, 15 tahun, ditembak ketika menyertai tunjuk perasaan di wilayah Salfit dan dirawat oleh pasukan perubatan Israel di tempat kejadian, sebelum dibawa ke hospital di mana keadaannya dilaporkan kritikal. – Agensi

JANGAN Tertipu! Ramai Yang Tak Tau Rahsia Cara Nak Isi Minyak Dengan Betul..?

Ramai yg tak tau macam mana nk isi minyak semasa di stesen minyak.. Ini tips-tips yg berguna pada kita agar kita tahu dan faham.. mungkin lepas ini kita dah tak kena tipu dan kesslamatan semua orang termasuk diri sendiri serta keluarga terjaga..

panduan dan langkah berhati hati harus kita pupuk dan amalkan agar tidak terjadi kepada kita. jom saksikan dan simpan agar kita terselamat dari bencana kecelakaan dari kecuaian diri sendiri atau pun org lain. dapt jugak menolong sekiranya terjadi pada org lain ..

4 Rahsia Isi Minyak Yang Anda Tidak Tahu

1. Isi minyak di waktu awal pagi atau di waktu suhu sejuk

Kapasiti minyak petrol lebih banyak pada waktu sejuk berbanding waktu panas di siang hari yang mana ianya mempunyai wap yang berlebihan. Jika anda mengisi minyak di waktu tengah hari, akan kelihatan wap petrol keluar dari tangki minyak anda.

2. Isi minyak dengan perlahan-lahan

Cara ini adalah supaya cecair petrol dapat masuk sepenuhnya ke dalam tangki dan mengurangkan fenomena wap petrol meruap bebas akan membazirkan minyak anda. Kawal picu dengan menarik secara separuh penuh. Ini dapat mengurangkan wap keluar bersama-sama petrol.

3. Isi minyak semasa tangki separuh penuh

Ini kerana semakin banyak baki minyak dalam tangki semakin kurang kapasiti ruang udara yang dipenuhi wap sekaligus anda akan dapat lebih petrol dalam tangki yang lebih optimum.

4. Isi minyak petrol ikut liter

Amalkan pengisian minyak dalam lliter, bukannya ringgit.

Contoh:
Pergi ke kaunter, cakap nak isi 20 liter. pastu bayar RM46. ini lebih baik daripada isi RM40, kerana jumlah minyak yang masuk adalah 15.7894737 liter. Sedangkan nozzle hanya menyukat sehingga 2 tmpt perpuluhan sahaja.

p/s : Jangan lupa untuk matikan enjin kereta dan elakkan penggunaan handphone semasa mengisi minyak serta jangan lupa kunci kereta semasa mengisi minyak untuk mengelakkan kes kecurian yang sering berlaku di stesen minyak